10 potravin zpomalujících stárnutí pleti

Pokožka je nejživějším důkazem toho, jak dobře nebo špatně zacházíme se svým tělem. Už notoricky známé je konstatování, že jsme tím, co jíme a je jenom logické, že strava ovlivňuje také nejrozsáhlejší orgán lidského těla, kterým pokožka je. Proces stárnutí zastavit nelze, ale vhodně volenou stravou a správnou životosprávou ho můžeme alespoň zpomalit. Kromě dostatku aktivního pohybu na čerstvém vzduchu, relaxace a kvalitního spánku toho můžeme dosáhnout především zdravým jídelníčkem, dostatečně bohatým na ovoce a zeleninu, které jsou bohatým zdrojem antioxidantů. Právě ony jsou účinnými nástroji minimalizace škodlivých účinků volných radikálů ze znečištěného životního prostředí. Dostatek ovoce a zeleniny, darů moře a ryb a celkově lehká výživa jsou nejlepšími bojovníky proti projevům času na lidské kůži.

Nedávno prováděné studie naznačují, že středomořská strava pravděpodobně přispívá k udržení délky telomer, koncových částí ramen chromozomů, jejichž zkracování souvisí se stárnutím. Studie pomohly potvrdit, že některé živiny mohou zabránit škodám způsobovaným faktory vnějšího prostředí. Krom jiného tyto látky udržují v pokožce vláhu a dodávají jí zářivý vzhled.

Zdravá a vyvážená strava založená na plnohodnotných, minimálně zpracovávaných potravinách hraje klíčovou roli jak při snižování rizika vzniku a rozvoje různých onemocnění, tak při zpomalení procesů souvisejících se stárnutím. Pokud někdo zanáší své tělo škodlivými a nekvalitními potravinami, může s jistotou očekávat, že se to projeví na jeho vzhledu – a kůže především.

Jistěže velikou roli sehrávají také faktory dědičnosti, dostatek přiměřeného slunečního záření, kvalita péče o pleť a příjem tekutin, pokud však můžete vypadat a cítit se lépe bez vrásek, s hebkou a hladkou, báječně přitažlivou pletí na základě jídelníčku bohatého na ty správné potraviny, mohli byste to alespoň vyzkoušet.

Jsou to potraviny schopné neutralizovat zánětlivé procesy, které zároveň kůži chrání před negativními vlivy vnějšího prostředí a poškozováním volnými radikály. Šance, že pokožka zůstane zdravá a krásná, jejich pravidelnou konzumací rapidně vzrostou.

  1. Bobuloviny.

Drobné plody bobulovin se vyznačují vysokou koncentrací antioxidantů, vlákniny, vitamínu C a dalších významných živin. Jejich často tmavá červená, modrá a fialová barva souvisí s obsahem antioxidantů antokyanů. Borůvky, ostružiny, maliny a brusinky obsahují také velké množství dalších antioxidantů – flavanolů, dále vitamínů a minerálních látek, které pomáhají zpomalit stárnutí a degeneraci buněk.

  1. Tmavá listová zelenina.

Tmavě zelené listy některých druhů zeleniny, zejména špenátu a kapusty, obsahují antioxidanty, lutein a zeaxanthin a pomáhají chránit tělo před negativními účinky ultrafialového záření. Každým vystavením intenzivnímu slunečnímu záření kůže trpí a kumulativní účinek opakovaného poškozování slunečním zářením způsobuje poškození DNA svrchní vrstvy kůže, přetrvávající zánět, oxidační stres a potlačení imunity T-lymfocytů. Tím se zvyšuje riziko rakoviny kůže a také zrychluje její stárnutí. Opakované studie prokázaly, že ženy, které konzumují více zelené a žluté zeleniny, mají méně vrásek.

  1. Okurky.

Jsou skvělým zdrojem tekutiny – až 96 procent okurky tvoří voda. Pomáhají udržovat vlhkost pokožky. Velmi významný je obsah minerálů draslíku, vápníku, fosforu, hořčíku a železa a také různých stopových prvků, především síry. Síra je pro zdraví kožních buněk, vlasů a nehtů nezbytná. Čistí také krev od toxických látek. Vysoký obsah oxidu křemičitého zase napomáhá tvorbě kolagenu, který zabraňuje vzniku vrásek. Okurka pomáhá i zevně – naše babičky věděly, proč si při loupání okurek přikládaly slupky na obličej :)!

  1. Guava

Jeden z nejbohatších přírodních zdrojů vitamínu C, který podporuje tvorbu kolagenu a pomáhá zlepšovat vzhled kůže. Krom toho má rozsáhlou řadu dalších zdravotních přínosů.

  1. Rajčata

Vyznačují se vysokým obsahem karotenového pigmentu lykopenu, který působí jako „vnitřní“ opalovací krém a chrání pokožku před UV zářením, vznikem tak zvaných stařeckých skvrn a stárnutím. Lykopen je velice silný antioxidant, který zabraňuje škodám vzniklým působením volných radikálů na DNA buněk a chrání před rakovinným bujením. Rajčata také obsahují vitamín C a draslík, který reguluje obsah vlhkosti a živin v kožních buňkách.

  1. Avokádo.

O zdravotních přínosech avokáda bychom mohli napsat celý článek. Pro zdraví kůže mají však význam především v něm obsažené mastné kyseliny, které pomáhají udržovat zdravou vyváženost tuků v pokožce a dále vitamíny E a H (biotin), poskytující pokožce, nehtům a vlasům významnou nutriční podporu.

  1. Granátové jablko.

Obsahuje punicalagin a kyselinu ellagovou, bioaktivní látky se silným protizánětlivým účinkem, které chrání organismus před účinky toxických látek, zlepšuje stav kůže a cév. Má ale i řadu dalších zdraví prospěšných vlastností.

  1. Volně žijící ryby.

Ryby žijící ve volné přírodě, zejména tučné druhy, jako jsou sardinky, sledi, makrely a lososi, obsahují omega-3 mastné kyseliny, které u pokožky příznivě působí na její vlhkost a pružnost, mají velký vliv na snížení tvorby vrásek, podílejí se na tvorbě kožního mazu, pozitivně ovlivňují hydrataci kůže, zpomalují její stárnutí, působí jako prevence akné a zabraňují poškození kůže slunečním zářením.

  1. Vlašské ořechy.

Zvláště bohaté na polynenasycené mastné kyseliny a vitamín E, které účinně působí proti stárnutí a mají protizánětlivé vlastnosti. Další přínosy pro lidské zdraví by zabraly mnoho stránek.

  1. Tmavá čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda obsahuje celé široké spektrum antioxidantů, jako jsou polyfenoly, flavanoly, catechiny a jiné. Antioxidanty flavanoly v kakaových bobech chrání pokožku před účinky ultrafialového záření a pomáhají snižovat zánět kůže způsobený jejím neúměrným vystavením ultrafialovému záření. Hořká čokoláda vysoké kvality pomáhá zlepšit prokrvení kůže a zvyšuje schopnost pokožky udržet vlhkost, čímž zabraňuje vráskám.

=========
11 způsobů, které vám pomohou dobře se vyspat i za vedra
9 způsobů jak si zvednout náladu – i bez jídla