Profesor Bubnovský: Jak kvalitně zhubnout

Profesor Bubnovský (nar. 1955), autor mnoha knih o tělesném zdraví a způsobu jeho zachování či obnovy, vytvořil unikátní nový systém odstraňování bolesti a obnovení pracovní schopnosti bez operací a léků. Jeho metoda spojuje léčebnou a poradenskou péči se speciálním cvičením. Svou práci Bubnovský zakládá na vlastní zkušenosti – ve 22 letech utrpěl velmi těžká zranění a dlouhá léta se pohyboval o berlích, na rozsáhlém studiu – je absolventem dvou vysokých škol, doktorem lékařských věd a profesorem – a na bohatých zkušenostech z každodenní praxe. Je autorem mnoha patentovaných cvičebních postupů, pomůcek a trenažérů, umožňujících znovu získat bezbolestnou pohyblivost a zlepšit stav opěrného a pohybového aparátu včetně páteře.

Lidé se mě často ptají, proč ve svých knihách nevěnuji žádnou pozornost správné výživě. Nejspíš jsem už moc městský člověk a navíc workoholik. Takoví lidé se obvykle stravují krajně nepravidelně a navíc nezdravě.

Seznámil jsem se důkladně s dietologií a dost dlouho jsem držel diety nejrůznějšího druhu (mám dokonce osobní rekord – za tři měsíce 36 kg dole, tedy 12 kilo za měsíc), až jsem konečně dospěl k jedinému rozumnému závěru: k ničemu jinému než k neurózám, rozhození spánku, podrážděnosti, věčné únavě a osteochondróze diety nevedou a vést ani nemohou.

Obecně mám za to, že zhubnout kvalitně, to znamená bez ztráty svalové hmoty, je možné pouze spojením různých aerobních zátěží, posilování a strečinku, to vše při racionální výživě.

Mezi aerobní zátěže, které mohou hubnutí napomoci, řadím:

  • obyčejnou chůzi – nejméně 2 hodiny rychlostí 6–8 km za hodinu (ve členitém terénu stačí i hodina)
  • jogging 20–30 minut denně, s tepovou frekvencí 140–145 za minutu
  • chůzi, respektive běh na lyžích, nejméně 3-5 km
  • plavání 1,5–2 km bez přestávek, v maximálním tempu



Dieta sama o sobě (samozřejmě kromě diabetické nebo diety žlučníkářů) je podle mého názoru škodlivá, protože spalovány jsou jako první především svaly, které jsou zásobárnou rychlé energie, nezbytné k udržení životní činnosti organismu. Teprve pak přijde na řadu tuková tkáň, která uchovává rezervní, tedy pomalou energii.

Jako důsledek podobné snahy o dosažení ideální postavy pak vznikají dystrofická onemocnění typu osteochondrózy či artrózy a poruchy ischemické, spojené s cévní nedostatečností.

Hubnout je proto třeba správně, protože i nesprávná strava napomáhá vzniku a vývoji osteochondrózy.

Pokud jde o léčebné hladovky, mám k nim stejný vztah jako k lékům. Tedy pouze ve zvláštních případech a podle pokynů lékaře.

Zásady racionální výživy, které dodržuje doktor Bubnovský:

1) jíst přirozené, nezpracovávané potraviny – ovoce, zeleninu, ořechy, vejce, obilniny, ryby, drůbež, králičí maso, mléko, sýr, tvaroh, jogurt

2) vyhýbat se konzervovaným potravinám

3) připravovat jídla maximálně ze 2-3 ingrediencí

4) vyhýbat se cukru a soli, nahrazovat je bylinkami nebo kořením, případně kořeněnými omáčkami – sůl dobře nahradí citronová šťáva nebo trocha sojové omáčky, rafinovaný cukr stévie, případně malé množství medu nebo sladkého ovoce

5) nepít alkohol – a už vůbec ne při jídle – a jako dezert si dát meloun nebo jablko

6) vyřadit kofein, protože uměle vybuzuje podráždění a vzrušení; často si vzrušení pleteme s čilostí, jenomže pár hodin po požití kofeinu se dostavuje únava a podrážděnost i bolesti hlavy. Tvrdím, že kofein je stimulující a přímo narkotický prostředek. Je fakt, že kávomani se mnou nesouhlasí.

Krom všeho uvedeného je zcela nezbytné dodržovat správný pitný režim. Za den musíme vypít nejméně 3 litry vody. Já osobně dávám přednost hojnému napití hned ráno, ještě před cvičením (říkám tomu«vnitřní sprcha»), potom hned po něm, před jídlem a pak 1,5–2 hodiny po jídle. Pít je třeba hodně. Člověk se skládá z vody a čím častěji ji obměňujeme, tím lépe je na tom organismus. Nějaké balené šťávy, tím spíš pak sycené limonády jako jsou Coca-cola nebo Pepsi-cola, naprosto neuznávám.

Nejlepší je obyčejná voda, ideálně samozřejmě pramenitá, z nějakého známého vrtu. Lidé, kteří trpí nemocemi a bolestem kloubů a osteochondrózou, musejí pravidlo správného pitného režimu dodržovat velmi přísně.

Takže bez zásadní přeměny životního způsobu, který ke vzniku nadváhy a v jejím důsledku i osteochondrózy vedl, pouhým držením nějakých módních diet se podle mého názoru podstatného snížení hmotnosti, zlepšení potíží pohybového aparátu ani korekce postavy dosáhnout nedá.

Dieta Bubnovského:

SNÍDANĚ A VEČEŘE

Kaše: pohanková, pšeničná, ovesná, rýžová

  • 1/2 hrnku vloček nebo zrnin na 2 hrnky vody. Zalijte vařící vodou a vařte 4-5 minut, dokud nepřejde var. Nesolit!
  • + cibulka dožluta osmahlá na rostlinném oleji, nebo stříknutí sojové omáčky (místo soli)
  • + jakákoli zelenina (nejraději čerstvá, třeba lehce zkropená olivovým olejem a citronovou šťávou).



OBĚD

  • Netučný tvaroh s džemem nebo medem,
  • nízkotučné mléko (1,5 % ),
  • případně kousek celozrnného tmavého chleba.

Nebo

  • Zeleninová polévka,
  • netučná vařená ryba (treska, štika)
  • + jakékoli obilniny nebo zeleninová příloha.

Nebo

  • Kuřecí prsa,
  • + jakékoli obilniny nebo zeleninová příloha.

Důležité!

  • Mezi jednotlivými příjmy potravy musí být 5–6 hodin.
  • Hodně pijte, nejméně 4 litry denně.
  • Vodu nebo neslazený čaj pijte v pauzách mezi jídly.
  • Jednou za týden vydržte celý den jen o vodě.
  • Každý den: 2 hodiny rychlé chůze nebo 500 dřepů.

Je to náročné, ale dá se to vydržet. Zároveň si tak vyzkoušíte vlastní vůli.

=========
Proč i bez nadváhy může narůst břicho
Potraviny urychlující spalování tukové tkáně

Více pro kondici: