5 kroků k tomu, abyste nehledali brýle, které máte na nose

Přistihnete se čas od času při tom, že si nepamatujete, co jste právě řekli? Zapomínáte jména lidí, s nimiž jste se nedávno seznámili? Nevíte, kam jste položili brýle nebo noviny? Možná dokonce usínáte na poradách, které se protáhnou? Máme pro vás dobrou zprávu – zhoršení práce mozku není nevratný proces. Můžete ho nejen zastavit, ale i obrátit nazpět. Mozek má fenomenální schopnost sebeobnovy. Je jenom třeba dodat mu k tomu náležité prostředky. Podrobněji o nich hovoří vědec, neurolog David Perlmutter ve své knize „Mozek v kondici“ (česky Paseka, 2016).

Krok 1: Nejezte dorty

Možná to zní drasticky a zároveň snad až příliš jednoduše, avšak pokud chcete, aby mozek byl zdravý a pracoval rychle, musíte skutečně především vynechat potraviny obsahující trans mastné kyseliny, tedy ztužené – hydrogenizované tuky. Ty jsou obsaženy v každém průmyslově vyráběném pečivu, od rohlíků přes dorty až k chipsům a také ve smažených pokrmech. Trans mastné kyseliny tělo využívá k obnově buněčných membrán, jenomže bohužel na rozdíl od tuků zdravějších trans mastné kyseliny způsobují, že membrána tuhne a stává se neprostupnou. Schopnost pamatovat si, osvojovat si nové poznatky a dovednosti, ale také dobrá nálada závisí na zdravotním stavu a pružnosti buněčných mebrán.

Čtěte si složení u každého výrobku, který kupujete. Vyhněte se těm, které obsahují hydrogenizované nebo částečně hydrogenizované – tedy ztužené – tuky. Nejezte smažené pokrmy, to znamená hranolky, koblihy a drtivou většinu chipsů.


Krok 2: Zjistěte hladinu homocysteinu

Homocystein je aminokyselina produkovaná všemi buňkami těla. Její přebytek zpomaluje mozkovou činnost, otupuje reflexy a může vyvolat depresi. Zvýšené hodnoty homocysteinu rovněž zdvojnásobují riziko vzniku Alzheimrovy nemoci. Každý rok byste si měli nechat úroveň svého homocysteinu zkontrolovat. Umožní vám to zjistit pokles mozkové činnosti dlouho před tím, než se projeví nějaké symptomy. Udržovat homocystein na patřičné úrovni účinně pomáhají vitamíny skupiny B.

Krok 3: Pozor na léky

Jestliže pravidelně užíváte nějaké léky, ať už na doporučení lékaře nebo volně prodejné, dbejte na to, aby nevedly ke ztrátě látek, které mozek potřebuje. Mnohé léky podněcují úbytek vitamínů skupiny B v organismu, pokles antioxidantů (například koenzymu Q10 a glutathionu), což jsou látky pro zdraví mozku zcela nezbytné. Pokud něco podobného užíváte, je možné některé úbytky kompenzovat za pomoci vitamínů. Poraďte se s lékařem.

Krok 4: Spánek

V průměru dnes spíme o 20 procent méně než naši předkové před sto lety. Tehdy se spávalo zpravidla 9 a půl hodiny. Trvalý nedostatek spánku se na mozku projevuje krajně negativním způsobem jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska. Během spánku se mozkové buňky zabývají obnovou a odváděním toxinů, které se v mozku nahromadily. Pokud je této pravidelné činnosti bráněno, začínají se otravné látky hromadit a působí stárnutí mozku. Hodnotný spánek také stimuluje schopnost učit se a osvojovat si nové věci.

Pokud chcete svůj mozek udržet na vrcholu psychické i rozumové aktivity, musíte spát nejméně 8 hodin denně, nebo alespoň podstatnou, respektive větší část noci.


Krok 5: Nezapomínejte na koníčky

Najděte si něco, co vás baví. Mozek to podnítí k aktivitě, zachová si dlouho svěžest a navíc se budete cítit šťastnější. Zvolte si něco, co se liší od vašich každodenních pracovních činností. Hrajte na hudební nástroj, naučte se bridž, zapište se do klubu přátel knihy nebo keramického kroužku. Za prvé, je to výtečný způsob jak se zbavit stresu. Za druhé, když se pouštíte do něčeho nového, stimulujete tím mozkové buňky, v mozku se tvoří nové dendrity. To jsou výběžky neuronů přijímající nové informace. Čím více jich v mozku je, tím efektivněji probíhá výměna informací mezi mozkovými buňkami, tím bystřejší je rozum. Navíc výzkum prokázal, že jestliže se lidé zabývají kromě své pravidelné práce také ještě něčím jiným, snižuje se riziko vzniku Alzheimrovy nemoci. Takže: najděte si něco zajímavého.

=========
Co pomáhá obnově nervových buněk
Jak se bránit meteosenzitivitě

Více pro kondici: