Jak účinně upevnit nervový systém: 7 důležitých rad

Než budeme přemýšlet nad tím, jak upevnit svůj nervový systém a psychiku, měli bychom vzít v úvahu, že vůbec prvním krokem k tomu je zamyšlení nad svým způsobem života a nad svými zvyky.

Příčiny nervových problémů

Moderní člověk každodenně naráží na mnoho stresujících faktorů. V čem je nejčastější příčina?

  1. v příliš nahuštěném pracovním rozvrhu;
  2. ve všedních starostech;
  3. v různých vztahových problémech;
  4. v neúměrném využívání počítače a dalších elektronických zařízení;
  5. … v řadě dalších různých faktorů.

To všechno dohromady vede k nepříjemným důsledkům v podobě

  • chronické únavy;
  • zvýšené podrážděnosti;
  • roztržitosti a zapomnětlivosti;
  • chronické nespavosti atd.

Je tedy neobyčejně důležité naučit se minimalizovat dopady vnějších faktorů na psychiku a nervový systém. K tomu je třeba držet se několika jednoduchých rad.

1. Vždycky je třeba najít čas pro odpočinek

V každodenním shonu se snadno zapomene, že rezervy lidského těla nejsou nekonečné. Když se přetěžujeme, dříve nebo později dojde k nervovému vyčerpání, s nímž není nijak jednoduché se vypořádat. Nezapomínejme, že každé nemoci je lepší předcházet, než ji léčit. Proto chcete-li uvažovat nad tím, jak zpevnit svoji psychiku, začněte tím, že budete naslouchat vlastnímu tělu.

V prvé řadě je třeba pamatovat na spánek, který je základem odpočinku. Uzpůsobte svůj pracovní režim a celkový rozvrh dne tomu, abyste chodili spát a vstávali dříve. Více to odpovídá přirozenému rytmu organismu. Záhy pocítíte příliv kladné dynamiky.

Zapomínat nesmíme ani na to, že nejlepší formou odpočinku je změna druhu činnosti. Při práci s počítačem proto dělejte krátké mezipauzy. Stačí párkrát obejít stůl, dojít k protějšímu oknu, podívat se na stromy někde na druhé straně ulice a vrátit se k práci. Po intenzivní duševní práci je nejlepším odpočinkem procházka. Po fyzickém výkonu si nejlíp odpočineme četbou nebo shlénutím dobrého filmu.

2. Správná výživa

Těžké jídlo není jenom zdrojem negativních fyziologických projevů. Náročným trávením tělo vyčerpává veliké rezervy. Dříve nebo později se takové stravování odrazí na celkovém stavu organismu. Chceme-li tedy upevnit svůj nervový systém, musíme přehodnotit také jídelníček.

Více sezónního ovoce a zeleniny, méně smažených a tučných jídel a tělo se vám brzy odvděčí větší svěžestí a duševní čilostí. Váš celkový stav se podstatně zlepší. To je důležitý krok na cestě k posílení nervové soustavy a k omezení negativních příznaků v podobě zvýšené nervozity, podrážděnosti a agresivity.


3. Více kladných emocí

Jen těžko bude někdo něco namítat proti tvrzení, že moderní způsob života ponechává člověku jen velmi málo osobního času. Chcete-li skoncovat s nervozitou a posílit svou nervovou soustavu, přehodnoťte také svůj celkový pohled na život. Pozitivní vidění světa kolem má velký význam. Vidět ve všem jen to špatné a rozčilovat se kvůli každé maličkosti znamená rychlé opotřebení nejen nervů, ale celého organismu. Takový přístup k životu je přímou cestou k řadě potíží a onemocnění.

Naučte se získávat pozitivitu z drobných životních událostí a jevů, naučte se dělat si radost, naučte se uvolnit kousek času k tomu, abyste potěšili sami sebe. Najděte si čas na schůzku s přáteli, na návštěvu svých blízkých. Rádi vás uvidí s úsměvem na rtech, klidné a spokojené. Budete-li se stále jen zmítat v nekonečném kruhu povinností domácích i pracovních, těžko se to může podařit.

4. Méně času věnujte elektronice

Jistěže nám moderní technologie velmi usnadňují život. Zároveň však člověku škodí. Když u počítače, před televizí nebo s telefonem v ruce trávíme příliš mnoho času, často pociťujeme zvýšenou podrážděnost.

Panuje jakýsi obecně rozšířený mýtus, že u téhle techniky si člověk vlastně odpočine. Ve skutečnosti je však zátěž pro organismus opravdu veliká. Trpí oči, vystavené dlouhodobému napětí, trpí mozek, který je nucen zpracovávat obrovské objemy informací. Taková zátěž se samozřejmě nemůže neodrazit na nervové soustavě, která časem zřetelně slábne. Máme potíže s dlouhodobým udržením pozornosti, s koncentrací, s pamětí. Jsme podráždění, unavení a trpíme problémy s usínáním. Zhoršuje se nám zrak.

Proto dalším důležitým krokem na cestě k upevnění vegetativního nervového systému musí být změna denního rozvrhu, v němž elektronice bude přidělen minimální prostor. Pokud je v práci využívání počítače nezbytností, doma si od něj odpočiňte. Nedívejte se na filmy, nevrhejte se hned po příchodu na sociální sítě, abyste olajkovali kdejaký post.

Tento problém je velmi závažný také pokud jde o děti. Současné děti tráví neúměrné množství času s telefonem nebo tabletem, hrají na nich hry nebo se dívají na videa. Nesmíme však zapomínat, že dětská nervová soustava je krajně nestálá a dlouhodobé působení těchto přístrojů může vést k nepředvídatelným následkům. A významnou roli tu sehrává fakt, že jen těžko budete dítěti vysvětlovat, proč už má dát tablet pryč, jestliže vy sami vysedáváte celý večer u počítače. Začít tedy musíte u sebe.

5. Raději přírodní vitamíny

Lidé se snaží všelijak si podepřít nervové zdraví a často po dlouhé týdny i měsíce užívají nejrůznější doplňky výživy, vitamínové elixíry a tak podobně. Užívání nejrůznějších výřivových doplňků je svého druhu módou. Lidé věří, že budou-li za sychravého podzimního počasí brát vitamín C, uchrání se nastydnutí. Výzkum jasně dokázal, že tablety céčka neovlivní ani odolnost, ani dobu vyléčení. Řada studií prokázala, že v nejlepším případě nemají vitamínové doplňky účinek žádný, v tom horším vám mohou i ublížit. Pokud se chcete domoci skutečného a trvalého efektu, hledejte zdraví prospěšné látky ve zdravých potravinách, které tělo skutečně využije.

Zařaďte do svého jídelníčku víc:

  • borůvek – obsahují značné množství manganu, který má velký význam pro normální funkci nervové soustavy a také antokyany, které velmi prospívají očím;
  • ovoce a plodů s vysokým obsahem vitamínu С, o který ve velké míře přicházíme ve stavu stresu; například černý rybíz, šípek, rakytník, kivi, kapie, pomeranče, citrony atd. ;
  • potravinových zdrojů chromu, který skvěle posiluje nervovou soustavu, to znamená: kakao, para ořechy, vlašské ořechy, pomerančovou šťávu, banány, houby a zelené fazolky;
  • banány ještě jednou, tentokrát pro bohatý obsah hořčíku;
  • potravinové zdroje vitamínu B1 – zejména maso, neloupané obiloviny, ořechy, brambory, med, a pivovarské kvasnice, dále B12 – potraviny živočišného původu, npříklad vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti.Pro zdraví nervové soustavy jsou nezbytné také vitamíny B3, B5 a B6.



6. Bylinky místo prášků

Neutíkejte rovnou do lékárny pro předražené zázračné léky. Zjistěte si raději, jaké bylinky upevňující duševní zdraví a výkon nervové soustavy v té lékárně nabízejí a vyzkoušejte je. Bylinky by měly být vaší první volbou.

Velmi nervovému zdraví prospívá řada bylin. Například meduňka, citronová tráva, měsíček, třezalka, levandule, mučenka, kozlík lékařský, andělika lékařská, puškvorec, šišák bajkalský, mateřídouška, rozmarýn, srdečník obecný, aloe vera, brutnák, chmel, heřmánek, agastache, ženšen, eleuterokok, majoránka, zelený čaj a další a další. Ve směsích i samostatně je dostanete v běžných či specializovaných lékárnách, kde máte zaručen kvalitní a čistý sběr i sušení a kde vám rádi poradí s jejich užíváním.

7. Klid, jen klid

Zvažujete, zda se nemáte rovnou rozeběhnout k lékaři? Ne vždy je v prvních stádiích nervových potíží lékařská pomoc nezbytná. Vždycky člověk může hodně ovlivnit a mnohého dosáhnout změnou životního stylu, režimovými opatřeními, zdravou výživou, racionálním přístupem k využívání elektroniky a tak dále.

Uklidňující prostředky, které vám lékař předepíše, mají vždycky nějaký vedlejší účinek. Každá léková pomoc je vždycky i zátěží. Zvažte proto dobře, kolik ze svých problémů jste si možná způsobili svým způsobem života a kolik toho tedy můžete udělat pro nápravu sami. Pokud jste si jisti, že problém, který s nervy máte, může řešit pouze lékař, obraťte se pokud možno na více odborníků. Vyslechněte více názorů, poraďte se s každým z nich, zamyslete se nad tím, co vám doporučují a na základě toho se rozhodněte, jak budete postupovat.

Bez lékaře nesmíte sami začít brát žádné uklidňující léky ani jiné preparáty určené k léčbě či zmírnění nervových nebo psychických obtíží. Pouze lékař je schopen zvážit, zda ten který konkrétní lék je vhodný právě pro vás. Jenom on dokáže posoudit vhodnost léčby na základě výsledků z dalších vyšetření, která si objedná. A jenom on může rozhodnout, zda léčebný efekt převáží nad možnými vedlejšími účinky.

Rozházené nervy a zvýšená podrážděnost nevyžadují hned nějaká kardinální opatření. Změňte některé návyky, upravte svůj životní styl a a pracovní rozvrh. Pokud vám bude vyhovovat některý bylinný čaj, musíte počítat s tím, že jeho účinek se dostaví při pravidelném užívání. Efekt nemusí být tak rychlý, jako kdybyste vzali nějakou tabletu, bude však šetrný k vašemu organismu a bude dlouhodobý.

=========
Su Jok. Dosažení rychlé stabilizace po stresu
Co pomáhá obnově nervových buněk

Více pro kondici: