7 prostředků zlepšujících krevní oběh nohou

V rámci prevence i léčby varikózy (když už se na nohách objevily paprskovité hvězdičky) je třeba zlepšit krevní oběh dolních končetin.

Je potřebné uvědomit si, že klasické píchání a bodání, znecitlivění, mravenčení či tepání v nohách může vznikat z mnoha důvodů, které je vždycky třeba přesně zjistit.

Narušený krevní oběh dolních končetin může být důsledkem diabetu, oběhových nemocí, nadváhy i jiných poruch, stejně jako genetické zátěže.

Skutečnou příčinu problému může zjistit pouze lékař. Ten také stanoví patřičnoou léčbu.

Každému člověku, ať už trpí poruchami krevního oběhu nebo ne, lze jenom doporučit držet se jednoduchých rad, které jsou obsahem tohoto článku. Jsou to doporučení, na jejichž základě zlepšíme svoje celkové zdraví a tělesný pocit. Nezapomínejme, že dobrý krevní oběh je synonymem pevného zdraví a vysoké kvality života.

Obecné příznaky poruchy krevního oběhu

Než přistoupíme k praktickým radám, které umožňují příznivě ovlivnit krevní oběh dolních končetin, zmíníme se krátce o hlavních příznacích vykazujících jeho narušení.

Už zmíněné žilní paprskovitě se rozšiřující hvězdičky, opakující se křečovité stahy a pocit tíže v nohách jsou prvními příznaky, že s krevním oběhem v nohách není všechno v pořádku.


Musíme přitom mít na zřeteli, že problém je často doprovázen řadou obecných symptomů, o kterých je rovněž třeba informovat ošetřujícího lékaře:

  • Červené skvrny na pokožce nohou
  • Suchá kůže
  • Otok kotníků
  • Lámavé vlasy a nehty
  • Pocity chladu na dlaních a chodidlech
  • Únava
  • Spavost

Nyní si povíme, jak se dá krevní oběh zlepšit a vyhnout se problémům spojeným s jeho poruchami. Platí to zejména pro krevní oběh dolních končetin.

7 rad, jak zlepšit krevní oběh nohou

1. Podpořte krevní oběh pomocí aloe vera.

Tento přírodní prostředek nejenom stimuluje krevní oběh dolních končetin, ale zlepšuje také jejich relaxaci. Budete se cítit odpočatí a tíha a bodání v nohách vás přestanou trápit.

Jak na to:

  • Do mrazáku vložte list aloe vera.
  • Nohy důkladně umyjte v teplé vodě, můžete spojit s lehkou masáží kartáčkem na mytí. Osušené pohodlně natáhněte na židli nebo křeslo před sebe.
  • Když rozříznete zmrazený list aloe vera, uvidíte uvnitř gel.
  • Masírujte gelem nohy od kotníků ke kolenům. Při masáži vždycky dodržujte tento směr, abyste neničili chlopně v cévách.

2. Čaj z hlohu

Hloh je velmi účinným lékem při poruchách prokrvování. Působí také proti srdečním slabostem a arytmiím, snižuje krevní tlak, je prevencí infarktu a angíny pectoris. Nejsilnější léčivé účinky mají květy, především bíle kvetoucích stromů nebo keřů. Látky v nich obsažené povzbuzují srdeční sval a zlepšují jeho prokrvení, stejně jako průchodnost cév a tepen. Hloh zlepší prokrvení celého těla. Krom toho má zklidňující účinky a mírní nepříjemné příznaky menstruace a menopauzy.

  • Účinek léčby hlohem je podmíněn vytrvalostí a trpělivostí. Užívání musí být dlouhodobé a pravidelné. Výhodou hlohu je, že není toxický, nejsou známy žádné vedlejší účinky. Konzultaci s lékařem je třeba doporučit v případě užívání jiných léků zaměřených například na srdeční potíže nebo vysoký tlak, kde by mohlo jít o kontraindikaci.
  • Nálev z hlohu: 1 lžičku sušených květů zalijeme 0,2 l vroucí vody a necháme 5 minut odstát, poté zcedíme. Pijeme 3x denně.

3. Pravidelné cvičení

Určitě ne každý má možnost pravidelně chodit do fitness centra. Občas jsme tak pracovně vytíženi, že nám pro vlastní osobu prakticky žádný čas nezbývá. Avšak domnívat se, že když jsme stejně celý den na nohou a v pohybu, žádné cvičení už nepotřebujeme, by byla velká chyba. Lidskému organismu prospívá aerobní cvičení, protože obohacuje krev kyslíkem a upravuje srdeční rytmus.

Doporučujeme proto využít každou vhodnou chvíli:

  • Máte-li sedavé zaměstnání, každou půlhodinu vstaňte a malinko se projděte.
  • Pokud zkrátka nezbytně musíte dlouhodobě sedět, využijte podložku pod nohy, abyste alespoň trochu zvedli nohy nad podlahu. Využijte rovněž cviky, které můžete provádět, aniž byste vstali od stolu. Například: vsedě na židli otáčejte nohou v kotníku ve směru hodinových ručiček. Zlepšíte oběh i pružnost nohou současně. Jiný typ: opřete chodidla o paty a špičky nohou přiklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  • Snažte se co nejvíc odbourat používání výtahu, choďte po schodech.
  • Za různými pochůzkami opravdu choďte, pokud je to jen trochu možné, vyhýbejte se automobilu nebo MHD..
  • Alespoň 20 minut denně ujděte ostrým tempem při jakékoli procházce – třeba cestou do zaměstnání.
  • Kromě chůze je lepšímu prokrvení těla velmi prospěšné také plavání nebo tanec, speciálně pro dolní končetiny pak jízda na kole.

4. Zařaďte do jídelníčku potraviny bohaté na draslík

Draslík příznivě ovlivňuje srdeční činnost, krevní tlak a krevní oběh, pomáhá proti zadržování tekutiny v organismu.

Je proto vhodné zařadit do jídelníčku následující potraviny:

  • Sojovou mouku (tučnou) – obsahem draslíku naprostá rekordmanka
  • Ořechy
  • Ovesné vločky
  • Brambory
  • Špenát
  • Rybí maso
  • Banány
  • Hrách
  • Mrkev
  • Kuřecí maso

Bohatým přirozeným zdrojem jsou také maso vepřové a hovězí, žitná tmavá mouka, ostružiny a maliny.


5. Spánek s podloženýma nohama

Velmi účinný způsob úlevy je spaní s nohama podloženýma tak, aby byly asi 10 cm nad úrovní srdce. Nepodkládejte je však příliš měkkým polštářem, nohy by se do něj zabořily, efekt přizvednutí by byl eliminován a navíc by se končetiny zahřívaly, což je zcela nežádoucí.

6. Vhodná obuv

Je až s podivem, jak mnoho žen, které trápí pocit těžkých nohou a trpí všemi příznaky žilní nedostatečnosti, není ochotno vzdát se bot na vysokém podpatku. Je to však nezbytné. Odborníci uvádějí, že vhodný je podpatek 3-5 cm vysoký. Obuv má být pohodlná, nesmí nohu tísnit a svírat, což platí také o ponožkách punčochách a jiném oblečení.

7. Ani sauna, ani pára

Pobyt v horkém prostředí je velmi nevhodný. Vyhýbejte se mu. Naopak velmi prospěšná je střídavá sprcha, speciálně střídavé sprchování dolních končetin studenou a teplou vodou . Po takové lázni pak doporučujeme udělat si masáž nohou spojenou s promazáním pokožky výživným krémem nebo mlékem určeným pro suchou až velmi suchou kůži. Masáž musí být lehká, velký tlak není žádoucí ani potřebný. Masírujeme vždy směrem k srdci, to jest od prstů nohou ke kolenům a na stehna. Nejpohodlnější je masáž provádět vsedě či vestoje. Vtírat do pokožky dolních končetin výživný či mastný krém nebo mléko se doporučuje denně.

Je samozřejmé, že pokud při veškeré péči problémy přetrvávají nebo se dokonce zhoršují, je třeba vyhledat lékaře a poradit se o dalším postupu.

=========
Sůl nad zlato… otazníky kolem soli
Co srdce potřebuje ke své normální činnosti? 6 cifer pro dlouhý život.

Více pro kondici: