Jak v 50 vypadat na 30. Cvičení na pár minut denně.

Cvičení na pouhých pár minut.

Soustřeďte pozornost na spodní čelist. Cítíte, jestli je napjatá? Jak moc k sobě tisknete rty? A co třeba zuby? Možná, že reflexivně vysunujete čelist kupředu? Nebo si ji ustavičně podpíráte rukou?

Tyhle pro nezkušené oko jen stěží pozorovatelné zvláštnosti vytvářejí určité mikronapětí a s postupujícím věkem postupně formují lidskou tvář.

Uvolněná spodní čelist ovlivňuje vzhled celé tváře, způsob, jímž se utvářejí vrásky, stárnutí obličeje a také vnitřní pohodu. Stisknuté zuby a rty vypovídají o trvalém stresu. V této souvislosti je jistě zajímavé si uvědomit, že velmi malé děti mají stále trochu pootevřená ústa a spodní čelist zcela uvolněnou.

Uvolněním dolní čelisti můžeme dosáhnout hlubokého klidu veškerého svalstva celého obličeje. Přitom je stejně jako při každé jiné podobné záležitosti důležitá vědomost tohoto počínání – uvědomění. Zaznamenáme napětí – a uvolňujeme. Uvolnění pak nastupuje už jako důsledek uvědomění.

Existuje však také jistý supertrik. Skvělé cvičení, kterému říkám «Uvědom si rozdíl». Něčím to připomíná jógínského Lva (simha ásana), ale prodlouženého a bez předchozí práce s dechem (pránájámy).


Takže si vemte dva papírové ubrousky a položte se do vodorovné polohy na jakékoli pro vás pohodlné podložce. K čemu ty ubrousky? Uvidíte sami. Ještě mi poděkujete.

Uvolněte celé tělo. Otevřte ústa. Vyplázněte jazyk. Špička jazyka směřuje na prsa. Všechnu pozornost upřete na uvolnění těla a nepříjemné pocity v čelisti. Vydržte tak 5-15 minut. To je všechno.

Může to být nepohodlné a těžké, ale vydržte. Pokud má někdo problémy s nestabilním čelistním kloubem, který vyskakuje, musí samozřejmě vědět sám, co si může a nemůže dovolit. Vy ostatní však prožijte a prociťte tento cvik na maximum. Nespěchejte se zavřením úst při prvních známkách unavenosti. Vydržte. Ještě chvíli a ještě jednu malou chvilku. Ještě okamžik navrch.

Až se opravdu rozhodnete skončit, pomalu a pozorně zavřete ústa a všechnu pozornost upřete na spodní čelist — po delším statickém napětí jsou svaly dozajista uvolněné. Měli byste to cítit, netisknout reflexivně znovu zuby k sobě, nechat je volně se navzájem dotýkat a také ústa ponechat mírně pootevřená. Teď už určitě víte, k čemu byly ty ubrousky… 🙂

Ucítíte, jak se spolu se spodní čelistí uvolňuje celý obličej, jako by vám z něj sundali masku. Není to super pocit? Teď se můžete malinko usmát sami na sebe, na všechno kolem a aspoň pět minut se ještě povalovat.

Zkuste se v průběhu dne ke cvičení vracet a soutřeďte se přitom na napětí v dolní čelisti.

=========
Pětiminutová sestava pro dobrou formu
Kolik kroků denně bychom měli udělat?

Více pro kondici: