Víc než 10 důvodů, proč jíst pomeranče


V regálech obchodů najdeme velikou nabídku citrusů. Citrony, mandarinky, pomeranče, grapefruity, pomelo, limetky… Pro mnoho lidí je právě vůně pomerančů spojena s Vánocemi. Podíváme-li se blíže na tyto nádherně zbarvené a omamně vonící plody, nestačíme se divit. Pomeranče jsou přímo fontánou zdraví.

Ve 100 g pomeranče je 45-60 mg vitamínu C. Kromě něj pomeranče obsahují dalších téměř 170 látek zesilujících a doplňujících jeho účinek. Karotenoidy mají podobné složení jako betakaroten – v organismu se přeměňují na vitamín A. Působí jako silné antioxidanty. Pomeranč jich obsahuje 20 druhů. Dále vitamíny B1 a B2 a kyselinu listovou, nezbytnou pro zdravý vývoj nervového systému plodu Kyselina listová působí také jako antioxidant; zajišťuje správnou funkci bílých krvinek. Organické kyseliny, zejména kyselina citronová, zvyšují účinek vitaminu C a usnadňují vylučování toxických látek.

Z chemického hlediska můžeme oněch zhruba 170 v pomeranči se vyskytujících látek, takzvaných fytochemikálií, rozdělit do dvou skupin.

Flavonoidy – mají silný antioxidační, protizánětlivý a protirakovinný účinek a příznivě působí na krevní oběh. K nejvíce známým patří rutin, tangeretin, hesperidin a kvercetin.

Limonoidy dodávají pomerančům jejich nádhernou vůni. Chemicky jde o takzvané terpeny, nejvíce o terpen d-limonen. Výzkumy potvrdily, že terpeny snižují riziko vzniku nádorů.

Je prokázáno, že vitamin C z pomerančů zkracuje dobu nemocí z nastuzení a zmírňuje jejich příznaky. K dosažení patřičného efektu stačí denně sníst alespoň čtyři pomeranče.

Společným působením kyseliny listové a vitamínu C pomeranče zvyšují schopnost bílých krvinek bojovat proti mikroorganismům a prodlužují jejich životnost. Zvyšují tvorbu protivirového proteinu, který si tělo umí vyrobit samo. Každodenní konzumace pomerančů je tedy vhodnou prevencí nejen proti nachlazení a chřipce, ale i proti jiným infekčním onemocněním.

Flavonoidy spolu s vitamínem C ředí krev a zlepšují její oběh. To má velký význam pro srdce a výživu mozku.

Čtyři antioxidanty navzájem posilující svůj velmi vysoký účinek – vitamin C, kvercetin (žluté přírodní barvivo), provitamín A a kyselina listová působí jako mocné antioxidanty na všechny tělesné buňky, částečně zabraňují vzniku arteriosklerózy a brzdí proces stárnutí.

Dužina pomeranče, včetně bílé střední vrstvy je bohatá na pektin, rozpustnou vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu. Pravidelná konzumace pomerančů včetně této bílé vnitřní slupky také snižuje krevní tlak, omezuje riziko vzniku arteriosklerózy, cévní trombózy a srdečních onemocnění.

Pomeranče pomáhají při léčbě zácpy: stimulují vylučování žluče a jejich jemná vláknina stimuluje peristaltiku střev. Navíc zmírňují problémy s hemoroidy, které ji často provázejí.

Výzkumy ukázaly, že lidé s vysokou hladinou vitaminu C v krvi méně trpí alergiemi. Vitamín C potlačuje účinky histaminu, látky, která vyvolává alergické reakce. Konzumace čtyř až pěti pomerančů denně (nebo pomerančové šťávy) přispívá k prevenci vzniku alergických reakcí.

Ve 100 g pomerančové dužiny je 30–40 mg vápníku a rovněž poměrně velké množství hořčíku a fosforu. Konzumace pomerančů je doporučována při osteoporóze, křivici a zvýšené spotřebě minerálních solí.

Pomerančová kúra dokáže zbavit usazenin kyseliny močové v kloubech a pomáhá tak při předcházení a léčbě dny. Částečně rozpouští také ledvinové kameny. Je to způsobeno alkalizujícími účinky pomerančů (mají ho i ostatní druhy citrusů).

Velké množství karotenoidů a jiných antioxidantů v pomerančích působí preventivně proti makulární degeneraci sítnice, která je ve vyspělých zemích hlavní příčinou slepoty lidí starších 65 let.

Vitamin C a jiné fytochemikálie ve všech citrusových plodech mají protirakovinný účinek. Mnohé studie prokázaly, že konzumace nejméně jednoho pomeranče nebo jiného citrusového plodu denně chrání organismus před vznikem různých druhů rakoviny a má blahodárný vliv na pacienty, u nichž byla tato nemoc již diagnostikována.

Pomerančová kúra: dva dny v týdnu po dobu jednoho měsíce konzumujeme pouze pomeranče a pijeme pomerančovou šťávu. Je doporučováno sníst 10 až 12 pomerančů a vypít 2 až 4 sklenice šťávy za den. Pokud je pomerančová šťáva hodně kyselá, můžeme přidat 2 čajové lžičky medu. Chceme-li zmírnit její působení na žaludek, můžeme ji naředit vodou.

=========
10 faktů o banánech – možná je začnete jíst každý den
Zmrazený citron může být pro organismus cenným přínosem

Více pro kondici: