Hormon štěstí a radosti: serotonin


Radost bývá různá. Existuje radost klidná a pokojná, která nám přináší průzračné štěstí a také radost bujará a bezmezná, přeplněná emocemi a euforií. Tyto dvě různé radosti mají na svědomí dva různé hormony. Radost bujná a euforická, to je hormon dopamin. Radost klidná a pokojná, to je serotonin.

Pro upřesnění: v prvopočátku není serotonin hormonem, ale mozkovým neurotransmiterem, tedy látkou přenášející mozkové impulsy mezi nervovými buňkami. V hormon se změní teprve, když se dostane do krve.

Kde najdeme serotonin? Je přítomen v krevních destičkách, v buňkách trávicí soustavy a v menší míře také v centrálním nervovém systému. V centrálním nervovém systému se serotonin podílí především na procesech souvisejících se vznikem nálad. Řídí činnost buněk odpovědných za paměť, sociální chování, sxuální touhu, pracovní výkon, soustředění atd. Jeho nedostatek způsobuje snížení přenosu nervových vzruchů, v jehož důsledku vznikají změny nálady, celková deprese, poruchy spánku, podrážděnost a agresivita. Nedostatek také vede k tomu, že si nedokážeme vyhnat z hlavy předmět svého zbožňování nebo se zbavit nutkavých úzkostných myšlenek.

Můžeme ovlivnit svoji hladinu serotoninu?

Sníženou hladinu serotoninu v krvi můžeme ovlivnit konzumací potravin, které ho obsahují. K nervovým buňkám se však serotonin z krve nedostane, musíme jeho hladinu zvyšovat dodáním jeho prekurzorů, tedy látek, které se v organismu podílejí na reakcích, při nichž serotonin vzniká. Vhodnými zdroji jsou některé druhy zrajících sýrů obsahující bílkoviny s L-Tryptofanem, mléčné výrobky obecně, krůtí maso, losos, vejce, čokoláda, ořechy a celozrnné pečivo, listová zelenina a v neposlední řadě banány a avokádo.

Hladinu serotoninu můžeme ovlivnit i dalšími cestami:

Dostatečným spánkem

Nedostatek spánku produkci hormonů narušuje. Pro většinu lidí je nezbytností alespoň sedm hodin kvalitního spánku. Zajistěte si podmínky pro kvalitní noční odpočinek omezením před spánkové aktivity, klidem, tmou a čerstvým vzduchem v místnosti, v níž spíte.

Zdravými tuky

K zajištění produkce tuků a neurotransmiterů jsou tuky nezbytné. Diety, které totálně vyřazují tuky, jsou zcela nevhodné z řady důvodů. Pokud jde o serotonin, tělo není bez tuku schopné jeho dostatek zajistit.

Nejkvalitnější jsou rostlinné oleje z oliv a lněného semínka, lisované za studena. Stejně tak kokosový olej a také pravé máslo. Důležité je, aby tyto tuky byly správně skladované, a jejich kvalita tak nebyla snížena.

Dostatkem vápníku a hořčíku

Oba tyto prvky jsou pro produkci serotoninu nezbytné, snažte se je tedy konzumovat v dostatečném množství v potravinách, které je obsahují.

Vyřazením průmyslově zpracovaných potravin, různých přísad a náhražek

Nejrůznější chemické látky v nich obsažené proces tvorby serotoninu znemožňují, nehledě na jejich další negativní dopady na lidské zdraví.

Dostatečným pobytem na slunci

Sluneční světlo přirozeně stimuluje produkci serotoninu v organismu.

Rozchodnicí růžovou

Tato rostlina patří mezi tzv. adaptogeny. Obsahuje účinné látky rosavin a salidroside, zvyšující hladinu serotoninu v mozku. Má řadu dalších velmi pozitivních účinků na lidský organismus a bývá srovnávána se ženšenem. Lze ji zakoupit v podobě potravinového doplňku.

=========
Síla muder – jednoduché jogínské pozice prstů ovlivňují náladu i zdraví
Dá se zvýšit úroveň hormonů štěstí?

Více pro kondici: