Chůze jako jednoduchý nástroj krásy

Proč vlastně platí, že když se potulujeme v dobré náladě někde v přírodě, procházíme se neznámým městem a kocháme se okolními výhledy, nebo objevujeme trasu, kterou si posléze zamilujeme, cítíme se tak dobře? Jakou to má souvislost s posílením odolnosti? A proč když se vrátíme z dovolené zasvěcené turistickým tůrám, na které jsme každý den nachodili dost kilometrů, táhne nás to znovu k chůzi?

To všechno jsou důsledky skutečnosti, že když člověk chodí, děje se s jeho tělem zhruba tohle: Svaly při chůzi fungují jako čerpadlo zlepšující průtok krve cévami. Chůze oživuje propojení jednotlivých oblastí mozku, které při nedostatku pohybu „lenoší“, a celkově aktivuje mozkovou činnost. Při chůzi se zlepšuje krevní oběh v mozkových cévách, je optimalizována dodávka živin do nervových buněk. To se mimo jiné projevuje zvýšením kreativity. Mnoho lidí tento způsob vyhledává a nad novými svěžími nápady přemýšlejí nejraději právě v chůzi. Navíc chůze zlepšuje mentální zdraví. Samozřejmě podpora krevního oběhu má skvělý účinek i na srdce a plíce.

Chůze rovněž dokáže normalizovat výměnu látkovou. Kromě toho během chůze dochází k přirozené masáži chodidel, což podle názorů čínské medicíny prospívá všem orgánům těla, protože na chodidlech se nacházejí aktivní body propojené s každým z nich. Dále chůze prospívá také pružnosti a správnému zakřivení páteře. Během chůze jsou masírovány tkáně obratlů, krev proniká i do hůře dostupných míst a zásobuje je kyslíkem a navíc pohupování obratlů vytváří efekt jemné masáže.

Při chůzi člověk nese svou vlastní hmotnost a navíc překonává gravitační tíhu. Tím posiluje kosti, vazy, šlachy, chrupavky a klouby. Jejich prokrvení a zásobování živinami se zvyšuje. Chůze výrazně snižuje riziko vysokého krevního tlaku, hromadění cholesterolu v cévách, infarktu i mozkové mrtvice. Pravidelná chůze snižuje riziko infarktu a mrtvice až o 32 procent. Správná pozice páteře podporuje náležité uložení tělesných orgánů, a tím posiluje jejich správnou funkci.

Samozřejmě, že to nejlepší po pořádné procházce je nádherná svěží barva tváří. Při pravidelném chození se však vylepší nejenom vaše pleť, ale také držení těla. Přestanou vás bolet žíly, nebudou vám otékat nohy, zpevní se svalstvo a postupně i zhubnete. Prospíváte tedy celému tělu i svému vzhledu a dobrému pocitu. Nevyužít takový nástroj mi připadá vyloženě nerozumné.

5 jednoduchých podmínek účinné chůze:

– Pěkná trasa, která vás zajímá a líbí se vám, potěší vaše oči i mysl. Nechoďte nikam, kde se vám nelíbí, i kdybyste k tomu shledali praktické důvody. Nejspíš vám nedělá dobře energie takových míst a místo abyste organismus posílili, zbavujete ho síly. Nemusíte se právě procházet po zlatém písku pláže, abyste pocítili příliv sil. Větší park, jakým je například Stromovka, je ideálním místem k procházkám. Nadýcháte se prospěšných těkavých látek uvolňovaných rostlinami a estetický dojem jenom umocní vaše celkové dobré rozpoložení.

– Délka procházky vám musí vyhovovat. Mnoha výzkumy bylo potvrzeno, že obyčejná chůze snižuje riziko vysokého krevního tlaku, brání hromadění cholesterolu v cévách, vzniku infarktu a mozkové mrtvice. Proto je tento nejpřirozenější druh zdravého pohybu doporučován v trvání alespoň třiceti minut každý den. Nemá ovšem žádný smysl přinutit se ujít šest kilometrů, když vám síly zatím stačí na čtyři. Žádný užitek z toho mít nebudete, spíše naopak. Jestliže odborníci doporučují celkem 150 minut mírné aktivity nebo 75 minut intenzivnější aktivity týdně, neznamená to, že máte jít nějakých 150 nebo 75 minut středním nebo rychlejším tempem v kuse. Chůzi si můžete rozložit. Patnáctiminutová procházka je stejně prospěšná, jako třicetiminutová. Začněte pomalu a postupně přidávejte. Těšit vás může, že chůze je návyková, časem se bez ní prostě neobejdete.

– Pohodlná a pěkná sportovní obuv vám chůzi zpříjemní v každém ohledu a zvýší její zdravotní přínosy. Jen od kotníku k chodidlu se noha skládá ze šestadvaceti kostí, na které je důmyslně rozložena veškerá zátěž vašeho těla. Nestojí něco tak vpravdě zázračného a dokonalého za nějakou tu snahu pomoci? Na botách nikdy nešetřete – a na těch, ve kterých budete provozovat svoji pravidelnou chodeckou aktivitu už vůbec ne. Jdete-li pěšky do zaměstnání, dejte si boty určené do práce do tašky i s náhradními ponožkami nebo punčochami. Přezout se v práci není přece problém.

– Správné dýchání. Při chůzi je třeba na svůj dech myslet. Nedýchejte povrchně. Dýchání má být hluboké, vaše bránice ho musí pocítit. Obvykle pomáhá soustředit pozornost na nos jako na místo, kudy dech do těla vstupuje. Představujte si, jak dech, který proniká nozdrami, postupuje do plic, jak se vám roztahuje bránice. Záhy postřehnete, jak se dech prohlubuje. Pokud vás zaujme něco mimo, vraťte se nenásilně ke svému nosu :). Správné dýchání je klíčem ke skutečné relaxaci a také k meditaci – sehrává tedy významnou roli při odstranění stresu.

– Potěšení z chůze. Pokud vám něco brání užívat si procházky tak, jak byste si přáli, pokud se necítíte dobře nebo vám opravdu silně nepřeje počasí, nedělejte si násilí. V zásadě ovšem platí, že ani déšť nebo vítr by vám neměly zabránit v procházce, která možná bude o něco kratší, ale o nic méně užitečná.

=========
7 rad těm, kdo chtějí vypadat mladší
Léčivá síla vnitřního úsměvu