Jak čas oběda ovlivňuje kila navíc

Existuje spousta příčin, pro které můžeme získat nadváhu. Většinu z nich všichni dobře znají. Některé však mohou překvapit.

Vědci spojují nadváhu s denní dobou

Vědci ze Salkova institutu pro biologická studia v kalifornské La Jole prováděli pokusy na myších normální hmotnosti a na myších předtím schválně překrmovaných, v okamžiku započetí experimentu tedy s nadváhou. Obě skupiny začali krmit normálními dávkami, ovšem zatímco jedné podávali krmení ve stejnou denní dobu, druhou krmili s velmi rozdílnými přestávkami, takže jednotlivé časy krmení se lišily o 2 až 6 hodin. Výsledek? Myši krmené ve stejnou denní dobu začaly ztrácet na váze. Pět procent za dva týdny není nijak malý výsledek.

S jakými radami vědci ze Salku přišli

Na základě pozorování pokusných zvířat vědci ze Salkova institutu doporučují snídat, obědvat a večeřet ve stejnou denní dobu. Kromě toho mají za to, že lidé, kteří si přejí zhubnout, by se měli vejít do dvanáctihodinového intervalu příjmu potravy. To znamená, že jestliže snídáte v 7, neměli byste večeřet později než v 19 hodin. 12 hodin je minimum, po které by člověk neměl nic jíst, aby si udržel váhu. Pokud je však jeho cílem zbavit se nadbytečných kil, měla by se „hladová přestávka“ prodloužit až na 18 hodin. Přitom je stále třeba mít na paměti, že čas snídaně, oběda i večeře bude stále stejný.


Co můžeme jíst ráno a co večer

Velkou důležitost při shazování nadváhy má rovněž každodenní jídelníček. Po ránu organismus potřebuje uhlovodany – sacharidy, které dodají energii do všech částí těla, zejména pak mozku, který je dopoledne vytížen s neobyčejnou intenzitou. Musejí to samozřejmě být sacharidy pomalé. Takže kaše ke snídani, to je ideální řešení. Aby to nebylo moc nudné, přidejte do kaše různé ovoce nebo zeleninu.

Oběd je příležitostí dodat tělu bílkoviny. Maso, ryby i rostlinné bílkoviny bychom neměli jíst později než v 16 hodin, protože ke strávení bílkovin tělo potřebuje nemálo času.

K večeři si můžete dát podušenou zeleninu a zakysaný mléčný výrobek.

To je velmi krátký, hrubý nástin zdravého stravování. Přirozeně, že tuto kostru je třeba obalit zeleninou, ovocem, tuky, nápoji atd. To však už je téma pro jiný článek.

=========
Což takhle dát si špenát..? Proč bychom ho měli jíst častěji
Užitečné tuky – proč si je nesmíme odříkat

Více pro kondici: