Pravda a mýty o nejoblíbenějším potravinovém doplňku na světě

Americký Národní institut zdraví podnikl výzkum ke zjištění nejoblíbnějšího potravinového doplňku na světě.

Analýza údajů o prodejích dietetických doplňků a multivitamínů pro dospělé i děti přivedla pracovníky výzkumu k závěru, že jednoznačně nejoblíbenějším a také nejprodávanějším přírodním biologicky aktivním doplňkem stravy je rybí tuk. V Americe ho užívá zhruba 8 procent obyvatel – asi 25 miliónů lidí. Tyto údaje byly uvedeny na My Domaine s odkazem na výsledky výzkumu.

Výsledky výzkumu, stejně jako prospěšnost rybího tuku, komentoval známý americký dietolog a autor knih o zdravé výživě, doktor Josh Axe. Prohlásil, že nejoblíbenější potravinový doplněk má skutečně příznivý dopad na lidské zdraví.

«Rybí tuk je vůbec nejdůležitějším zdrojem Omega-3 mastných kyselin, které jsou mocným protizánětlivým prostředkem a dokážou zabránit vzniku mnoha chronických onemocnění. Naopak nedostatek těchto kyselin se může stát přímou příčinou vzniku a rozvoje zánětlivých onemocnění. Nedávný výzkum vědců z Harvardské university prokázal, že deficit mastných Omega-3 kyselin je z hlediska závažnosti šestou hlavní příčinou úmrtí ve Spojených státech. Každý rok kvůli němu umírá 96 tisíc lidí“, upozornil Axe.


Jak Axe uvedl, nedostatek Omega-3 v organismu je naléhavým problémem současnosti. Je spojen s nezdravou výživou a konzumací průmyslově zprcovávaných potravin:

«Mastné kyseliny Omega-3 spolupůsobí v organismu ve spolupráci s mastnými kyselinami Omega-6. Vzájemný poměr Omega-6 a Omega-3 v lidském těle by měl být 2:1. Důvod, pro který u mnoha lidí současnosti pozorujeme nedostatek Omega-3 spočívá v tom, že stále narůstá tendence spotřeby smažených a také průmyslově zpracovávaných jídel a s ní spojená konzumace olejů jako jsou řepkový nebo slunečnicový. Objem tuků Omega-6 v lidském organismu tak stoupá a v důsledku této tendence zjistíme u průměrného Američana vzájemný poměr uváděných mastných kyselin 20:1 místo optimálního 2:1», uvádí doktor Axe. Dodává, že neúměrná konzumace Omega-6 vyvolává zvýšený krevní tlak, zúžení cév, pokles imunity, provokuje vznik a rozvoj zánětlivých onemocnění a může být příčinou vzniku rakoviny.

Užitek rybího tuku: pravda nebo mýtus

Josh Axe rovněž objasnil, jaká je pravda o prospěšnosti rybího tuku, který podle hlasitých prohlášení výrobců dietetických přípravků dokáže porazit i rakovinu.

«Kromě výzkumů jednoznačně potvrzujících negativní důsledky deficitu Omega-3 ve stravě existuje i řada studií dokládajících přínos rybího tuku. Byly provedeny výzkumy dokazující pozitivní vliv rybího tuku na lidský organismus a jeho schopnost pomoci v boji s ADHD, Alzheimrovou nemocí i rakovinou», prohlašuje americký dietolog.


Kdy je třeba začít užívat rybí tuk v kapslích

«Pokud pravidelně jíte alespoň třikrát do týdne tučné rybí maso, jako je losos nebo sardinky, pak nejspíš rybí tuk v kapslích nepotřebujete. Důležité ovšem je, aby ryby, které jíte, vyrostly v pro ně přirozeném prostředí a ne v umělých podmínkách průmyslového chovu. Ryby průmyslově chované mohou mít v mase obsahy pesticidů a dalších chemických látek, které moderní chovatelé běžně používají.

Nejlepšími zdroji Omega-3 jsou losos, sardinky, ančovičky a sleď, protože obsahují vysoce nenasycené mastné kyseliny ze souboru Omega-3, zkráceně označované jako EPA a DHA», říká Axe.

Potřebují rybí tuk malé děti?

«Pokud dítě pravidelně nejí tučné ryby, například divokého lososa, pokud konzumuje smažená a průmyslově zpracovávaná jídla, která prokazatelně poškozují vyváženost Omega-3 a Omega-6, doporučoval bych rybí tuk v kapslích. Výzkumy potvrdily, že Omega-3 jsou prospěšné už dětem v matčině lůně a fakticky stimulují rozvoj mozku, očí a nervové soustavy», uzavřel lékař.

=========
10 přírodních prostředků čistících krev
Jste zdraví? Malé testy zdravotního stavu.

Více pro kondici: