Co se děje s nohama a zády, když trčíte v dopravní zácpě

Co-se-deje-s-nohama-a-zady

Dopravní zácpy jsou doopravdy zlá věc. A to nejen proto, že kvůli nim přicházíme o nervy a často musíme dokonce měnit plány. Ale také proto, že ovlivňují naše fyzické zdraví. Jak?

Když řídíte v dopravní zácpě.

Podle odborníka na aplikovanou kinezioterapii fungují řidičovy nohy ve dvou rozdílných režimech. Jestliže jde o vůz vybavený automatickou převodovkou, pak levá noha se na řízení vůbec nijak nepodílí a odpočívá, zatímco pravá je v trvalém napětí vlivem přidržování brzdového pedálu a zatěžování hlezenního kloubu sešlapováním plynu. S manuální převodovkou to ovšem není lepší, levá noha vyvíjí tlak a pravá se střídavě sklápí a uvolňuje. Ve finále může podobný typ zátěže vést až k asymetrii pánve.

To ovšem nejsou všechna negativa zatěžující vaši pánev, když stojíte v dopravní zácpě. Zvláště pak v tom případě, kdy za volantem nezaujímáte správnou pozici. Odborník k tomu říká:
Nejnebezpečnější a zároveň nejrozšířenější pozicí je takzvaná pozice banánu, kdy řidič sedí s nohama nataženýma k pedálům a přitom silně předkloněný k volantu. Je to pozice velmi silně utlačující meziobratlové plotýnky. Šíje je při ní navíc zbytečně napjatá, což vede k bolestem hlavy.

Dokud stojíte v koloně, přitiskněte se pevně celými zády k opěradlu a uvolněte kolena. Špičky nohou maximálně natáhněte.

Jestliže trávíte za volantem nepřetržitě více než dvě hodiny denně, měli byste si pořídit ortopedickou podložku či opěrku zad.

Co se děje, když jedete v autobusu

Čím je autobus nebezpečný.
Jestliže ve snaze přispět ke zmírnění věčných dopravních problémů nebo se prostě vyhnout nervákům na přecpaných silnicích přesedláte na veřejnou dopravu, budete v autobusu pravděpodobně spíše stát, než v něm sedět.

Snad vás malinko potěší, že varikózní rozšíření cév probíhá ve stejné míře u těch, co sedí, jako u stojících pasažérů. Odborník vysvětluje:

Je vcelku známo, že žíly pracují na principu svalové žilní pumpy. Při každém pohybu se svaly stáhnou a tlačí krev v žilách nahoru i dolů. Má-li probíhat normální odtok krve, je potřeba svalové kontrakce. Jenomže tady nenastává, protože nehybně stojíte. A pokud autobus trčí v zácpě a stojí, nemusíte ani udržovat rovnováhu, abyste neupadli. To je situace pro žíly velice nepříznivá. Pamatujte, že ať se nacházíte kdekoli, je v podobné situaci třeba provádět alespoň drobné pohyby chodidlem, aby byl zajištěn adekvátní odtok krve z dolních končetin. Pomoci ulehčit tento problém lidem, kteří často uvíznou v zácpě, mohou i stahující punčochy.

Cviky v autobusu…

I ve stísněném prostoru můžete alespoň lehce přizvednout nohu a točit chodidlem na jednu a pak na druhou stranu nebo se chvílemi postavit na špičky a třeba přitom prostřídat nohy. Můžete také pomalu otáčet hlavu nejprve na jednu, potom na druhou stranu, ale bez zaklánění. Inspirujte se cviky uvedenými pro automobilisty.

… a v automobilu

Na automobilisty jsme nezapomněli. Podstatnou část dále uváděných cviků lze provádět za volantem. I když i tady je prostor stísněný, přece jen máte větší soukromí. Navíc na rozdíl od rukojmích MHD můžete, pokud kolona stojí a nevypadá to, že by se jen tak rozjela, třeba i vystoupit a protáhnout se různými úklony, předklony nebo výskoky.

Co umožní vyhnout se bolestem hlavy, zad a nohou? Následující cviky provádějte vždycky osm až desetkrát.

Vestoje

• Úklony hlavy k ramenům. Pokud se uchem dotknete ramene, je to ideální.
• Otáčení hlavy sklopené na prsa v polokruhu, od ramene k rameni. Dál než k rameni neotáčejte!
• Kruhové pohyby rameny dopředu i dozadu.
• Kruhové pohyby chodidly na obě strany.
• Silné pokrčení prstů u nohou. Chvíli vydržet a pak naopak silně natáhnout.
• Pružení na špičkách.

Vsedě

• Prohnout se v pase s rameny přitisknutými k opěradlu sedadla.
• Napřímit nohy v kolenou a napínat přední svaly stehen a svaly holeně.
• Sedíme zpříma na sedadle, bez doteku opěradla, ruce pokrčené v loktech se dotýkají trupu. V nádechu tlačíme lokty dozadu a snažíme se co nejvíce přiblížit k sobě lopatky, chvíli vydržíme, při výdechu uvolňujeme.
• Ruce natahujeme dopředu, při vdechu nahrbíme záda, při výdechu se uvolníme.

=========
Kardiochirurg o skutečných příčinách srdečních onemocnění
Královské cvičení: soubor cviků při bolestech v zádech

Více pro kondici: