Padabhjanga: pravdu zjistíme na nohou

Chodidla ovlivňují energetické proudy v lidském těle. Jako v zrcadle se v určitých bodech plosek nohou odrážejí jednotlivé orgány.

Podobně jako strom získává výživu prostřednictvím svých kořenů, získává člověk energii Země cestou svých chodidel.

Medicína Východu vychází z předpokladu, že energetické dráhy probíhají celým tělem. Jestliže může životní energie může volně plynout, dosahuje člověk plné harmonie. Dochází-li k přerušení plynulého toku a vzniku blokády, nastávají problémy. Podle východní tradice je masáží možné ovlivnit prvky jin a jang a nastavit proudění energie správnými drahami – meridiány. Dvanáct těchto drah spojuje různá místa na těle. Oslabení nebo přerušení energetického toku se může projevit bolestí toho tělesného bodu, který je energetickou drahou spojen s postiženým orgánem či svalem. Masáž naopak stimuluje činnost orgánu s určitým bodem na chodidle spojeného. Proto ajurvéda věnuje péči o nohy velikou péči.

V klasických ajurvédských textech je péči o nohy věnováno mnoho místa.

Podle jejich tvrzení se má každodenní masáž chodidel a nohou stát nedílnou součástí péče o tělo pro každého, komu záleží na svém zdraví.


Tato procedura zbavuje člověka únavy, zlepšuje zrak, harmonizuje tělesnou kondici a podporuje dlouhověkost. Ajurvéda zůrazňuje velkou důležitost hygieny nohou, jejich pravidelného mytí, a to i před jídlem – a také význam pohodlné obuvi.

Padabhjanga, neboli ajurvédská masáž nohou, je nedílnou součástí soustavy ajurvédské medicíny. Spojuje v sobě účinek mechanický, fyziologický a psychologický. Fyzické působení na plosky nohou zlepšuje krevní oběh i cirkulaci lymfy, upevňuje lymfatický systém a pomáhá odvádět z organismu toxické látky.

Svalstvo a tkáně se uvolňují a snižuje se svalové napětí. Uvolněním chronického napětí svalů se zmenšují nebo pomíjejí bolesti různé povahy. Mizí neklid a nervozita a aktivuje se imunitní systém.

Díky výživným rostlinným mastem a olejům, jimiž se masáž provádí, se také změkčuje a zvláčňuje pokožka chodidel, odstraňují se otlaky a trhlinky.

Pozitivní vliv masáže chodidel na lidský zrak byl potvrzen i vědeckým výzkumem. Na chodidlech se nacházejí četná citlivá nervová zakončení, jejichž stimulace působí na oči prostřednictvím sympatického a parasympatického systému. To je informace zvláště významná pro osoby, které celodenně pracují s počítačem. S dlouhodobou činností spojenou s pozorováním monitoru počítače souvisí syndrom suchých očí. Olejová masáž nohou tento stav příznivě upravuje.

Na chodidlech najdeme reflexní body spojené se všemi orgány těla. Například pod palci se nalézá oblast odpovídající dýchací soustavě. Její stimulace může pomoci při respiračních onemocněních. Oblasti hlavy odpovídají prsty na nohou. Jejich masáží uklidňujeme nervový systém. Horní část chodidla v oblasti pod palcem odpovídá dutině hrudní, v níž jsou umístěny plíce a srdce. Masáž těchto bodů proto podporuje činnost dýchacího a cévního systému. Břišní dutině odpovídá střed chodidla, spojený s trávicí soustavou. Pata odpovídá oblasti pánve a souvisí s reprodukčními orgány.


Ajurvéda zná různé procedury spojené se stimulací důležitých bodů na chodidlech, avšak už jednoduchá lehká masáž chodidel má blahodárný účinek na celé tělo.

Masírujeme jemnými pohyby, vtíráme přitom do pokožky masážní prostředek, který si vybereme podle svého vkusu. Může to být výživný olej, emulze, krém nebo masážní pěna. Nohu uchopíme oběma rukama, aby se energie propojily. Masírujeme ve směru od prstů ke kotníku, od kotníku ke koleni, abychom neponičili žilní chlopně. Masáž provádíme celými dlaněmi i prsty, nevyvíjíme tlak, který by působil bolest. Na závěr uchopíme dlaní všechny prsty nohy a mírně je ohneme směrem k nártu. Chvíli podržíme.

Nohy jsou po masáži prokrvené a prohřáté, neměli bychom je vystavovat prudkému přechodu teploty do chladu. Uvolňující masáž je vhodná na večer, kdy po ní můžeme nohám dopřát odpočinek a pohodlí.

Podle Carmen Tosto, ajurvédské terapeutky z Milána

=========
Jak na lidské zdraví působí spánek v chladné místnosti
Jak odpojit autopilota – 5 způsobů meditace