10 potravin pro zdravé cévy

Podívejte se na deset darů přírody, jejichž pravidelná konzumace vám pomůže zachovat si zdravé cévy.

1. Avokádo

Téměř 80 procent tohoto ovoce tvoří tuk. Dá se říci, že je to koktejl zdraví prospěšných nenasycených kyselin, které tvoří asi tři čtvrtiny z celkového objemu tuku v avokádu. Těch méně užitečných je zanedbatelné množství. Krom toho obsahuje avokádo veliké množství dalších užitečných látek. V avokádu je tolik vlákniny, že pokryje 30 procent doporučené denní dávky. Dále antioxidant beta karoten, vitamíny a minerální látky: K, B9, C, B5, B6, E, draslík, mangan a hořčík. Opakované studie prokázaly, že pravidelná konzumace tohoto plodu upravuje hladinu cholesterolu žádoucím směrem: „hodný“ HDL zvyšuje, „zlý“ LDL snižuje. Cholesterol HDL je látkou, která se podílí na čistotě cévní stěny.

2. Chřest

Vynikající přírodní prostředek k pročištění tepen. Je bohatý na beta-karoten, vitamíny B, C, E, K a kyseliny listovou a asparagovou. Obsahuje esenciální oleje a riboflavin. Soubor těchto látek způsobuje regenerační a omlazující účinky chřestu. Obsahuje rovněž vápník, fosfor, hořčík, draslík, zinek, železo a jód. Snižuje hladinu cholesterolu, vyrovnává krevní tlak, zlepšuje látkovou výměnu. Pomáhá udržet zdravé cévy a silné srdce, zlepšuje zásobování mozku a dalších orgánů kyslíkem, stimuluje krvetvorbu a brání vzniku krevních sraženin, které mohou způsobovat komplikace srdečně-cévního systému.

3. Granátové jablko

V tomto zajímavém exotickém ovoci jsou obsaženy fytochemikálie se silným antioxidačním účinkem. Chrání tepny oběhového systému před oxidačním poškozením napomáhajícím vzniku plátů ucpávajících tepny a krevních sraženin. Granátové jablko přirozeně stimuluje produkci oxidu dusnatého v krvi. Tato látka napomáhá otevření tepen a regulaci krevního tlaku.


4. Brokolice

V brokolici obsažený vitamín K brání vápenatění tepen. Vitamíny a antioxidanty pomáhají v prevenci oxidace „zlého“ LDL cholesterolu, která způsobuje závažná srdeční onemocnění. Brokolice obsahuje velké množství vlákniny. To pomáhá normalizovat krevní tlak a brání hromadění plaku na cévní stěně.

5. Kurkuma

Kurkumin, dodávající kurkumě její typickou zlatožlutou barvu, je flavonoid, kterému je připisována řada léčivých účinků, které jsou v posledních letech vědecky zkoumány. Řada studií na universitě v japonské Tsukubě prokázala pozitivní vliv kurkuminu na vaskulární systém a srdeční funkce žen v menopauze. Kromě toho snižuje riziko vzniku krevních sraženin. Kurkumin má neobyčejně silné protizánětlivé, antibakteriální a antivirové účinky. Jeho přínos při léčbě rakoviny tlustého střeva je v současnosti zkoumán v nemocnici v anglickém Leicesteru.

6. Kaki

Toto ovoce pocházející z Asie je plné antioxidantů a polyfenolů snižujících hladinu škodlivého cholesterolu LDL a triglyceridů v krvi. Je také vynikajícím zdrojem vlákniny, která reguluje krevní tlak a udržuje cévní stěny čisté.

7. Spirulina

Zeleno-modrá řasa reguluje hladinu lipidů v krvi. Je bohatá na esenciální mastné kyseliny, včetně kyseliny alfa-linolenové, to jest na základní Omega-3 mastné kyseliny. Schopnost snižovat arteriální zánět a zlepšit kardiovaskulární zdraví byla u této mastné kyseliny vícekrát zkoumána a ověřena. Spirulina uvolňuje cévní stěny, stabilizuje krevní tlak a vyrovnává hladinu tuku v krvi.


8. Skořice

Voňavá skořice dokáže snížit riziko srdečních onemocnění. Snižuje hladinu cholesterolu, čistí cévní stěny od usazenin. Antioxidanty obsažené ve skořici chrání krev před poškozením oxidací. Chcete-li něco udělat pro své zdraví, konzumujte skořici každý den.

9. Brusinky

Antioxidanty, snižování úrovně škodlivého LDL a zvyšování hladiny prospěšného HDL cholesterolu. Co dodat? Některé studie uvádějí, že pravidelná konzumace brusinek snižuje riziko srdečních onemocnění až o 40 procent.

10. Zelený čaj

Zelený čaj obsahuje velké množství katechinů znemožňujících ve střevě absorpci cholesterolu z jídla do krevního oběhu. Jeden či dva šálky zeleného čaje denně zlepší krevní hladinu tuků a sníží možnost ucpání tepen. Pomáhá výměně látkové, zrychluje metabolismus, což je výborná pomoc při hubnutí. Snížením váhy opět podporujete své kardiovaskulární zdraví.

=========
10 přírodních prostředků čistících krev
Co prospívá ledvinám

Více pro kondici: