Vitamín В12. Nenahraditelný pro lidské zdraví.

Vitamín B12 neboli kobalamin je pro lidské zdraví velmi důležitý. Protože si ho tělo nedokáže samo vyrobit, jsme odkázáni na jeho příjem potravou.

Zdrojem vitamínu B12 jsou potraviny živočišného původu, především hovězí a vepřová játra. Značný je jeho obsah také ve vaječném žloutku a poměrně hodně ho obsahuje kyselé mléko. Bývá také přidáván do některých potravin. Volně prodejný je jako doplněk stravy a existuje také injekční podání.

Dostatek vitamínu B12 je velmi důležitý pro celkový tělesný stav, pro správnou funkci nervové soustavy, bezproblémovou tvorbu červených krvinek a syntézu DNA. Jak potvrdil vědecký výzkum, ovlivňuje vitamín B12 zásadním způsobem správný vývoj mozku a centrální nervové soustavy plodu během těhotenství. Jeho nízká hladina zvyšuje nebezpečí předčasného porodu nebo potratu, stejně jako riziko poškození dítěte.

Prospěšné vlastnosti vitamínu B12 a problémy, které způsobuje jeho nedostatek.

Mezi nejvýraznější příznaky nedostatku vitamínu B12 patří: poruchy paměti, dechové potíže, nažloutlá pokožka, zhoršení krevního oběhu a změny nálad. Symptomy nebývají kritické povahy, proto je jim zřídkakdy věnována zvláštní pozornost. Nedostatek však způsobuje také zvýšenou únavnost a anémii a ovlivňuje celkový emocionální stav. B12 je součástí procesů výměny látkové a krvetvorby, obsahují ho hormony nadlevidek a podporuje řadu dalších funkcí v organismu.

Vitamín B12 je důležitý nejenom pro to, aby se člověk dobře cítil. Plní také řadu velmi důležitých funcí.

  • přispívá normální funci imunitního systému;
    • aktivuje metabolické energetické procesy;
    • podporuje normální funkci a výkon nervové soustavy; • podílí se na syntéze serotoninu a spolupůsobí na lidskou psychiku;
    • zvyšuje množství červených krevních tělísek;
    • snižuje pocity únavy a vyčerpanosti; • podílí se na dělení buněk.

Kolik ho potřebujeme?

Doporučená denní dávka vitamínu В12 je v ČR stanovena vyhláškou ze dne 29. září 2009 na 2,5 mikrogramu. Samozřejmě je při jeho doplňování třeba přihlédnout k věku a pohlaví. Těhotné ženy by měly mít denní dávku o něco vyšší (2,6) a kojící maminky ještě vyšší (2,8)..

Vítamín B12 je velmi důležitý při prevenci osteoporózy. Bylo zjištěno, že jeho nedostatek vede k řídnutí hmoty kostních minerálů – kosti se stávají křehkými a snadno se lámou.

Zdá se také, že dostatečná hladina B12 v organismu souvisí se zdravím zraku. Existují rozsáhlé studie dokládající, že je účinnou prevencí vzniku a rozvoje takzvané makulární degenerace. Jde o onemocnění žluté skvrny na sítnici – místa nejostřejšího vidění.

Pokud jde o působení na celkové rozpoložení a změny nálad, je známo, že B12 je součástí syntézy serotoninu. To je hormon výrazně ovlivňující náladu. Při nedostatečné hladině B12 může dojít až k projevům deprese. K předcházení změnám nálad a depresivním stavům je tedy dobré hlídat dostatek vitamínu B12.

Starší lidé mívají problémy s pamětí, což může souviset s nedostatkem vitamínu B12, tím spíše, že jeho nižší hladiny jsou zaznamenávány právě u starších lidí. Některé výzkumy také naznačují pozitivní vliv vitamínu B12 na kognitivní funkce a celkovou kondici mozku. Nedostatek B12 prokázaně souvisí s rychlejším snižování objemu mozku u starších lidí.

Nedostatek vitamínu B12 může souviset s pocity únavy a ztráty energie. Jako všechny vitamíny skupiny B, také on se podílí na tvorbě tělesné energie.

Velmi výraznou úlohu sehrává vitamín B12 v krvetvorbě. Nejen, že jeho nedostatek způsobuje pokles počtu nově vznikajících červených krvinek, ale způsobuje také jejich deformaci. Krvinky se zvětšují a nemají obvyklý kulatý tvar. Deformované krvinky nepronikají dobře do orgánů, které v důsledku toho trpí kyslíkovým dluhem. Člověk pak pociťuje únavu, slabost a ospalost.


Výzkumy důsledků nedostatku vitamíny B12.

Nejrozsáhlejší výzkum dopadů deficitu byl proveden ve Velké Británii. Účastníky studie bylo 90 osob. Lékaři porovnávali krevní vzorky matek a novorozenců, aby vysledovali společné příznaky. Vyhodnocení všech testů prokázalo vysokou hladinu leptinu u dětí s nedostatkem vitamínu B12. Leptin je hormon regulující příjem a výdej energie a metabolismus. Signalizuje mozku sytost nebo hladovost organismu, a tím vlastně řídí chuť k jídlu. Vysoká hladina tohoto hormonu způsobuje stálý pocit hladu a u novorozence může v budoucnu vést k rozvoji diabetu druhého typu a problémům s nadváhou.

Vědci dospěli k závěru, že deficitní hodnoty vitamínu B12 v průběhu těhotenství vedou u dětí k nesprávnému formování mechanismu produkce leptinu. Nízké hodnoty vitamínu B12 u matek a dětí se projevovaly nadváhou u matek a podváhou u novorozenců.

Vitamín B12 také ovlivňuje formování takzvané neurální trubice u plodu – tady vznik a vývoj mozku a míchy.

B12 má rovněž velký význam pro dělení buněk. V důsledku toho působí na zdraví pokožky a jejicíh derivátů – nehtů a vlasů. Máte-li nedostatek vitamínu B12, můžete mít problémy s pletí a kůží, můžete trpět praskáním koutků úst nebo pigmentovými změnami na kůži či nehtech.

Kdo může trpět nedostatkem vitamínu B12.

Riziko nízké hladiny B12 se týká osob s poruchami trávicí funkce, jako jsou například pacienti s celiakií nebo Crohnovou chorobou. Stejně tak osob, které prodělaly operativní zákrok na trávicím traktu. Dále diabetiků, kteří užívají lék metformin a pacientů užívajících takzvané inhibitory protonové pumpy na pálení žáhy a projevy refluxu (návrat žaludeční kyseliny do dutiny ústní). Velmi často trpí deficitem B12 vegani, kteří jsou vzhledem k povaze výživy odkázáni na doplňky stravy.

Nadbytek vitamínu B12 není dost dobře možný, protože je rozpustný ve vodě a tělo ho jednoduše vyloučí.

Doplnit B12 uměle je možné formou tablet nebo svalových injekcí. Vždycky je vhodné poradit se s lékařem, který vám může hladinu tohoto důležitého vitamínu zkontrolovat.

KONFERENCE - ŽIVOT V HARMONII SE SEBOU
25.05.2019 PRAHA 

Jak naslouchat svému tělu i duši, porozumět svým skutečným přáním, objevit svůj potenciál, zbavit se strachu a krok za krokem vytvářet život svých snů. Vstupenky ZDE

=========
Červený zázrak chránící zdraví a zpomalující stárnutí
K čemu člověk potřebuje kyselinu listovou?