10 základních pravidel intuitivního stravování

Jednou z nejpřirozenějších metod snižování hmotnosti je takzvané intuitivní stravování. Co to vlastně je a jak to provozovat?

S touto zvláštní dietou, která vlastně žádnou dietou není a naopak od diet přímo odrazuje, přišel doktor Steven Hawks, profesor Univerzity v Utahu. Sám trpěl obezitou a mnohokrát se pokoušel zhubnout. Marně. Nakonec se rozhodl všechny diety poslat k vodě a řídit se jen svým vlastním pocitem hladu. Shodil 22 kilo a hmotnost si udržel.

Intuitivní stravování se řídí jednoduchým pravidlem – dát tělu to, o co si říká. Naučit se mu naslouchat a vyhovět přesně jeho přáním. Jaké jsou tedy základní zásady tohoto jiného přístupu ke stravování?

Intuitivní stravování znamená mít se svým tělem takový vztah, že dokážete přesně odlišit fyziologický pocit hladu od obyčejné chuti (chuť je emocionální tíhnutí k jídlu). Takže jíte na základě hladu. Nepřikládáte jídlu žádné neracionální funkce, nejíte například „ze žalu“, přesně vnímáte signály nasycení i skutečné výživové potřeby organismu. Zní vám to nereálně? Opravdu na tom nic není. Naučit se intuitivně se stravovat může každý, kdo si přeje obnovit biologické nastavení svého těla a získat zdravou štíhlost ne na nějaký omezený čas, ale na celý další život. Pojďte se s námi podívat na deset základních pravidel intuitivního stravování.

Pravidlo č. 1: Na začátku si zformulujte nějaký motivující cíl. Mnoho lidí se na své cestě za štíhlostí dopouští mentální chyby. Stanoví si nesprávný cíl – například tenhle: „Chci shodit nadváhu“. Nebo „Do příštího roku chci shodit 20 kilo“. Může snad podobná formulace kohokoli motivovat? Takhle stanovený cíl vyvolává leda takzvaný „efekt meče“ – přesekne spojení mezi emocemi, tělem a rozumem. Spojení, které je v situaci boje s nadváhou i bez toho dost a dost slabé. Zkrátka, takhle formulovaný cíl vyvolává vnitřní odpor a jeho účinek je přesně opačný zamýšlenému záměru. Důležité je zapamatovat si jedno: problém nadváhy netkví v samotné nadváze. Váha je odrazem vztahu k sobě samotnému, k vlastnímu tělu. Je proto důležité přestat bojovat s váhou jako s něčím, co k vám nemá žádný vztah. Místo boje se raději věnujte vytváření vědomého stravovacího chování. Jak by mohl vypadat takový doopravdy motivující cíl? Kupříkladu takhle: „Chci změnit stravovací chování kvůli zlepšení zdraví, chci být štíhlejší a šťastnější a v listopadu 2019 se s elegancí postavit na pódium konference ženské organizace, kde budu přednášet o svém oblíbeném tématu“. Podívejte se na problém nadváhy z jiné strany, zapojte ambice odpovídající vašim osobním hodnotám, a motivaci máte jistou.

Pravidlo č. 2: Naučte se rozlišovat fyziologický hlad a chuť. Je to velmi důležité. Od dětství se naše tělo učí ignorovat fyziologický hlad z různých příčin. Nejsilnější příčinou jsou uměle vytvářené rozvrhy příjmu potravy nejprve doma, později ve školce, ve škole a nakonec v zaměstnání. Navíc dost často jíst prostě zapomeneme. Zabereme se do práce a zapomeneme, protože jsme přestali rozeznávat signály fyziologického hladu vlastního těla. Jaké jsou příznaky fyziologického hladu?

✓Hlad se rodí v žaludku. Všechno, co je výš anebo níž, je chuť.

✓ Kručí nám v žaludku.

✓ Máme v žaludku pocit prázdnoty.

✓ Lehké žaludeční křeče. A když je hlad ignorován příliš dlouho, objevují se:

✓ Slabost.

✓ Točení hlavy.

✓ Podrážděnost.

✓ Chvění končetin.

Velmi často je hlad zaměňován s chutí, neboli apetitem. Chuť však rozhodně není hladem. Chuť je právě jen chutí, zatímco hlad signalizuje potřebu.

Pravidlo č. 3: Když objevíte příznaky fyziologického hladu, důležité je se najíst. Jestliže zjistíte příznaky chuti, jíst není třeba. Důležité však je položit si otázku: Co vlastně tak moc doopravdy chci? Tak je totiž založena lidská psychika. Jestliže stále blokujete pravý pocit hladu a organismus nenakrmíte v okamžiku jeho skutečné fyziologické potřeby, organismus se hbitě přenastaví na režim „hladovky“. To je dosti skličující fyziologický jev, který má krajně negativní vliv na látkovou výměnu. Brzy postřehnete, že jestliže jíte jenom tehdy, když zakoušíte skutečný fyziologický hlad (nikoli chuť), porce, které zkonzumujete, se zmenší. Vaše tělo se stane vybíravějším. Začne výrazně pociťovat, že je něco nadbytečné. Normální fyziologický pocit hladu vzniká každé 3-4 hodiny. Některé lidi to poleká, mylně se domnívají, že když jedí tak často, nezhubnou a naopak přiberou ještě další kila. To jsou však zbytečné strachy. Platí: jestliže se najíte pokaždé, když pocítíte skutečný fyziologický hlad, žádnou váhu nenaberete.

Pravidlo č. 4: Nastavte si v telefonu upomínku, která vám každé 2-3 hodiny položí stejnou otázku: „Nemám teď náhodou hlad? Jaké příznaky hladu cítím?“

Pravidlo č. 5: Opravdu dobře prozkoumejte svět potravin a různých chutí. Zjistěte si co nejvíc o potravinách, které zásadně zlepšují zdraví a udržují mládí. Rozšiřujte si jídelníček, každý den ochutnejte něco nového. Důvěřujte přitom potřebám svého těla. O co si tělo říká? Vybírejte potraviny, které vám chutnají. Které vaše tělo tráví bez problémů a které vám dodají nejenom pocit nasycení, ale také pocit lehkosti. Je opravdu důležité, aby vám celý stravovací proces přinášel uspokojení. Jezte všechno, o co si tělo říká, když má hlad. A nedělejte si výčitky, když si dáte kus čokoládového dortu. Nemáte nic zakázáno. Jen jíte pouze tehdy, když máte hlad.


Pravidlo č. 6: Abyste oživili a obnovili biologické nastavení svého těla a navázali s ním znovu přátelský kontakt, musíte teď uspokojovat jeho fyziologickou potřebu jídla pokaždé, jakmile pocítíte skutečný hlad. A to i kdyby vás hladový pocit přepadl na nějakém ne moc příhodném místě. Mějte vždycky po ruce krabičku s jídlem, kde budete mít něco jednoduchého a lehkého – suchary, celozrnný chléb nebo ovoce.

Pravidlo č. 7: Musíte se naučit mít k jídlu kvalitní a přátelský vztah. Vnímat jeho chuť, texturu, teplotu, vůni. Jako kdybyste každé jídlo viděli a jedli poprvé. Opravdový vztah k jídlu podstatně zpomaluje žvýkání a prakticky vylučuje možnost přejídání. Zato zvýší váš požitek z jídla, rozšíří vám vnímání všech jeho vlastností a přitom poněkud paradoxně sníží množství, které budete potřebovat k nasycení.

Pravidlo č. 8: Další z důležitých pravidel intuitivního stravování: naučte se dělat přestávky. Jednu pauzu si dejte před začátkem jídla, abyste se na ně naladili, načichejte se jeho vůně, dopřejte si estetický požitek z jeho úpravy a vzhledu. Druhou přestávku zařaďte zhruba do poloviny porce. Je to přestávka velmi důležitá. Musíte si položit několik otázek: „Mám ještě hlad?“, „Nejsem už najezená?“, „ Chci ještě jíst?“

Pravidlo č. 9: Zapište si emoce a stavy, které vás ponoukají k příjmu potravy. Zamyslete se nad tím, jak byste si mohli dopřát to, co ve skutečnosti chcete. Pokud se vás před jídlem zmocní silný negativní pocit, můžete použít expresní metodu „Dračí dech“. Najděte ve svém těle negativní emoci. A představte si, že v tom místě vašeho těla, kde jste ji objevili, je hustý kotouč rudého dýmu. Dále si s nádechem představujte, jak proud čistého vzduchu postupuje do místa, kde se negativní emoce ukrývá. S výdechem si představujte, jak z oné části těla vydechujete nosem hustý rudý dým. Opakujte několikrát: nádech-výdech.

Pravidlo č. 10: Rozvíjejte ve svém těle vědomost. Právě ona je schopna oživit a obnovit váš kontakt se skutečnými potřebami organismu a pomůže vám zvládnout umění ovládat a řídit své emoce.

=========
Co byste si měli uvědomit, než začnete se „zázračnou dietou“?
10 potravin, které jsou pro člověka velkým přínosem