Jak si zvolit správnou hudbu pro cvičení

Že má hudba výrazný vliv na tělesnou i psychickou pohodu člověka je prokázaný fakt, využívaný například v muzikoterapii. Prakticky každý ví, že oblíbená hudba mu často pomáhá v běžném životě. Díky ní lidé lépe zvládají stres a také jejich odpočinek získává správně zvolenou hudbou na kvalitě. Stejně jako pohodu a hluboké uvolnění může hudba podpořit i energii, soustředěnost a intenzitu tvůrčí činnosti.

Vlastností hudby využívají také trenéři fitness. A ne náhodou. Více vědeckých studií už prokázalo pozitivní vliv hudby na výkon při cvičení. Například vědecký tým z Research Institute for Sport and Exercise Sciences z Liverpoolu sledoval výkony cyklistů podle druhu hudby poslouchané při jízdě. Zjistili, že poslech rychlejší hudby vedl k lepším výkonům než poslech hudby pomalé. Z londýnské uverzity Brunel pochází názor odborníků na sportovní psychologii, že dynamická hudba podporuje produkci serotoninu, tedy hormonu dobré nálady. Zátěž při tréninku se s ním stává příjemnou aktivitou.

Poslech hudby při cvičení a tréninku tedy nejenom vytváří určitou náladu, ale prokazatelně má vliv i na výkonnost. Odborníci dokonce radí vybírat si pro určitý druh fyzické aktivity určitou hudbu.

Rychlá hudba.

Bylo dokázáno, že čím rychlejší je hudební rytmus, tím rychlejší je lidská reakce. Poslech hudby takového rázu se proto hodí pro tréninky tenisu, hokeje, zápasu a jiných druhů sportu, kde je nutné rychle reagovat.

Hudba v mírném rytmu.

Pokud nemáte potřebu rychlé až prudké změny naladění a výbušného nárůstu energie, ale spíše vytrvalosti, zvolte si hudbu tohoto druhu. Umírněný rytmus vám pomůže vydržet dlouhé běhy (například půlmaratón) a jiné klidné, ale dlouhé kardio zátěže, jako jsou chůze na pásu nebo cvičení na cyklotrenažéru.

Sportovní hudba.

Písně, jejichž text obsahuje slova spojená se sportovní tématikou, motivují a vyvolávají ty správné asociace, zvedají náladu a podněcují úsilí a zaujetí. Při boxu například mnoho jeho adeptů preferuje hudbu ke všem dílům Rockyho nebo soundtrack k filmu Shadowboxing.

Každý si samozřejmě může čistě podle svého zvolit hudbu, která se mu spojuje s druhem sportu, kterému se věnuje a poslouchat ji při cvičení. Přímo se nabízí celá řada filmů se sportovní tématikou, v nichž zazněly písně, které mohou motivovat.

Klasická hudba.

Na první pohled zvláštní kombinace, ale opravdu jenom na ten první. Mnoho lidí naopak při fyzické aktivitě vyžaduje klasiku. Díky ní je možné naprosto se odpojit od běžného ukvapeného životního rytmu a soustředit se na to, co se děje tady a teď. Je to hudba, která může úspěšně doprovázet rozcvičení a protahovací cviky při strečinku.

Výhodou je, že hudbu můžete poslouchat z přehrávače a nikoho přitom nerušit. Dbát je ovšem třeba na určitá pravidla.

Bezpečnostní pravidla.

Kabel od sluchátek by neměl být moc dlouhý, abyste se jím nedotýkali někoho jiného nebo nezachytili o tělocvičné nářadí nebo trenažér a nezpůsobili si poranění ucha. Někdy je proto možná lepší vést ho pod oblečením. Naopak kabel příliš krátký by vás omezoval v pohybech.

Neposlouchejte hudbu příliš hlasitou, chraňte si sluch. Navíc vhodně nastavená hlasitost vás úplně nezbaví možnosti vnímat vnější zvukové podněty, abyste mohli včas reagovat kupříkladu na oslovení trenéra.

ŽIJTE V TĚLE, VE KTERÉM CHCETE ŽÍT - 31-denní videokurz Začněte svoji cestu za tělem snů teď hned!

=========
Runová cvičení povzbuzující životní energii
Kolik času je doopravdy třeba věnovat cvičení, abychom déle žili