Síla muder – jednoduché jogínské pozice prstů ovlivňují náladu i zdraví

sila-muder

«Mudra“ je výraz pocházející ze sánskrtu. Má mnoho významů, znamená „gesto“, určitou mystickou pozici rukou, ale také „pečeť“ nebo „symbol“. Jde o název tisíce let starého indického cvičení prstů, jímž lze ovlivnit tělesné energetické proudy. Určité postavení a stisk prstů znamená také aktivaci či uvolnění určitého svalu či skupiny svalů. Tlak prstů je přitom jen lehký a jemný, ruce jsou uvolněné. Ohýbáním, křížením, natahováním nebo vzájemným dotekem prstů můžeme účinně ovlivnit svoje tělo a mysl. Tímto cvičením lze srovnat energetickou nerovnováhu a zbavit se nejrůznějších tělesných i duševních problémů. V dnešním světě plném stresů tak může být jóga prstů skutečně velkým pomocníkem.

Súrja mudra

2

Prsteníček ohneme ke kořeni palce. Palec rovněž ohneme a jemně jím prsteníček přitlačujeme. Ostatní prsty necháváme volně natažené. Súrja mudra by se měla pravidelně cvičit 5 – 15 minut ráno a večer.

Tato mudra ovládá štítnou žlázu. Pomáhá snížit množství tuku v těle. Snižuje stres a mentální napětí.


Prithivi mudra (mudra země)

6

Provádí se oběma rukama: špičky palce a prsteníčku se navzájem dotýkají; vyvíjíme na ně jemný tlak. Ostatní prsty jsou natažené. Vaše psychická a fyzická síla a vitalita závisejí na energii čakry kořene, kterou prithivi mudra podporuje. Tato pozice prstů také posiluje čich, prospívá kůži, nehtům a vlasům. Posiluje rovněž kosti. Pomáhá obnovit rovnováhu chůze. Cvičit můžeme kdykoli je třeba, nebo 3x denně po 15 minutách.

Vaju mudra (mudra větru)

 1

Cvičíme oběma rukama: ukazováček ohneme, aby se špičkou dotýkal bříška palce; palcem ukazováček lehce stlačujeme. Ostatní prsty zůstávají volně natažené. Toto cvičení brání „větru“, tj. větrům a pocitu přejedení ve všech částech těla. Podle ajurvédské medicíny se v těle nachází 51 druhů větru, které mohou vyvolat různé poruchy, například dnu, ischias, větry, revmatismus a třas hlavy, krku nebo rukou. Pokud vaju mudru použijete do 24 hodin po vypuknutí nějaké poruchy nebo nemoci způsobené větrem, bude zlepšení velice rychlé. Při chronických potížích opakujeme cvičení denně 3×15 minut, pokud aplikujeme příležitostně pak do nastoupení účinku.

Šúnja mudra (nebeská mudra)

4

Cvičíme oběma rukama: prostředníček ohneme tak, aby se dotýkal, bříška palce; lehce ho palcem stlačujeme. Ostatní prsty jsou natažené. Šúnja mudra je speciální cvičení proti problémům s ušima a sluchem. Dokáže rychle léčit bolesti uší a při dlouhodobé aplikaci téměř všechny ušní nemoci. Provádíme v případě aktuální potřeby nebo jako pravidelně každý den třikrát 15 minut.

Gján mudra (mudra vědění)

 5

Oběma rukama: spojíme špičky palce a ukazováčku. V některých školách se palec dotýká prvního článku ukazováku. Mezi oběma způsoby existuje jemný významový rozdíl – první způsob je vyjádřením otevřeného přijetí, druhý aktivního dávání. Gján mudra zklidňuje nervovou soustavu, harmonizuje parasympatetický systém, zároveň zbystřuje pozornost a posiluje koncentraci. Tato mudra přirozenou cestou prohlubuje dýchání. Provádíme v případě potřeby nebo 3x denně po 15 minutách.


Varunova mudra (Varuna, bůh vody)

post

Malíček pravé ruky ohneme, aby se jeho špička dotkla bříška palce; položíme na palec pravé ruky. Levým palcem oba prsty lehce stlačíme. Levá ruka přitom zezdola lehce objímá pravou. Varunova mudra pomáhá s uvolňováním tělesného hlenu. Netýká se to jen rýmy. Hleny se mohou usazovat v čelních dutinách, v plicích a v celém trávicím traktu až po tlusté střevo. Provádíme v případě potřeby nebo třikrát denně 45 minut.

Akáš mudra (prostor)

3

Provedení: špičkou prostředníčku se dotkneme špičky palce. Ostatní prsty zůstanou volně natažené. Tato mudra se cvičí máme-li vymezený čas. Její cvičení zvýší akáš neboli prostor v těle. Během několika dnů se tak mohou vyléčit nemoci, které vznikají nedostatkem prostoru. Mudra osvícení, velmi vhodná pro ty, kdo se chtějí zbavit zbytečných myšlenek.

=========
Dechová cvičení pro celkovou pohodu organismu
Lidská nervová soustava. Jak ji hýčkat a před čím ji chránit.

Více pro kondici: