Z posledních sil… Jak a kdy si odpočinout v kanceláři.


Připadá vám pracovní den příliš dlouhý? Práce nikdy není odevzdána včas a poplach kvůli neplnění termínů je téměř na denním pořádku? Lékaři radí, že je třeba naučit se odpočívat… a to přímo v práci. Přestávky v pracovní činnosti jsou nezbytností. Čím častěji lidé odpočívají, tím vyšší je produktivita práce – to je lékařské dobrozdání! Početné průzkumy ukazují, že už běžný pětidenní pracovní týden je vyčerpávající, natož pak stálé přesčasy. Aby se člověk nesesypal, musí se o sebe postarat.

Rizikové zóny

Nepřetržitá monotónní činnost trvající několik hodin za sebou má na organismus krajně nepříznivý vliv. V podobném stavu je obtížné pozorovat a hodnotit výsledky. Pracovní doba se tím prodlužuje a pracovní činnost protahuje. Za pár hodin už se člověk jen těžko orientuje v tom, co je uděláno dobře a co vyžaduje opravu. V takové chvíli organismus obvykle sám napovídá: je čas vysadit.

Jestliže si někdo jde už počtvrté pro kávu, přičemž nemá chuť ani na pití, ani na jídlo, měl by se zamyslet, co je v nepořádku. Nervový systém jasně signalizuje, že si chce odpočinout. Přičemž velmi často stačí pouhých deset minut „vynoření se“ z pracovní činnosti, aby se člověk osvěžil a začal se cítit podstatně lépe.

Kdy je čas na oddech

Je třeba bedlivě naslouchat vlastnímu tělu, abychom včas zpozorovali, že potřebujeme chvilku odpočinku. Jestliže 15-20 minut sedíte na židli a nejste schopni vyplodit jedinou smysluplnou věc, je čas nabrat novou sílu.

Když finišuje dlouhý a náročný projekt, je často těžké dát dohromady síly na ten poslední, závěrečný akord. Odborníci pro tyto situace radí rozdělit si zbytek práce na nevelké části a po splnění každé z nich si dopřát 5-10 minut pauzy.

Přestávku potřebujete okamžitě, jestliže při jednání nebo plnění zodpovědného úkolu náhle na papíře nebo monitoru pozorujete mžitky a nohy a záda vám začínají otékat… Je třeba si bez prodlení dopřát oddech, protáhnout se a uvolnit.
Už 2 hodiny práce týdně navíc se mohou na zdraví negativně odrazit. Lékaři zdůrazňují, že zaměstnanci, kteří tráví v kancelářích více než daných 40 hodin týdně, jsou vystaveni zvýšenému riziku vysokého krevního tlaku. Čím delší jsou jejich přesčasy, tím rychleji riziko vzrůstá.

Podívejte se z okna!

Odpočinek je nutný k tomu, abychom na svou práci dokázali mít objektivní pohled, abychom byli schopni nezaujatě hodnotit její výsledky a operativně měnit její postup tak, aby směřoval kupředu. Takové je stanovisko odborníků. Přestávky v práci chrání člověka před vyhořením a brání vzniku chronické únavy. Odpočívat je však třeba správně, nestačí jen přeskočit z jedné činnosti na druhou.

Jedním z plánovaných časových úseků určených odpočinku je polední přestávka. Ale i když člověk neopustí pracoviště, aby zašel do jídelny nebo restaurace, rozhodně se nemá během pauzy zabývat pracovními problémy. Tento čas musí být volný, je určen pro jeho osobní potřebu, osvěžení a obnovu sil.

Během pracovní doby pak na odpočinek bohatě stačí pět minut, pokud je dokážeme využít správně. Vypít si kávu, dívat se z okna po okolí, nebo si prohlížet snímky krásné krajiny na monitoru. Můžeme se trochu projít, prohodit pár vět s kolegy, hrát počítačovou hru, zavolat rodičům, poslat pár SMS příteli nebo zalít květiny. Důležité je úplně se na tu krátkou dobu odpojit od náplně pracovní doby.

Tyhle malé oddechové chvilky během dne vám nejenom pomohou udržet si dobrou náladu a elán, ale dovolí vám vykonat mnoho vedlejších činností nespojených přímo s prací a zároveň zvýšit svůj pracovní výkon.

=========
Jak si udržet výkonnost po probdělé noci
Krátký spánek. Jak se neproměnit v zombie, nemůžete-li spát 8 hodin.

Více pro kondici: