3 pravidla zdravého a trvalého snížení váhy

Pár slov lékařky a dietní poradkyně a koučky Susan Biali.

Většina z nás moc dobře ví, že diety nefungují. «Dietou» rozumím jakýkoli zvláštní stravovací režim, který nastolíme s cílem co možná nejrychlejšího snížení hmotnosti.  Takový režim s dlouhodobou perspektivou krátka nepočítá.

Poslední výzkumy v oblasti snižování hmotnosti ukazují, že navzdory dřívějším představám může být rychlá ztráta hmotnosti dobrou strategií: snižuje zdravotní rizika spojená s obezitou a špatnými stravovacími návyky. Nicméně byste měla mít ještě jednu, více realistickou strategii na neomezeně dlouhou dobu. Jinak se vrátíte ke starému způsobu života a přiberete možná ještě víc, než jste shodila.

Moje známá, stejně jako mnoho jiných žen, vyzkoušela spoustu diet a pravidelné shazování a nabírání váhy ji během uplynulého desetiletí utvrdilo v přesvědčení o vlastní slabé vůli. Vymýšlíme si i tak dost důvodů k sebekritice a pocit, že nejsme schopné dodržovat zdravý životní styl, nás proto strašně demoralizuje. Zdá se nám, že to, že nejsme schopné ovládnout svoji chuť k jídlu a dodržovat dietu, je naše vina. Není snad? Ne, není. Není to naše vina, tyhle propady jsou nevyhnutelné.

Má-li umožnit rychlé výsledky, musí být jakákoli dietní výživa poměrně extrémní. Přechod na ni nezřídka bereme jako svou oběť. Trávíme celé hodiny přípravou speciálních jídel a nákupem zvláštních a drahých potravin. Přitom nám tohle jídlo nepřináší žádné uspokojení. Pevné odhodlání a tvrdou kázeň můžeme vydržet po určitou dobu, ale co si budeme říkat, všechny se nemůžeme dočkat, kdy už  tahle dieta skončí a budeme konečně moci být trochu v pohodě.


Tuhle dietní houpačku jsem překonala už dávno. Vím teď docela jistě, že překonat ji znamená prodělat naprostý převrat vědomí. Vytvoření totálně nového poměru k jídlu i k sobě samé. Poznání vlastních individuálních stravovacích potřeb, nikoli dodržování nějakého jednotného návodu platného pro všechny.

Vůbec nehodlám snižovat reálné těžkosti, s nimiž je hubnutí spojeno. Při sebemenším poklesu hmotnosti se zapojuje obranná reakce organismu, který aktivuje režim hromadění zásob – a chuť k jídlu vzrůstá. Tělo se tím pokouší obnovit rovnováhu. A to je skutečný problém. Přesto však se domnívám, že právě změna vztahu k jídlu je jedinou strategií, která funguje při úsilí o dosažení a udržení zdravé hmotnosti po celý život.

Tady jsou tři zásady zdravého a trvalého snížení hmotnosti, které pomohly mě a pomáhají také mým klientům:

1. Nepřebíhejte z jedné krajnosti do druhé

Pokaždé, když prudce změníte životní styl, nastává zcela předvídatelný bumerangový efekt. Cítíte se tvrdou kázní natolik omezeni, natolik  zbaveni jakéhokoli potěšení či požitku, že v určitém okamžiku zkrátka dochází k výbuchu. Zavrhnete dietu a bouřlivě se oddáváte konzumaci všeho tučného, sladkého a kalorického. Někteří lidé po četných propadech natolik ztratí sebevíru, že nechají dietu být i když znamená jen mírné (přesto i tak často velmi úspěšné) změny jejich běžné stravy.

Od těchto lidí žádám jediné: aby nebyli tak sebekritičtí. Tyhle věci se prostě stávají, stačí začít znovu od začátku a vrátit se k oněm dobrým zvykům, které už si vypracovali a začali osvojovat.  Pro některé klienty tohle zní jako nějaký objev. Jenomže když upadnou na ulici, také se přece zvednou a jdou dál a nezůstanou jen tak ležet. Vstanou, opráší si šaty a jdou. Proč tedy, když udělají krůček dozadu, směrem od dobrých a užitečných návyků, začnou se pak celé týdny a měsíce přejídat? Nemá smysl se kritizovat a trestat. Prostě začněte znovu, to je vše, co je třeba. Skutečně se nestalo nic strašného. Ujeli jste – a co, to se dá napravit!

A když se vám to přihodí znovu, není to také žádná hrůza, začněte znovu. Užírat se a trpět k ničemu není. Místo toho si řekněte: «Jsem v pořádku, tak to mělo být. To se stává skoro každému, není to nic strašného, zkrátka normální věc.»

2. Z jídla musíte mít radost

Dodržovat po celý život způsob stravování, který se vám nelíbí a jíst jídlo, které vám nechutná, není možné. A navíc je život příliš krátký, než abyste jedli něco, co nesnášíte. Pokoušet se nahradit božňovaný cheesburger salátem má smysl pouze tehdy, máte-li skutečně v oblibě saláty. Je třeba najít takové zdravé alternativy, které vám udělají radost a budete u nich hořet touhou už tu dobrotu sníst.

Aby se vaše chuťové receptory a návyky adaptovaly, budete potřebovat čas. Pokud nemůžete žít bez sladkostí a pokoušíte se zbavit cukru, nahraďte ho třeba takovým přírodním zdrojem sladké chuti, jako je med. Už to je pokrok. Trvalo mi dlouho, než jsem tohoto cíle dosáhla, dnes však mohu s jistotou prohlásit, že po sladkostech netoužím. A nijak se mi po nich nestýská. «Nestýská» zní mnohem líp než «nemůžu», nemyslíte?


3. Držte se těch změn, které budete moci dlouhodobě dodržovat

Jedna z mých klientek se před časem dostala do opravdu skvělé formy tím, že si pro sebe vymyslela originální a účinný režim stravování s vyváženou, užitečnou výživou. Nelitovala času, aby si na grilu upravila zeleninu s kuřecími prsíčky, aby si vařila chutné lehké omáčky a jiné zdravé dobroty. «Upravovala jsem je na talíři do krásných sestav a fotky jsem pak dávala na sociální sítě », vyprávěla. V čem tedy byl problém?

Jenom a pouze v tom, že jde o ženu vysoce zaměstnanou vlastním podnikáním, která si prostě nemůže dovolit žít takhle pořád. Jakmile skončil ozdravný program, kterým procházela pod dozorem dietologa, přestala si ta dobrá a zdravá jídla připravovat. Zkrátka nestíhala.

Jestliže tedy něco nejde plynule zařadit do všedního života, nemůžete to akceptovat. Jistěže je důležité a také prospěšné vytvářet si nové stravovací a výživové návyky. Bude to neodmyslitelná součást vaší cesty. Dodržujte však pouze takové novinky a změny, které jsou reálné s ohledem na vaše časové a jiné podmínky a které budete schopni dodržovat dlouhodobě.

Takže když vás napadne, že by bylo náramně užitečné a zdravé zařadit do svého jídelníčku nějakou novinku, například zelené smoothie ke snídani,položte si nejprve následující otázky: dá se to snadno připravit? Budu mít opravdu požitek z té chuti? Dokážu si představit, že to budu dělat pravidelně bez nějakých zvláštních problémů? Budou-li odpovědi převážně kladné, je možné, že to je novinka, která se pro vás bez nějakých překážek stane zvykem. Nejspíš zrovna tohle je to, co hledáte.

Držte se této zásady i v každé jiné situaci spojené se změnou životního způsobu, stravování či cvičení. Podstatně tím vzroste šance, že budete úspěšní.

=========
Profesor Bubnovský: Jak kvalitně zhubnout
Proč neztrácíte na váze i když zdravě jíte a pravidelně cvičíte

Více pro kondici: