20 příznaků posedlosti vlastní hmotností

Téměř každá dívka a žena v průběhu života více či méně úspěšně dbá na svoji váhu. To je naprosto normální; štíhlá, pružná postava je zárukou přitažlivosti a zdravého sebevědomí.

Některé příslušnice něžného pohlaví však boji s nadbytečnými kily věnují tolik pozornosti, že to hraničí s posedlostí. Takové chování může v organismu vyvolat závažné problémy a konec konců vést až k těžkým poruchám stravovacích návyků.

Poruchami příjmu potravy netrpí zdaleka jenom dívenky prepubertálního a pubertálního věku, toužící vypadat jako špičkové modelky. Adrienne Resslerová, viceprezidentka Centra léčení poruch příjmu potravy založeného v roce 1985 ve Filadelfii, k tomu říká: „Více než 40 procent pacientek bojujících s tímto problémem jsou ženy nad 30 let. Každým rokem se jejich počet zvyšuje“.

Porucha příjmu potravy je krajně nebezpečným psychickým onemocněním, v jehož základu leží posedlost jídlem ve vztahu k vlastní hmotnosti. Podle typu ženy se mohou rozvinout buď mentální anorexie (úmyslné snižování váhy vedoucí někdy až k úplnému odmítání potravy) nebo bulimie (přejídání a následné vyzvracení potravy), někdy jde o střídání obou těchto projevů. Pokud tendence k uvedeným onemocněním není zjištěna včas, může takový příběh dopadnout velmi smutně. Kde však je hranice mezi obyčejnou péčí o postavu a psychickou poruchou? Něco o tom mohou vypovídat následující charakteristické příznaky.

1. Vážíte se několikrát denně

Začít den tím, že stoupnete na váhu, abyste zjistila aktuální hmotnost, je normální. Pokud se však vážíte před každým jídlem a po něm, jde už o nutkavé jednání bez racionálního cíle. Během dne hmotnost kolísá a sledovat ji nemá smysl. Pokud cítíte potřebu takovéto kontroly, svěřte se lékaři.

2. Věčně počítáte kalorie

Vést si deník o svém hubnutí je dobrá věc. Pomáhá to vyhnout se přejídání. Avšak vyhýbat se kvůli kaloriím i vitamínům, výživným složkám potravy a odpírat si konec konců i nějakou tu laskominu, to nedopadne dobře. Resslerová radí poradit se s odborníkem na výživu, který vám pomůže sestavit vyvážený jídelníček.

3. Stále se prohlížíte v zrcadle

Zvyk ustavičné kontroly svého odrazu na každé vyleštěné ploše, včetně detailního studia míst, kde se ukládá tuk nebo projevuje celulitida, je dokladem neúměrného lpění na svých tělesných tvarech. Nehledejte na svém těle domnělé kazy, ale to, co vám dělá radost!

4. Věříte, že budete-li štíhlá, všechny problémy zmizí

Podle odborníků právě touto vírou začínají velmi často problémy pozdějších pacientek. Než tuhle Pandořinu skříňku otevřete, zamyslete se nad tím, kolik žen je šarmantních i s nadváhou, kolik je jich šťastných, úspěšných a oblíbených, i když nejsou vyhublé jako modelky.

5. Jídlo vás netěší

Jídlo je pro lidstvo jedním z největších zdrojů potěšení. Jestliže vám vůně, vzhled a chuť jídla nepůsobí radost a stále častěji se ho odříkáte, je čas navštívit psychiatra. Každému něco nechutná, každý má jídla, na která nemůže bez odporu ani pomyslet. Jestliže však vás odpuzuje jídlo obecně, potřebujete pomoc lékaře.

6. Váš seznam nepřípustných jídel se stále rozrůstá

Lidský organismus potřebuje k zajištění své existence a činnosti pestrou stravu a vyvážený přísun nejrůznějších živin. Odpírat si totálně cokoli z nich je cesta do pekel. Obraťte se na odborníka na výživu, poradí vám, jak dodržet nezbytný vyvážený přísun všech živin.

7. Omezujete své společenské styky

Zůstat sama se svými sebezáhubnými myšlenkami je to nejhorší. Vyhýbat se přátelům, kteří včas otevřeně řeknou: „Mám o tebe strach“ znamená svůj stav prohlubovat, propadat se do deprese a tím všechno ještě zhoršovat.

8. Stále si zmenšujete porce

Ve snaze vyhnout se přejídání využívají lidé různé triky: menší talíře, dětské příbory nebo čínské jídelní hůlky. Obvykle zůstanou u jednoho způsobu, který se jim pak stane zvykem. Jestliže ustavičně hledáte nové a nové cesty, jak své porce zmenšit, je to neklamný důkaz, že se kázeň změnila v závislost. Právě tvrdou kontrolu množství přijímané potravy berou odborníci jako jeden z jasných důkazů psychické poruchy.

9. Cvičení je pro vás ze všeho nejdůležitější

Pravidelná fyzická aktivita má svou roli při podpoře štíhlé a pevné postavy. Všechno však musí mít míru. Jestliže se nekonečným cvičením vyčerpáváte, ignorujete svalovou bolest a úrazy, zanedbáváte rodinu i jiné povinnosti, jde o nebezpečnou krajnost.

10. Zkoušíte stále nové a nové diety

Lehká dietní strava je jistě vhodnou součástí cesty k získání pěkné postavy. Jestliže vás to však pudí ke zkoušení nových a nových diet, jestliže věčně hledáte další způsoby, jak ochudit příjem potravy ve snaze účinně hubnout, jste závislá na své hmotnosti a potřebujete pomoc odborníka.

11. Začínáte lidi hodnotit podle postavy a váhy

«Sledujte své chování. Pokud se vám stalo zvykem nejdřív na člověku hodnotit objem a hledat nedostatky na jeho postavě, je s vámi něco v nepořádku“, říká Adrienne Resslerová. Doprovodnými faktory tohoto jevu bývají horoucí touha kriticky zhodnotit něčí výběr tučných nebo sladkých jídel a neochota vidět na komkoli něco dobrého – laskavost, smysl pro humor či soucitnost – protože dotyčný „nezdravě žije“ a má nadváhu. Potřebujete pomoc.

12. Pociťujete uspokojení při pohledu na fotky vyhublých lidí

Je něco jiného, když na sociální síti oceníte snímek dívky s elegantní, byť i velmi štíhlou postavou, a když ustavičně lajkujete fotografie anorekticky vychrtlých osob. A už vůbec je hrůza, když si takové fotky věšíte na zeď nebo lepíte na lednici. Pokud máte podobný zvyk, je čas zamyslet se, zda byste se neměla svěřit lékaři.

13. Hledáte všechny možné způsoby, jak se vyhnout jídlu

K potlačení chuti jídlu a pocitů hladu se ženy uchylují k různým chytristikám. Jistě je dobře vyhýbat se přejídání. Napít se vody, dát si kávu nebo žvýkat žvýkačku, to vše někdy utlumí velký hlad nebo potlačí apetit. Avšak pokoušet se obelstít a ošidit organismus, kterému se nedostává zdrojů energie, to je cesta k těžkým škodám na vlastním zdraví.

14. Počítáte kroky, které uděláte při cvičení

Už jsme zmínili, že fyzická aktivita je pro pružnou a štíhlou postavu určitě přínosem. Jenomže lidé posedlí bojem s hmotností docházejí do extrémů, kdy krokoměrem kontrolují počet kroků, které udělají ve fitcentru. Pokud nejsou „v normě“, nutí tělo pracovat znovu a zas, nehledě na veškerou únavu. Podobné násilí páchané na vlastním organismu jasně hovoří o psychické poruše, s níž je třeba urychleně vyhledat odborníka.

15. Nejíte nic než organickou stravu

Potraviny vypěstované bez chemikálií mají v jídelníčku své místo. Čím více, tím lépe. Krajnost spočívající v odmítání jakékoli potraviny s příměsí byť i nepatrného množství něčeho „umělého“ je však právě jen krajností. Posedlost vahou se tu maskuje jako ctnost. Ve skutečnosti však jde o prohloubení závislosti.

16. Sama sobě nadáváte

Zcela charakteristické pro člověka závislého na hmotnosti je chování, kdy si sám pro sebe nebo klidně i nahlas a dost hrubě nadává: „Jsem tlustá jako prase!“, „Jsem sama sobě odporná!“, „Nevejdu se do jediných džínsů!“. Podle odborníků je toto chování u osob postižených poruchou příjmu potravy ještě nebezpečnější, než deprese. Znovu musíme naléhat: vyhledejte lékařskou pomoc.

17. Trpíte závislostí na komentech na sociálních sítích

Neblahý zvyk ustavičné prezentace vlastní osoby na sociálních sítích vyvolal nebývalý nárůst poruch příjmu potravy mezi dospívajícími. Spousta dívek podléhá obsahu komentářů ke svým fotkám, vypěstuje si komplex méněcennosti a začne záviset na vlastní hmotnosti. Tato situace doslova děsí odbornou veřejnost. Proto pokud snad si užíváte zveřejňování svých fotek na sítích, nepodléhejte v žádném případě diktátu těch, kdo je komentují!

18. Když hubnete, připadáte si přitažlivější

Pokud máte za to, že okolí si vás cení především pro vaši hubenost, nebylo by od věci poradit se s psychologem. Každá třetí dívka, která je si jista půvabem hubenosti, má dříve nebo později problémy s mentální anorexií nebo bulimií.

19. Všude si nosíte vlastní jídlo

Jeden ze zjevných znaků posedlosti vlastní hmotností: všude s sebou nosíte vlastnoručně připravený salát nebo müsli, a to i na návštěvu nebo do restaurace, protože jste přesvědčená, že pokud sníte něco jiného, přiberete na váze. Izolujete se tak od okolí. To je moment vyvolávající ostražitost, protože nejspíš není daleko chvíle, kdy vám lékař diagnostikuje poruchu příjmu potravy.

20. Neznáte jinou zábavu než sledování vlastní váhy

«Když se přání zhubnout ať to stojí co to stojí stane smyslem života, život sám se stává nudným a jednotvárným. Hlavní však je, že se zastaví rozvoj osobnosti a následuje pouze degradace!“ konstatuje Adrienne Resslerová. Vaše zájmy se totálně liší od zájmů přátel, opouštíte úplně všechno pro utkvělou myšlenku na hubnutí. To je velmi nebezpečná tendence, která nevyhnutelně vede k těžkým psychickým poruchám jako jsou mentální anorexie a bulimie

=========
Pomáhá sebevědomí hubnout?
O čem vypovídá vaše nadváha

Více pro kondici: