10 potravin, které jsou pro člověka velkým přínosem

Seznamte se s jedním přehledem potravin prospěšných z hlediska obsahu vitamínů a minerálů a také schopnosti bránit vzniku nebezpečných onemocnění, jakými jsou infarkt myokardu, mozková mrtvice nebo onkologické choroby. Sledována byla také schopnost regulace cholesterolu, krevního cukru a arteriálního tlaku.

Pravidelná konzumace těchto potravin pomáhá upevnit zdraví po dlouhá léta.

Seznam obsahuje v první řadě bobuloviny – maliny, brusinky a lesní jahody.

Tyto bobuloviny obsahují enormní množství antioxidantů včetně kyseliny ellagové a vlákninu. Kyselina ellagová je v současné době předmětem širokého výzkumu pro svoje možné protirakovinné účinky a příznivý vliv na arteriální tlak.

Kapusta je bohatým zdrojem vitamínů (A ve fromě betakarotenu, K, C, B1, B3, B6), minerálů (mangan, vápník, měď, draslík, hořčík, železo, fosfor)a antioxidantů (betakaroten, kvercetin, kaempferol). Obsahuje velké množství vlákniny. V malém množství tuku, který v ní je, najdeme mastné kyseliny omega 3 a omega 6. Je tak velkým přínosem pro stav kostí a zdraví srdce. Je málo kalorická a bohatá na vodu, je tedy dobrou volbou pro ty, kdo chtějí zhubnout.

Luštěniny jsou bohatým zdrojem vlákniny, většinou vlákniny rozpustné, a bílkovin. Obsahují železo, velké množství kyseliny listové, hořčík a vápník. Jsou velmi málo kalorické a přitom snižují pocit hladu. Jsou jedním z nejcennějších rostlinných zdrojů bílkovin. Snižují cholesterol a zvyšují citlivost buněk na inzulin. Pravidelná konzumace luštěnin snižuje krevní tlak. Upozornění: luštěniny je třeba jíst vždycky dobře tepelně upravené!

Ovesné vločky. Obsahují vyvážený poměr rozpustné a nerozpustné vlákniny. Nerozpustná vláknina zlepšuje trávení a je prevencí zácpy a závažných onemocnění trávícího traktu. Vláknina rozpustná podporuje snižování cholesterolu v krvi, je prevencí srdečních a cévních onemocnění, snižuje krevní cukr, a tím brání vzniku diabetu. Svou sytostí a optimálním vzájemným poměrem pomáhají oba druhy se snižováním a udržováním optimální hmotnosti.

Ovesné vločky mají vyváženou nutriční hodnotu. V přírodní formě obsahují vitamíny skupiny B, vitamín E a minerální látky, zejména vápník, hořčík, železo a zinek.

Vejce. Superpotravina, která obsahuje vitamíny, minerální látky, aminokyseliny a antioxidanty. Kromě vitamínu D vejce obsahují vitamín A, B5, B12, B2, B6, E a K. Z minerálních látek vápník, fosfor, draslík, železo a zinek. Najdeme v nich bioaktivní látku cholin, která podporuje a zkvalitňuje vývoj mozku plodu a novorozenců a ke správnému fungování nervové soustavy přispívá také u seniorů. Antioxidanty lutein a zeaxantin napomáhají obnovování oční sítnice a prevenci degenerace oka. Esenciální aminokyseliny jsou ve vejcích zastoupeny všechny. V jednom vejci je až 1700 mg lecitinu, významně podporujícího paměť a koncentraci. Bílkoviny z vajec mají větší biologickou využitelnost než bílkoviny z mléka, masa i ryb.

Vhodnější než vejce smažená budou vařená, pokud možno naměkko.

Maso tučných mořských ryb. Makrely, sledi, tuňáci, lososi nebo sardinky. Jejich maso obsahuje velké množství nenasycených mastných kyselin, zejména omega 3. Blahodárné preventivní účinky pravidelné konzumace masa těchto ryb proti vzniku infarktu myokardu, mozkové mrtvici a dalším kardiovaskulárním onemocněním byly potvrzeny desítkami výzkumů. Mastné kyseliny omega 3 také potlačují deprese. Výsledky jednoho švédského výzkumu uvádějí až trojnásobné snížení rizika rakoviny prostaty. Omega 3 podporují vývoj mozku u malých dětí, zlepšují stav lupénky, revmatoidní artritidy a u Crohnovy choroby výrazně omezují její projevy.


Aby se tyto účinky mohly projevit, je nezbytné konzumovat jednou až čtyřikrát týdně alespoň 170-200 g masa uvedených druhů. Z domácích ryb lze doporučit pstruha, sivena a lipana, nejlépe dušené nebo pečené v alobalu ve vlastní šťávě. U domácích ryb je výhodou vyloučení možnosti obsahu toxických látek v jejich mase.

Mandle. Více než polovinu hmotnosti mandlí tvoří tuky, především mono a polynenasycené mastné kyseliny, zejména kyselina linolová, která má velký význam pro zdraví nervové soustavy. Mandle obsahují všechny základní živiny a mezi rostlinnými potravinami patří k nejbohatším zdrojům bílkovin. Jsou jedním z nejbohatších rostlinných zdrojů vápníku a fosforu, obsahují významná množství hořčíku, draslíku a železa. Obsah vápníku je o hodně vyšší než v mléce. Mandle jsou dále velmi bohaté na zinek, měď a mangan. Snižují hladinu cholesterolu a také cukru v krvi. Je to důsledek vyváženého poměru mastných kyselin a vysokého obsahu vitamínu E, který je velmi silným antioxidantem. Obsah vápníku a přítomnost vitamínu E zakládají příznivý vliv mandlí na fungování kardiovaskulárního systému. Svou vydatností mandle snižují chuť k jídlu. Přitom 20 g mandlí představuje pouze 120 kalorií.

Avokádo. Obsahuje vysoce biologicky hodnotné tuky, převážně nenasycené. Mimořádně bohaté na proteiny, obsahuje veškeré esenciální aminokyseliny. Je extrémně bohatým rostlinným zdrojem vitamínu E, má velmi vysoký obsah vitamínu B6. Ze všech druhů ovoce má nejvyšší obsah železa, které se díky současnému značnému podílu vitamínu C dobře vstřebává. Avokádo je rovněž velmi bohaté na vlákninu – obsahuje jí až 5 procent. Snižuje cholesterol a stabilizuje krevní cukr. Působí zásaditě a má zvláčňující a ochranný účinek na sliznici. Je výtečným doplňkem výživy u osob trpících žaludečními vředy nebo gastritidou.

=========
5 obyčejných potravin, které vám znatelně vybělí zuby
Hladový grelin a hubnutí. 5 vychytávek.