Desatero pro ochranu zraku před negativním působením elektroniky

ochrana-zraku

Těžko si dovedeme představit život bez mobilů, notebooků, elektronických knih a jiných přístrojů. Teprve když nás začnou pálit oči, zamyslíme se možná nad tím, nakolik tahle zátěž škodí našemu zraku.

Každé ráno zahajujeme den sáhnutím po telefonu. Kontrolujeme esemesky, došlé maily, hlásíme se na svůj účet na sociální síti. To samé děláme večer. Mezi tím strávíme celý den u počítače. V MHD si čteme e-knihu. Po večeři sledujeme zprávy v televizi, v hospodě sportovní přenos. To všechno je veliká zátěž pro zrak.

Jak moc počítač škodí očím?

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou oči při práci s počítačem unavené, je neměnná a relativně malá vzdálenost oka od monitoru. Totéž platí například o dlouhodobém zírání do smartphonu. Díváme-li se nablízko, aktivujeme zaostřovací sval, který několik hodin aktivity samozřejmě unaví. Postupně ztuhne a obtížně pak přechází na vzdálenost delší. Může dokonce dojít i k dvojitému vidění. Přesto platí, že monitor oči sice unavuje, ale nekazí – na to je naštěstí jako světelný zdroj příliš slabý.

Jak tedy očním svalům ulevit? Základem jsou pravidelné přestávky, během kterých bychom očím měli dopřát pohled do daleka. Dále, než pouhé rozhlédnutí po místnosti, ideální je pohled z okna a do zelena. To konec konců prospívá i psychicky. Někdy je zrak natolik unavený, že pohled do dálky je nejprve chvíli nepříjemný.

Jak často si dopřát přestávku?

Platí, že ideálně by oko mělo během dne hledět na krátkou vzdálenost a na vzdálenost delší (více než 6 m) zhruba po stejnou dobu. Na přestávky a změnu pohledu z krátkého na «dálku“ by měli myslet v první řadě lidé trpící krátkozrakostí, protože tato zraková vada se může dlouhodobým pohledem nablízko ještě zhoršit.

Další zátěž

Velký problém představuje také vysušování oka. Při nehybném pohledu na monitor počítače je mrkání až pětkrát méně časté. Oko však musí mít zajištěnu trvalou vlhkost, má-li jeho povrch být dokonale průhledný. Bez toho se vidění zhoršuje, oční svaly jsou přetěžovány a jejich únava narůstá, takže bolí. A samozřejmě oči pálí. Takže se snažte mrkat častěji.

Problémem typického dnešního „open space“ je také vzduch. Jak topení, tak klimatizace ho vysušují, a tím narůstá vysoušení oka.


10 pravidel ochrany zraku při práci s počítačem

1. Monitor má být od oka ve vzdálenosti natažené paže. Jeho horní hrana by měla být těsně pod úrovní očí. K monitoru se nenaklánějte! Upozornění: Menší monitory se nehodí pro celodenní práci.

2. Přestávky s prostřídáním hledění nablízko a do daleka: 5 minut každou hodinu, eventuálně 15 minut každé 2 hodiny

3. Zvlhčování (možnost umělých slz)

4. Jas okolí musí odpovídat jasu monitoru, za monitorem nemá být okno ani světelný zdroj.

5. Zabraňte odleskům na monitoru i v širším zorném poli (zrcadla, lesklý nábytek, okna, dveře ap.)

6. Svítidla na pracovišti nesmějí blikat – časté je „pomrkávání“ zářivek

7. Nastavte si dostatečně velké zobrazení (písmo, řádkování, …)

8. Nosíte-li kontaktní čočky, poraďte se o vhodném typu.

9. Nejlepší relaxací pro zrak je dostatečné množství kvalitního spánku

10. Pomoci očím můžete správnou výživou. Řada potravin jim velmi prospívá: vejce, borůvky, špenát, česnek, cibule, mrkev, sardinky, treska, makrela, tuňák, …

=========
Jak správně sedět, aby nás nebolela záda
O čem vypovídá bolest různých částí těla

 

Více pro kondici: