5 minut, které vám prodlouží život o celé roky

Pět minut? O co může jít? Kdo urve ze svého přecpaného rozvrhu tolik času na zaměstnání tak otravné, jako je zdravý životní styl? Půvab tkví v tom, že na každou z níže uvedených ozdravných aktivit spotřebujete méně než těch 5 minut.

1. Nechoďte do schodů, choďte z nich dolů!

Řada optimisticky naladěných fitness poradců vyzývá čtenáře specializovaných časopisů, aby zapomněli na výtah. Máme za to, že jsou to výzvy plané. Chtít po lidech vysedávajících celé dny u počítače a vyvíjejích maximum fyzického úsilí při míchání cukru v kafi, aby si už v prvním patru poslintali kravatu při lapání po dechu, je naivní. Málokdo ví, že běhat ze schodů dolů je slušná zátěž kloubů i svalstva. A půjdete-li pomalu a pečlivě pozadu, dopřejete slušnou zátěž i většinou pasivním svalům zadní strany stehen a křížové oblasti.

2. Tužku do zubů – a psát!

Od počátku symbiózy člověka s počítačem vedou jeho šíjové svaly žalostnou existenci. Pravidelně a marně o sobě dávají vědět bolestí v ramenou a křupáním v obratlích. Většinou se dočkají leda nějaké té růžové pilulky. Opravdu jim ulevíte, když stisknete v zubech tužku a do vzduchu před sebou budete psát písmena abecedy – pěkně od A do Z.

3. Kloktejte vodu s mořskou solí

Každé ráno rozmíchejte lžíci mořské soli, kterou koupíte běžně v obchodě, ve sklenici teplé vody. Důkladně kloktejte dutinu ústní i krk. Zuby, mandle i sliznice nosohltanu budou nadšeny. Zubní kaz, angína i nemoci HCD to budou mít daleko těžší. Nosem však vodu nevtahujte, ačkoli je to i jistá móda. Kdo nemá nácvik od dětství, tomu se voda snadno dostane do uší. Výsledkem bude akutní zánět středního ucha. Nepříjemný zážitek.


4. Nedýchejte až do omrzení

Nadechněte se, pak vydechněte co nejvíc vzduchu z plic a zkuste co nejdéle nedýchat. Až když vás to fakt omrzí, nadechněte se a celé to zopakujte. Alespoň pětkrát.

5. Snězte syrovou mrkev, jablko, zelný košťál nebo červenou řepu!

40 procent obyvatel rozvinutých zemí trpí hemoroidy – rozšířenými cévami tenkého střeva nebo konečníku. Prevencí je vláknina!

6. Klekněte na všechny čtyři a co nejvíc vykleňte záda

Na všech čtyřech, s maximálně vyhrbenými zády dělejte alespoň dvě minuty krouživé pohyby pánví nahoru-dolů a vlevo-vpravo. Nejlépe o samotě. Odměnou vám bude zdravá a pružná páteř v bederní oblasti. Až se zas budete natahovat pro něco támhle vlevo nahoře, nerupne vám v kříži.

7. Před spaním si osprchujte nohy až po kolena studenou vodou

Na tohle vám bohatě stačí pouhá minuta. Rychleji pak usnete, potěšíte cévy dolních končetin a pěkně se otužíte.

8. Zkruťte všechno, co se dá

S trochou odvahy můžete potěšit kolegy nebo potomky. Zaujměte pozici co nejméně pohlednou a zkruťte, zkřižte, natáhněte, ohněte všechno, co na svém těle najednou dokážete. Záda, nohy, ruce, krk, rty, tváře i prsty. Každý váš sval musí ječet: «Co si myslíš, že děláš?!». Čím více svalů vyvedete z míry, protáhnete, zatížíte a řádně prokrvíte, tím líp. Příště volte jinou polohu, aby si nezvykly.

9. Přitiskněte se vestoje zády ke zdi a zkuste k ní přitisknout obě ramena

Pak si se stále stejně napřímenými zády umístěte na hlavu knihu a zkuste se desetkrát posadit tak, aby nespadla. Moc dobré pro držení těla. Méně pro knihu.

10. Nezapomínejte na pokožku

Dopřejte jí před koupelí silný nános výživného krému nebo třeba medu. Asi tak na pět minut.

11. Zavírejte oči

Ten nejlepší odpočinek pro oči je nic nevidět. Nekoukat. Zavřete oči, položte si ruku na čelo a dbejte přitom, aby se nedotýkala víček. Počkejte, až vám i před zavřenýma očima přestanou vyvstávat všemožné obrazy a zkuste si představit, že se díváte na černý samet. Je docela, načisto černý, úplně temný, ani jiskřička světla ho nerozjasňuje. Za pár minut sice zjistíte, že to moc nefunguje, ale oči už si přece jenom odpočinuly. A můžou znovu zírat na monitor.

12. Vypijte citronovou šťávu

Nebudeme vás unavovat údaji o vitamínu C. Jen vám připomeneme, že zvýšíte svou celkovou imunitu. Šťávu řeďte vlažnou vodou. Hodně. Půl a půl.


13. Pravidelně se štípejte do uší

Podle tradiční východní medicíny je na boltcích 11 měsíčních bodů a jejich stimulace řeší všechny možné problémy včetně ženské frigidity. Moderní medicína ujišťuje, že na ušních lalůčcích sídlí několik výrazných nervových zakončení. Jejich stimulace energickou masáží (štípáním) stimuluje mozek a především míchu. Takže se nemůžete splést.

14. Masáž obličeje horkou vodou

Na závěr večerní koupele otočte kohoutkem teplé vody trochu víc doleva, kolik jen snesete při masáži obličeje sprchou asi tak z deseti centimentrů. Vydržte dvě minuty. Pak jemně osušte a naneste výživný krém nebo masku. Skvělé proti vráskám a pro uvolnění obličejového svalstva. Zbaví vás to stresu a únavy.

15. Živočišné uhlí

Pokud jste to náhodou, omylem či nedejbože úmyslně přehnali s alkoholem, zkuste netradiční vyprošťovák v podobě 6-8 tablet živočišného uhlí. Rozkousejte, zapijte. Je to skvělý absorbent, vtahující toxické látky. Překyselenému žaludku skutečně uleví.

=========
Příznaky poruchy funkce štítné žlázy, které nemusíte ani postřehnout
Příznaky zvýšené hladiny estrogenu a 5 způsobů, jak ho uvést do rovnováhy

Více pro kondici: