Zkušenost: Sbohem, dieto, buď zdráva, štíhlosti!

Tohle není článek o tom, že diety nefungují. Jak se stále znovu ukazuje, je téma diet a hubnutí mnohem více spletité než se zdálo a prakticky existuje pouze jediný skutečně fungující způsob, jak se zbavit nadváhy: dobrovolné (bez donucování a násilí na vlastní osobě) uvědomění všech pastí stravování a práce na jejich odstranění.

Vědomí skutečného poslání a úkolu jídla — totiž přednostní utišování hladu — vás nevyhnutelně přivede ke štíhlosti, nicméně je nezbytné projít i smutnou část tohoto uvědomění a zaplnit svoou vlastní vnitřní prázdnotu.

Dlouhou dobu jste v sobě živili iluzi, že jídlo vám přináší potěšení, že vás uklidňuje, dodává pocit bezpečí a štěstí, že vám naplňuje život a vůbec spoustu dalších věcí, které jste zcela mylně připisovali jídlu. Vaše tělo si ovšem s takovým podvůdkem (totiž živení se iluzemi) poradit nedokáže a transformuje ho v přebytečná kila.

K přeměně v zásoby dochází vždycky, když informace, které se tělu dostalo, nemá žádné východisko (stejně tak to platí o potlačovaných citech, kdy se “ovládáte“ a «nevěnujete pozornost” něčemu).

Jinak řečeno, směrujete do těla energii, avšak neukazujete jí správný východ, nýbrž východ falešný, lživý, fantomový východ, ke kterému nejsou klíče. Štěstí z jídla není pravým životním štěstím. Energie tedy zůstává jako rukojmí v těle.

Takto zablokovaná energie má podobu nadváhy. Takový je to jednoduchý a roztomilý mechanismus.

Co dělat? Máme-li to vyjádřit stručně, je třeba zbavit své tělo následků lží a stresu těmito následky vyvolaného. V první řadě potřebujete úplně jiného odborníka nežli dietologa.

Ovšem! Vy přece nejdete cestou “zhubnutí“, jak tomu říkáte, první rok. Podle vašeho názoru u vás dieta zabrala, na váze jste přece ubyli… A jak dlouho jste se udrželi na té nižší váze? Rok? Dva? Tři? Měsíc? Podtrhněte správnou odpověď nebo připište správnou variantu.

Držíte ještě stále dietu? Kolik let se jí ještě hodláte omezovat? Od jednoho dietního výbuchu ke druhému, stále? Jste ochotni tohle „stále“ přiznat, nebo tuto skutečnost popíráte? Jste s takovou situací spokojeni?
[skik_adv1]
Jestliže ne tak docela (předpokládám, že tomu tak je), vemte si papír a tužku. Budeme pracovat s tabulkou.

Ve věci shození nadváhy budete muset opět naslouchat ani ne tak mě, jako v první řadě sami sobě.

Co vám přináší tahle tabulka? Práce s ní vám umožní prakticky bez námahy a bezbolestně dosáhnout cíle, to jest zbavit se nekonečné jízdy na horské dráze váhových výkyvů a bloudění světem diet jako nějakým zlověstným labyrintem, který nemá žádný skutečný východ.

Jak s ní máte pracovat?

Tabulka může mít několik sloupečků, z nichž každý bude odrazem vašeho emocionálního stavu nebo životní situace.

Vyznačte červeně takové stavy, které řadíte mezi pozitivní a černě ty, které byste zařadili spíše k těm negativním.

Dále do tabulky začněte zapisovat kdy jste konzumovali které potraviny, v souvislosti s citovým stavem. Nezapisujte pouze název potraviny nebo jídla, ale také jejich kvalitu a množství.

Například pro potěšení byste nejspíš nejedli nedobré, dávno ztvrdlé a přeschlé sušenky, ale když vás přepadl hlad a potřebovali jste rychle doplnit síly, zhltli jste jich celé velké balení.

Zároveň však je pravda, že síly vám rychle dobíjí také silný sladký čaj. Možná byste tedy příště měli v podobném případě nechat sušenky být a dát si jenom sladký čaj?

Až budete mít solidní statistickou základnu, pusťte se s tužkou v ruce do rozboru. Zakroužkujte si potraviny, kterých se přejídáte, abyste zahnali nikoli fyzický, ale duševní hlad, plus takové, které konzumujete v těžkých životních situacích vždycky.

Jestliže se jedna a tatáž potravina několikrát vyskytne v «černém»seznamu, budete se s ní zkrátka muset vůbec rozžehnat. Ve vašem vědomí už totiž s určitostí existuje spojení «potravina-negativní emoce», což znamená, že i když se vám zdá, že citově se vám po konzumaci takové potraviny uleví, příčinou ukládání tuku JE PRÁVĚ ONA.

Od jistého momentu pak konec konců už sama konzumace této potraviny může u vás vyvolat špatnou náladu. Nevšimli jste si něčeho takového?

Příklad z praxe. Klientce dáme třeba jméno Anna.

Pokaždé, když Anna touží proměnit se v úplně malou holčičku, a zbavit se tak vší odpovědnosti, trochu si zamanipulovat, vzbuzovat lítost a fňukat, dává si jablečný závin s vanilkovou zmrzlinou.

Tuhle jablečnou dobrotu dělávala maminka, která také kdysi dala holčičce Anně první lekce manipulativního chování hysterické ženy. Časem se Anna dokázala nad úroveň podobného jednání povznést, jednou se však do něj úplně propadla, když měla podezření, že její manžel má jinou.

Po celou dobu, co jí tohle podezření ničilo život, Anna jako smyslů zbavená jedla téměř výhradně jablečný závin s vanilkovou zmrzlinou. Dělala si ho sama, podle maminčina receptu. A za měsíc přibrala sedm kilo. S manželem se naštěstí všechno dalo do pořádku, váha přestala růst a jablečný závin v závěsu s vanilkovou zmrzlinou opustily dům.


Nová hrozba se na Annině obzoru vyskytla až o něco později — šlo o rozbitý vztah s nejlepší kamarádkou. Znovu se na scéně objevil jablečný závin se zmrzlinou a Anna vydatně přibírala.

Je tedy jedním z možných způsobů potravinové korekce psychického stavu odstranění určitého jídla z jídelníčku – takového, které jste jedli, když vám bylo zle. Přímo se nabízí nahradit ho takovým, které jídáte, když je vám fajn.

Zanalyzujte si, co obvykle jíte, abyste byli při síle, v aktivní kondici a dobré formě. Tyto potraviny a jídla tohoto druhu je třeba zařadit do každodenního menu jako jeho povinnou součást.

Dejme tomu, že výborně se cítíte, když si dáte kousek pečeného kuřete. Začínejte tedy den porcí vypečeného kuřátka a ne chlebem s taveňákem a čajem, jak se to s vámi táhne od školních dob.

Nebudete pak muset dopoledne zaplňovat žaludek zatvrdlým pečivem zastrčeným v zásuvce pracovního stolu od posledních Vánoc a nebudete se při obědě cpát vším možným, protože vám bude hlady mdlo.

Zkrátka a dobře, přehodnoťte a přestavte si svůj jídelníček tak, abyste kýžené a potřebné jídlo konzumovali nikoli v situaci, kdy už je pro vás daleko spíše lékem než jídlem, ale mnohem a mnohem dříve.

Rozdělte si potraviny takovým způsobem, aby na dopoledne připadaly ty energeticky bohaté a na odpoledne a večer zůstávaly ty lehčí a méně vydatné. Vyřaďte naprosto všechno, co nemáte rádi, nebo co jíte jenom proto, že si to dali i ostatní či snad dokonce proto, že nic lepšího nemáte na práci.

Na potraviny, které máte spojené s nějakou negativitou, nebo které jste konzumovali, když vám v životě bylo těžko, jednoduše zapomeňte.

Ať už byl váš den jakýkoli, pamatujte si a neochvějně dodržujte jedno pravidlo: večer musíte sníst alespoň jednu věc, jedno jídlo nebo potravinu, která vám dělá radost. Ne snad užitečnou nebo dobrou, ale právě a jedině tu, která vám přináší radost!

Hlavní totiž je naučit svůj organismus, že ať se děje cokoli, večer si uděláte radost a poděkujete si tak za prožitý den. Udivující je, že když takový výživový program dodržujete, zjistíte, že zatímco jíst jste začali méně, potěšení z jídla a ze života vůbec máte rozhodně více.

=========
Hubnutí bez propadáků: 6 rad, jak neutrpět při hubnutí nezdar
7 mýtů o hubnutí