10 způsobů, jak si ze sportu udělat potěšení.

Zdravá výživa, běhání po ránu, cvičení ve fitness centru… Sociální sítě se hemží fotografiemi oddaných stoupenců správné životosprávy. Je to záležitost natolik módní a tak silně propagovaná, že dříve nebo později propadnou jejímu vlivu i sveřepí odpírači pohybu a jakékoli sportovní aktivity. Včetně mě. Zvláště závažnou příčinou – a to bohužel v obou smyslech slova – se stala skutečnost, že se mi poprvé po dovolené jaksi nechtělo ukazovat kamarádům fotky. Na všech jsem byla v plavkách…

Proto jednoho úterý přesunutého z původně plánovaného pondělí, kdy jsem se ještě neodhodlala, jsem se definitivně rozhodla začít se správně stravovat. A nejméně třikrát týdně sportovat. Jenomže pro nováčka se velice záhy ukázalo spojení obou těchto snah něčím jako „mission impossible“.

Vařit si sama zvlášť pro sebe na páře, bez tuku a oleje, žvýkat salátové listy, nechávat naklíčit oves a pšenici… to všechno spolykalo spoustu času. A navíc to nebylo k jídlu! Takže jsem se rozhodla soustředit se prozatím pouze na sport. Jenomže sport mám zhruba ve stejné oblibě, jako kreace na páře. Ale rozhodla jsem se neustoupit a najít řešení přijatelnější než natřásání svých nešťastných špeků v poklusu, s rukama na rozbujelém hrudníku, kulicha na hlavě. Pečlivě jsem prozkoumávala možnosti různých fitness sálů a osobních trenérů v okolí, když se mi najednou ozvala kamarádka, ať se ve fitku přidám k jejich skupině. Žádné běhání na pásu, žádný silový trénink, žádné utrpení na rotopedech. Prostě jen pracují s vlastním tělem. Připadalo mi to jako dobrý tip a vhodný start ke zdravé životosprávě. Dneska jsem si jistá, že to bylo to nejlepší řešení. Během loňského roku jsem si pravidelné cvičení oblíbila a přiznávám, že se mi po něm dokonce stýská. Zjistila jsem, že nakonec je to vššechno o emocích. Musíte si zkrátka udělat ze sportu potěšení. Zábavu. Pak vám život bez něj připadá otravný. Zní to podezřele optimisticky, ale ujišťuji vás, že takový vztah ke sportu si můžete vypěstovat celkem snadno, pokud dodržíte několik pravidel.

První pravidlo. Najděte si takové cvičení, které vám bude opravdu vyhovovat. Sport není nutně jenom běh, cvičení na trenažérech, box atd. Sport je taky tanec, plavání, jóga nebo pilates. Rozhodně máte z čeho vybírat. A s jistotou dneska také tvrdím, že sport neznamená nějaké mučení. Z toho by člověk stejně žádný užitek neměl.

Druhé pravidlo.

Důležitá je volba správného trenéra. Je to skoro stejné jako s prvním učitelem. Na tom taky hrozně moc záleží, jak si dítě oblíbí nebo neoblíbí školu. Pokud by trenér byl přehnaně přísný, necitlivý a tvrdý, bylo by cvičení s ním spíš trestem a mělo by jediný výsledek: pětku ze zdravé životosprávy.

Třetí pravidlo. Když se rozhodnete pro cvičení ve skupině, je určitě dobré jít si tam zacvičit nejdřív na zkoušku. Jistěže napoprvé nepostřehnete úplně všechno, ale jakýsi první dojem si uděláte. Říká se přeci, že právě ten je nejdůležitější. Cítit se ve skupině dobře je opravdu důležité, chcete-li mít ze sportu radost.

Čtvrté pravidlo.

Dopřejte si na své sportování pěkné oblečení. A nezapomeňte při tom na pohodlné tenisky. Budete si připadat jako fitnessový guru. A navíc – byla by přece škoda nechat cvičení být, když už jste do něj tolik investovali..!

Páté pravidlo.

Když se cvičením teprve začínáte, nečekejte od sebe kdovíjaké výkony. Zkušenost podložená praxí říká, že když to hned první den přeženete, proklejete pak veškerou sportovní aktivitu navždy. Zátěž musíte tělu přidávat pomalu a postupně. Vždyť i ošklivému kachňátku trvalo celé léto, než se proměnilo v tu krásnou labuť.

Šesté pravidlo. Za každý úspěch se odměňte. Naučili jste se správně dělat zkracovačky? Skvěle! To je důvod zajít si na masáž. Unaveným svalům tak dopřejete oddech a budou vás méně bolet. A navíc si vychutnáte, že o vás někdo hodinku příjemně pečuje.

Sedmé pravidlo.

Kamaraďte se. Kamaraďte s trenérem i s ostatními lidmi v tělocvičně. Radujte se navzájem ze svých úspěchů a společně je oslavujte. Povídejte si, máte toho přece dost společného! Přišli jste cvičit, máte tedy společné cíle, máte si o čem promluvit a co hodnotit.

Osmé pravidlo. Snažte se pro cvičení získat i svoje přátele. Snažit se dosáhnout cíle v partě kamarádů je mnohem jednodušší. A příjemnější. Sport neznamená jenom hubnout a pěstovat si svaly, znamená také dobře se cítit. No a s kým se člověk cítí líp, než se svými přáteli?

Deváté pravidlo.

Když nezískáte kamarády nebo známé, najděte si a připojte se k nějaké skupině lidí, kterým záleží na zdravé životosprávě stejně jako vám. Buď v místě, kde bydlíte, nebo přes internet. Když se člověk do tohoto prostředí zapojí a cítí, že je jeho součástí, získává morální uspokojení ze styku s lidmi, kteří smýšlejí stejně jako on, z možnosti klást jim otázky a sdílet s nimi zkušenosti.

Desáté pravidlo.

Mějte se rádi. Takoví, jací jste. I takoví, jakými se teprve stanete. Přičemž při pravidelném cvičení se docela určitě stanete lepšími.

Tahle jednoduchá pravidla vám budou dodávat odvahu, najdete si díky nim nové kamarády a sport si oblíbíte. Budete mít požitek už jenom z toho, co a jak děláte, ne z nějakého pěstování buchet na břiše nebo pevného zadku. I když s poctivostí připouštím, že i když se sport stane potěšením čistě sám o sobě, jeho výsledky na vlastním těle také nejsou k zahození…

=========
Lepší než běh – 8 argumentů ve prospěch skákání na trampolíně
7 mýtů o fitness, které vám brání dostat se do formy