Adrenální únava – proč ji nesmíme ignorovat.

 Plnohodnotný odpočinek je nenahraditelný.

Termín adrenální únava je používán při stavech, za nichž se nadledvinkám nedaří vypořádat se s ustavičným stresem. V důsledku toho se člověk cítí věčně unavený, sklíčený a bez energie. Doktor James Wilson, který se této tématice věnuje, ve své knize „Adrenální únava: Stresový syndrom 21. století“ (“Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome”) píše o tom, jak chronický stres a životní styl ovlivňuje schopnost lidského organismu vypořádat se s tělesnou, duševní a emoční zátěží.

Nadledvinky se velikostí přibližují vlašskému ořechu, každá váží asi asi 10 g. Najdeme je nad horním okrajem ledvin. Produkují přes padesát hormonů ovlivňujících téměř všechn důležité činnosti lidského organismu. Mezi jiným sehrávají nadledinky zásadní roli v reakci na stres. Uveďme si některé z hormonů.

  • adrenalin a noradrenalin (působí na srdeční činnost, zajišťují prokrvení všech tělesných tkání a v případě potřeby vyplavení glukózy v játrech nezbytné pro boj se stresem);
  • aldosteron ( spolu s dalšími hormony udržuje rovnováhu solí a vody, reguluje hemodynamiku);
  • glukokortikoidy (regulují hladinu krevního cukru, ovlivňují trávení a přeměnu energie – sem patří například i kortizol);
  • pohlavní hormony (estrogeny, testosteron).

Stejně jako jiné žlázy s vnitřní sekrecí, také nadledvinky sehrávají důležitou roli při regulaci životní aktivity lidského organismu. Je tedy přirozené, že ochabnutí jejich činnosti způsobuje celou záplavu nepříjemných změn. Stav, kdy si nadledvinky už nedokážou poradit s nesmírným množstvím stresu, je označován jako adrenální únava nebo také insuficience (nedostatečnost). Příznaky únavy nadledvinek jsou často stejné nebo blízké příznakům řady běžných onemocnění a stavů, a jejich diagnostika je proto obtížná. Uvádíme sedm příznaků, které by mohly nasvědčovat, že zdrojem zdravotních potíží je právě stav adrenální únavy.


Příznaky adrenální únavy – jak rozpoznat problém.

Organismus nepřetržitě usiluje o udržení stavu homeostázy, tedy vyváženosti. Také nadledvinky jsou součástí tohoto procesu. Jestliže je člověk ustavičně vystaven stresu, hladina kortizolu v krvi se zvyšuje, což časem vede k oslabení imunitních funkcí, zvýšení krevního tlaku, ukládání tukových vrstev a dalším negativním následkům.

Je proto krajně důležité včas rozpoznat příznaky adrenální únavy:

1. Poruchy spánku

V průměru potřebuje dospělý člověk 8 hodin pevného nočního spánku. Za tuto dobu se organismus obnoví a nabere síly do dalšího dne. Ráno bychom se tedy měli probouzet odppočatí a plní energie. Tlak starostí a stresu však člověku brání v naplnění spánkové potřeby. Připomeňme, že pobyt v temné místnosti stimuluje produkci melatoninu, spánkového hormonu. Proto i když neusínáme snadno, je dobré ležet ve tmě. Tělo i mysl se zklidní a tma podněcuje vyplavování melatoninu. Problémy se spaním může pomoci zmírnit či odstranit meditace, teplá koupel před spaním a rozhodně také vypojení veškeré elektroniky v místnosti, kde spíme.

2. Silná únava až vyčerpanost po cvičení

Intenzivní fyzická aktivita je pro nadledvinky stresorem, je proto velmi důležité regulovat stupeň a dobu trvání zátěže při cvičení. Vysílení po zátěži je důkazem, že zvolený typ fyzické aktivity je pro vás příliš náročný ; zvolte si vhodnější a nezapomeňte, že osmdesát procent úspěchu v boji s tukovými polštáři tvoří správná a také pravidelná strava.

3. Hormonální poruchy

V lidském organismu je všechno vzájemně propojeno. Proto chronické zvýšení hladiny stresových hormonů vede k porušení celkové hormonální rovnováhy a to může vyvolat následující příznaky: únavu, suchost pokožky, přibírání na váze, u žen poruchy menstruačního cyklu atd.

4. Deprese

Hormony nadledvinek kromě všeho ostatního ovlivňují také náladu. Častý stres se tedy může stát příčinou vzniku a rozvinutí deprese. Je dobré si čas od času připomenout, že plnohodnotný odpočinek nenahradí žádné potravinové doplňky ani léky.

5. Chuť na slané

Při adrenální insuficienci klesá produkce aldosteronu, který se podílí na udržení iontové a minerální rovnováhy v organismus. Pokles aldosteronu je doprovázen snížením krevního tlaku, točením hlavy i závratěmi a typicky také tíhnutím ke slané chuti.


6. Touha po kofeinu

Káva je užitečný osvěžující nápoj, pokud však člověk není bez kávy schopen normálně fungovat, je nepochybně něco špatně a mohl by to být příznak adrenální únavy.Pro nadledvinky určitě není věčné dobíjení kofeinem dobrým řešením. Pouze to podněcuje další zvyšování úrovně stresových hormonů.

7. Trávicí problémy

Organismus dlouhodobě vystavený stresům se nekoncentruje na optimální strávení a využití živin, ale na boj s aktuálním stavem. Proto při dlouhodobě trvajícím stresu metabolismus zpomaluje, dochází ke vzniku nepříjemných jevů typu říhání, plynatosti, průjmu, zácpy apod.

Jsou i další specifické příznaky stavu adrenální nedostatečnosti, jako jsou těžká ranní únava až neschopnost vstát, snížení libida, slabost, neschopnost soustředit se, zesílení nebo vznik alergií, enormní chuť na sladké aj.

Nejdůležitějším faktorem boje s tímto stavem je omezení stresu. Protože stres je dnes téměř všudypřítomný, znamená to často zásadní změnu osobního přístupu k řadě skutečností, které nás obklopují. K pracovní zátěži, konfliktům a kritice, k partnerským a rodinným vztahům, k problémům čistě osobní, intimní povahy. Musíme se naučit reagovat s klidem, uvážlivě, uvědomit si, že ne každý problém má tu váhu, kterou mu přikládáme a je třeba ho řešit tak rychle, jak se domníváme. Naučte se dát si odstup, získat nadhled. Snažte se v životě o rovnováhu ve všem, ať je to režim dne, práce, odpočinek, zábava, způsob stravování či relaxační aktivita. V každém případě nezapomínejte, že osm hodin denně musíte odpočívat v tichu, tmě a klidu.

=========
Jak odpojit autopilota – 5 způsobů meditace
Dechové cvičení «Vnitřní mír»