9 způsobů jak si zvednout náladu – i bez jídla

Jak si zvedáte náladu, když se potřebujete zbavit stresu? Koupíte si horu dortíků nebo tabulku čokolády a sníte to na posezení? Vždycky mi strašně lezly na nervy rady jako „Dejte si teplou koupel, promluvte si s kamarádkou po telefonu a touha po jídle vás opustí“. Rady to možná nejsou špatné, ale mě osobně nikdy nepomohly, zvláště když jsem se ocitla na samé hranici dalšího záchvatu žravosti. Po pravdě řečeno, spíš na mě působily opačně. Postupem času jsem si však dokázala najít své vlastní způsoby, jak si udělat radost i bez jídla. Možná vám budou taky k něčemu dobré.

1. Udělejte si seznam: co způsobuje, že vás zaplaví štěstí? Zapisujte si postupně, ve volných chvílích, co vás napadne: legrační barevné ponožky, květované šaty, zaskákat si, proběhnout se, dělat si legraci, uvidět na nebi bílé stopy po letadle, něčí úsměv slyšitelný i v telefonu, pevné obětí dobrého člověka, velký a teplý svetr, růžové, červené a žluté tóny a jindy zas třeba zelené a modré, krmit holuby sbíhající se mi u nohou, hrát si s kočkou, zapálit svíčku, zalévat květiny, sedět na balkóně nebo na gauči s knížkou, poslouchat hudbu, dívat se z okna, slyšet, jak dopadají dešťové kapky na střechu, recitovat si jen tak pro sebe nebo si tiše číst oblíbené verše. Mějte tenhle seznam po ruce a když vám bude smutno nebo těžko, vyberte si něco z něj, abyste zaměřili myšlenky na něco pěkného.

2. Krabička s kouzelnými slovy. „Nezapomeň na kouzelné slůvko!“ se stalo filmovou hláškou. Já jsem tak začala říkat všem laskavým a pěkným slovům, která jsem kdy slyšela od lidí, s nimiž k sobě máme blízko. Od takových, kterým důvěřuji a kteří mě podrží v těžkých časech. Zapisuji si jejich věty na různobarevné papíry a ukládám je do pěkné krabičky. Když mi je smutno, mám nějaké obavy nebo se cítím nejistá, vyndám krabičku a vytahuji z ní papírek za papírkem, čtu si si ta vlídná slova a věty a hned je mi líp. Funguje to líp než čokoláda.

3. Obřad s šálkem čaje. Nemusí to být jen čaj, není to spojeno s nějakým jeho určitým druhem. Jestli nesnášíte zelený, jasmínový nebo i obyčejný černý čaj, můžete si nalít horké kakao nebo čerstvě uvařenou kávu. Hlavní je naučit se brát tenhle obřad jako způsob, jímž rozmazlujeme a hýčkáme sami sebe, kterým si dodáváme sílu. Nejdřív si dejte šálek čaje, kakaa nebo kávy, a pak si rozmyslete, co budete dělat dál. Může to být něco, na co se budete celý den těšit, o čem můžete snít ráno v posteli, sotva otevřete oči – teď vstanu a pak si ke snídani udělám šálek oblíbeného jasmínového čaje…

4. Nasát se umění. Takhle to říká jedna moje kamarádka, když se chystá na výstavu – „Je čas nasát se umění“. Přiznám se, že se mi tahle věta moc líbí, protože přesně vyjadřuje cíl různých mých návštěv muzeí, výstav a koncertů – potřebu být v kontaktu s krásou, s tvorbou, pocítit příliv sil, odvést pozornost od všedních starostí, podívat se na svůj život z odstupu a všimnout si věcí, které v běžném toku všedních dnů člověk nepostřehne.

5. Prolistovat nebo si přečíst knížku. Klidně to může být kniha přečtená už mnohokrát, taková, kterou člověk otevře na kterékoli stránce, může začít číst a ponoří se do jiného světa, do jiného života. Nebo komiksy, dětské knížky s krásnými ilustracemi, knihy plné skvělých fotografií. Já si například moc ráda prohlížím knihy o malířství a pěstování kytek, někomu se mohou líbit auta nebo lodě, lokomotivy, cestopisy, zvířata, ukázky kaligrafie nebo ručních prací.

6. Zdřímnout si. Spánek je fantasticky účinný lék proti stresu a únavě. Stačí si uvědomit, že 99 procent lidí trpí nedostatkem spánku. Navíc spánek normalizuje chuť k jídlu – mnoho lidí pociťuje kvůli nevyspání únavu, kterou zajídají různými zákusky, sladkými tyčinkami nebo instantními jídly. Jejich pojídání je přitom cestou do pekel jak pokud jde o váhu, tak pokud jde o únavu. Už pouhé dvaceti či třicetiminutové zdřímnutí dělá hotové zázraky. Věnujte si ho jako dárek: než si lehnete, převlékněte povlak na polštář. Získáte tak pocit, že uléháte do čerstvě povlečené postele, i když vyměníte jen jednu součást. Kápněte do rohu polštáře kapičku levandulového oleje nebo oblíbeného parfému, a budete spát jako na obláčku.

7. Pozorujte lidi. Dívat se na lidi a vymýšlet si o nich své vlastní příběhy je moc zábavné. Vydejte se na procházku bez nějakého určitého cíle – prostě jděte jen tak koukat po okolí. A přitom přemýšlejte nad lidmi, které potkáte. Jak se asi jmenuje tamten bradáč s labradorem, kterého potkáváte, jak každé ráno běhá? Jaké má asi povolání? A kam jede ta rezavá pihovatá dívka, co se tak hezky usmívá a posadila se naproti vám v metru? Pozorovat lidi a spřádat si o nich fantazie je zábavné kdekoli – v MHD, v kavárně, na bleším trhu a konec konců vlastně kdekoli. Na procházce se cítíme součástí životního proudu, nabíjíme se energií stykem s jinými lidmi, i když jde třeba jen o náhodnou výměnu pohledů nebo úsměvů s někým neznámým.

8. Podívat se na nějaké poučné video na Youtube. Vybrat si můžete, co vás nejvíc přitahuje – lekce líčení, jógy, tance nebo origami. Hlavní je, aby vás to bavilo, aby to pro vás bylo zajímavé a přínosné. Nemusíte se ty věci rovnou naučit, zato se uvolníte a zbavíte se stresu – rozpustíte ho v úsměvu a příjemných emocích.

9. Povléci si postel novým a pěkným povlečením. Jak to popisuje Virginia Woolfová v „Paní Dallowayové“: „A když znovu otevřela oči, jak svěže se na ni dívaly růže, jako kdyby z prádelny přinesli krajkové prádlo na proutěných podložkách.“ Vůně čerstvě vyžehlených prostěradel a povlaků se nedá k ničemu přirovnat, je tak domácká, tak milá. Ustýlat čerstvě povlečenou postel je zaměstnání srovnatelné s meditací. Uklidňuje, uvolňuje, naplňuje člověka tušením čehosi příjemného, blahodárně působí na všechny smysly, a připomíná maminčiny a babiččiny laskavé doteky a všechnu jejich vlídnou péči.

=========
20 dobrých rad, jak se cítit dobře
Nedostatečný spánek závažným způsobem narušuje metabolismus