Toto cvičení vrací nohám mládí

Zdravé nohy a zdravá kolena se mohou stát hranicí mezi samostatnou chůzí a invalidním křeslem.

«Proplétání prstů»

Poctivé cvičení «proplétání prstů rukou a nohou» vám pomůže napravit škody, způsobené během života nohám.

Pozorovat, jak se všech deset prstů na nohou navrací k životu, když s nimi obnovujete spojení protahováním a masáží, je opravdu ohromující záležitost.
Oddělujte prsty na nohách prsty rukou, abyste jim vrátili pohyblivost a samostatnost, abyste jim vrátili zdraví.

Proplétání prstů na nohách a rukách v sedící pozici

1. Posaďte se na židli nebo na podlahu. Levé koleno pokrčte a přitáhněte k sobě. Levé chodidlo obemkněte oběma rukama.

2. Prsty pravé ruky propleťte s prsty na levé noze.

Kořen malíčku na ruce vsuňte do mezery mezi malíčkem a prsteníčkem nohy a tak dále podle pořadí, až budou všechny prsty na ruce a noze vzájemně těsně propleteny.

Potom roztáhněte prsty na ruce co nejvíce do stran.

3. Roztáhněte prsty na noze a zároveň je naklánějte směrem ke koleni. Pomohou vám v tom svaly paty. Udržte prsty v této poloze po dobu jedné minuty. Potom opakujte na druhé noze.


Až budete prsty rukou vyndavat z mezer mezi prsty na noze, povšimněte si, jak se díky posílenému krevnímu oběhu příznivě mění zabarvení pokožky na noze.
Pokud by se vám nedařilo prostrčit prsty rukou mezi prsty na noze z nártní strany, zkuste se do mezer mezi nimi dostat ze strany plosky chodidla, přičemž spodní část dlaně přitisknete k chodidlu.

Prsty na noze odkloňte směrem ke koleni a přitom je co možná nejvíc roztahujte do stran.

Zujte si boty a roztahujte prsty na nohou.

Když se naučíte takto protahovat prsty a chodidla, můžete také současně zkusit stlačovat palci na rukou různé reflexní body na palcích u nohou. Jejich umístění snadno najdete v každém materiálu o reflexních bodech na nohách, respektive chodidlech.

Palec opačné ruky může rovněž pomoci ještě více oddálit palec na noze od prsteníčku.

Palce a malíčky na nohách roztahujte v opačném směru.

Představujte si, že prohlubujete mezery mezi jednotlivými prsty na nohou pomocí prstů ruky.

Co nejhlouběji tlačte prsty na ruce do mezer mezi těmi prsty na noze, které jsou nejméně pružné a vypadají jen málo pohyblivě — dáte tím chodidlu na vědomí, že jste naladěni rozhodně; zároveň ho poproste o odpuštění, že jste mu celá léta vlastně ubližovali.

Prsty rukou mezi prsty na noze mějte co možná nejdéle, aby se prostor mezi jednotlivými prsty snáze a rychleji zvětšoval.

Dobu cvičení každý den o něco prodlužte.
Pozornost věnujte poloze chodidla na sedadle židle. Lidé, kteří si uchovali dost ohebnosti, mohou současně posilovat pružnost stehenního svalu, jestliže chodidlo opřou a horní část stehna opačné nohy.


Proplétání prstů na nohách a rukách vleže

Lehněte si na záda, hlavu podložte složeným ručníkem nebo knihou.

Pokrčte kolena a obě chodidla postavte na zem těsně k hýždím.

Pravé koleno si přitáhněte na prsa. Vnější stranou pravého chodidla se zapřete o levé stehno nad kolenem.

Pravé chodidlo přidržujte levou rukou.

Prsty levé ruky propleťte s prsty na pravé noze. Kořeny prstů na ruce zasunujte hluboko do mezer mezi prsty na noze.

V této propletené pozici propněte pravou patu a prsty pravé nohy zvedejte, aby směřovaly co možná nejvíce k pravému koleni.

Abyste této pozice využili i k posílení pružnosti stehen, zvedněte levou nohu nad podlahu směrem k hrudníku.

Pravou rukou můžete přidržovat pravé koleno nebo pravé chodidlo tak, aby nesklouzlo z levého stehna. Pokud je pro vás obtížné dosáhnout na prsty nohou, můžete levé chodidlo podložit nějakou silnou knihou nebo složenou dekou a zároveň také zvýšit oporu pod hlavou.

Narovnejte pravou nohu.

Cvik nyní opakujte s levou nohou.
Roztahování mezer mezi prsty na nohou může být zejména zpočátku i nepříjemné, až bolestivé. Užitečnost těchto cviků to však nesnižuje, právě naopak!

Usmívejte se, dýchejte pomalu, zvolna, vyrovnaně a bolest a postupně i ztuhlost prstů vymizí. Určitě je lepší vydržet tuto relativně nevelkou bolest, než později trpět silnými bolestmi v celých dolních končetinách, zádech a celém těle.

=========
Jak zeštíhlet nohy: 3 minuty po probuzení nebo před spaním.
Strečink. Nejlepší protahovací cviky.