Všem známý vitamín je nejlepším prostředkem proti podráždění a nervozitě.

Trápí vás úzkostné myšlenky a nespavost, u večeře jste zbytečně zvýšili hlas na potomka, jste přetažení a podráždění kvůli blázinci v zaměstnání. Příznaky lidí trpících poruchami nervového systému se mohou různit, léčeny jsou však zpravidla stejně a bohužel ne vždy úspěšně. Přitom má spousta lidí prostředek proti podrážděnosti a nervozitě, proti bušení srdce, náhlým změnám nálad a potícím se dlaním ve své domácí lékárničce.

Vitamín C proti nespavosti a podráždění.

Brazilští lékaři vám nyní nabízejí možnost vyzkoušet taky něco jiného, než ve vaší situaci obvykle nabízené léky. Na rozdíl od léků obvyklých však jde o prostředek levný a bezpečný. O „docela obyčejný“ a všem dobře známý vitamín C.

Každý ví, že centrální nervová soustava řídí práci celého organismu a při sebemenším výpadku v jejím fungování se začnou projevovat problémy také ve funkci jiných orgánů. Brazilští lékaři hledali prostředek jednoduchý a zároveň účinný. Vycházeli ve své práci z toho, že vitamín C usnadňuje vstřebávání mnoha látek nezbytných k plnohodnotné životní činnosti člověka.

Podstata experimentu.

Vědci nabídli 142 ženám účast v randomizovaném (založeném na náhodném výběru) experimentu s dvojitou kontrolou a využitím placeba. Dobrovolným účastnicím pak za pomoci State-Trait Anxiety Inventory (STAI – psychologický test) a Visual Analog Mood Scale (VAMS – standardizované měření osmi základních typů nálad) kladli otázky směřující ke zjištění jejich typu osobnosti. Na základě výsledků byly účastnice rozděleny do dvou skupin: 75 procent z nich tvořilo skupinu lidí s nízkou a mírnou mírou nervozity, ostatních 25 procent bylo skupinou osob „vysoce nervózních“. Potom všechny účastnice pokusu dostaly 1000 mg vitamínu C nebo placebo a po dvou hodinách byly znovu podrobeny testům.

Výsledky experimentu.

Zkonzumování vitamínu C nemělo žádný vliv na skupinu málo či mírně nervózních žen, zato však ve skupině „vysoce nervózních“ bylo po konzumaci „céčka“ jasně zřejmé oslabení podrážděnosti. Výzkumníci zatím nevědí, jak to funguje, nicméně nezmínili smutně známý kortizol jako možnou příčinu.

Vedoucí výzkumu se kloní k myšlence, že ustaraný, přetížený mozek je mozek zanícený. Vitamín C dokáže „uhasit požár“ spuštěním mechanismu obnovujícího klidový stav.

S výsledky výzkumu byli brazilští lékaři spokojeni. Došli k závěru, že „se jim podařilo získat první důkaz rychlého uklidňujícího efektu kyseliny askorbové na jednotlivce s vysokou mírou nervozity“.

Co si ze závěrů brazilského experimentu můžeme vzít my?

I když tradiční uklidňující léky, které získáváme na předpis, zabírají většinou dobře, omezují zpravidla mentální a fyzickou výkonnost, zároveň snižují sexuální apetit a způsobují zvýšení hmotnosti. Těmito vedlejšími účinky vám ovšem ještě přidají pár dalších závažných důvodů k obavám o svoje zdraví.

Bylo by skutečně vynikající, kdyby uklidňující preparáty prodávané na recept mohly být nahrazeny nebo alespoň sníženo jejich dávkování díky tak jednoduchému prostředku proti podráždění a nervozitě, jakým je vitamín C. V každém případě si můžete s tímto známým a lidskému zdraví tolik prospěšným vitamínem zaexperimentovat v domácích podmínkách.

Vitamín C byl už dávno důkladně prozkoumán, jeho užitečnost pro zdraví člověka byla prokázána a je zcela nesporná. Vitamín C posiluje lidskou imunitu v boji proti infekcím, umožňuje organismu hladké vstřebávání železa, je součástí složitého řetězce syntézy kolagenu a v důsledku toho zárukou zdraví krevního oběhu – dobrého stavu cév, kloubního a pojivového aparátu.

Které další vitamíny nám mohou prospět, jestliže nervový systém selhává? Především četné vitamíny skupiny В.

Uveďme například thiaminvitamín В1. Je součástí asi třiceti enzymů, dodává tělu nezbytnou energii, ovlivňuje srdce a ledviny a má na starosti obnovu neuronů. Stimuluje mozkovou činnost a dokáže utlumit přílišnou emocionalitu. Neporušená funkce nervového systému je bez něj nemožná.

Riboflavin В2 se podílí na výstavbě nervových buněk, důležitý je pro zdravou kůži, oči, srdeční funkci i další orgány. Ovlivňuje velmi významně metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin, tedy celkovou energetickou přeměnu v organismu. Je součástí základního buněčného metabolismu. Jeho nedostatek často způsobuje pravidelné bolesti hlavy.

Retinol – vitamín А bývá někdy označován za vitamín emocionální stability. Zpomaluje procesy stárnutí buněk, podporuje růst a správný vývoj buněk sliznic a kůže, ovlivňuje krvetvorbu a imunitu. Důležitou roli sehrává v kvalitním spánku.


Vitamín E — tokoferol. Nedostatek tohoto důležitého antioxidantu se projevuje stálou únavou, apatií, zhoršováním paměti, sklonem k výbuchům hněvu a prudkým změnám nálad. Vitamín E posiluje detoxikační funkci jater, příznivě působí na krvetvorbu, podílí se na růstu svalové a dalších tělesných tkání. Uznáván je pravděpodobný vliv na snížení výskytu infarktu a mrtvice. Zdá se také, že dokáže předejít rozvoji dědičných přeměn v mozku.

Vitamín D, kalciferol, působí proti vzniku aterosklerotických zhustků v cévách, podporuje vstřebávání vápníku a fosforu. Tento vitamín má opravdu zásadní význam pro lidské zdraví, mezi jiným pro stav nervového systému. Člověk ho může získat díky slunečnímu záření nebo ze stravy – významná množství jsou v rybím tuku, ústřicích, sádle a vejcích od slepic chovaných ve volném výběhu.

Kromě vitamínů na nervový systém aktivně působí řada stopových prvků — především hořčík, selen, zinek a mangan. Porozhlédněte se po přirozených zdrojích zdraví prospěšných látek. Některé potraviny mohou zcela nahradit doplňky stravy pomáhající s nervozitou a stresem. Kromě vitamínů C, E a vitamínů skupiny B jsou totiž bohatými zdroji látek jako aminokyselina tryptofan nebo hořčík nebo zinek Abychom tělu dodali látky nezbytné pro zdraví nervového systému, stačí kupříkladu hrstička mandlí, která je bohatá na hořčík, zinek a vitamíny E a B2. Dary moře vás zásobí zdraví tolik potřebnou kyselinou omega 3, jódem a zinkem. Doporučováno je rovněž pravidelné pití zeleného čaje, který je svým protistresovým účinkem vyhlášený.

Vraťme se však k hlavnímu hrdinovi tohoto článku – vitamínu C. Až pocítíte nervozitu nebo až budete vědět, že se záhy ocitnete v situaci, která vás obvykle nervově velmi zatíží, dejte si 1000 mg vitamínu C. Může to zabrat – a kdyby náhodou ne, to nejhorší, co se stane bude, že si upevníte imunitu.

ŽIJTE V TĚLE, VE KTERÉM CHCETE ŽÍT - 31-denní videokurz 

Chcete vylepšit svoji fyzickou formu, být štíhlejší nebo si prostě upevnit zdraví? ZAČNĚTE SVOJI CESTU ZA TĚLEM SNŮ TEĎ HNED! 
=========
Cviky, které vás před spaním zbaví napětí
Su Jok. Dosažení rychlé stabilizace po stresu