Fitness na vodě. O prospěšnosti aquafitnessu a aquaerobiku

Fitness-na-vode

Pohyb je život a pohyb ve vodě je život plus radost. To je důvod, proč narůstá přímo armáda stoupenců aquafitnessu a aquaerobiku. Jak by také ne, fitness ve vodě je sport vhodný pro každého – pro lidi s nadváhou, pro starší osoby, pro těhotné i pro ty, koho trápí artritida.

Nejdříve ten základní a nejdůležitější fakt: tělesná váha ve vodě klesá o 90 procent, takže napětí a tlak ve svalech, kloubech a kostech je adekvátně nižší. Musíte se opravdu velmi snažit, abyste si ve vodě vymkli nohu v kotníku nebo pořídili modřinu, tím spíš pak způsobili mozoly. Zkrátka, riziko úrazu je minimální.

Právě proto je aquafitness tím nejprospěšnějším a nejbezpečnějším druhem sportu pro lidi s artritidou nebo s problémy páteře. aquafitness je rovněž velmi vhodný pro ne zrovna sportovně založené jedince, kterým fitness dosud nic neříkal a jejichž fyzická forma by si opravdu zasloužila něco lepšího. aquafitness tvoří fyzické cviky ovlivňující kardiovaskulární systém, podporující svalstvo a zvyšující tělesnou pružnost a odolnost. Pravidelná cvičení dají do pořádku postavu a zbaví vás nadváhy.

Pamatujte na srdce

aquafitness je vhodný i pro toho, kdo cítí bolest při každém pohybu, pro koho je obtížné nejenom běhat, skákat nebo tančit, ale i chodit. Je třeba jen vzít do úvahy, že tepová frekvence je při aquacvičení v průměru o 17 úderů za minutu nižší než při cvičení na souši. Je proto třeba sledovat svůj stav, dávat pozor, jak se cítíme. Můžeme cvičit s plnou zátěží a tepová frekvence bude mít hodnotu jako bychom se sotva začali rozcvičovat.

Odpor vody a zátěž

Je známo, že ve vodě se nedá rychle pohybovat. Je to důsledek působení síly odporu, jemuž se říká čelní. Čelní odpor vody je podstatně vyšší než odpor vzduchu. Právě díky tomu napomáhá cvičení v bazénu velkému energetickému výdeji a upevňuje kardiovaskulární systém. Úroveň zátěže se dá zvýšit využitím různého nářadí. Například použijeme-li na kajaku obyčejná vesla, vzroste odpor vody a je třeba vyvinout daleko větší sílu.

Další výhoda vody
Vodní cviky mají ještě jednu další výhodu. Ve vodě se dokážeme všelijak prohýbat a ohýbat, což na zemi občas nebývá moc jednoduché. Důvod je prostý, gravitační síla se ve vodě téměř neprojeví, takže možnosti lidského těla se rozšiřují.

Aquaerobik nebo aquarelax?

Máte za to, že aquafitness je sport pro vás? V tom případě vyhledejte nejbližší akvacentrum, kam je možné se přihlásit. Předem se však rozhodněte, co vás z aquafitness přitahuje víc, zda aquaerobik nebo aquarelax.

Aquaerobik je méně traumatický, než obyčejný aerobik. Áquaerobiku se může věnovat člověk s jakoukoli postavou a jakoukoli úrovní fyzické přípravy.

Aquarelax je spíše způsobem uvolnění a zklidnění. Spojení vodních procedur s příjemnou hudbou vám umožní zbavit se stresu a přitom dodat svalstvu patřičný tonus.

Když už se tedy rozhodnete, zajděte nejprve na jedno či dvě cvičení, aby vám bylo jasné, jestli se vám líbí celková atmosféra, osoba cvičitele a sám program tréninku. Dobrý trénink by měl zahrnovat rozcvičku, kardiocviky a silové cviky. Na konci cvičení pak cviky uvolňovací. Měl by zahrnovat nejenom komplex zaměřený na dýchací cviky, ale také cviky protahovací.

Důležitá je samozřejmě kvalifikace instruktora, respektive cvičitele a bezpečnost. Je tedy třeba se bez jakéhokoli ostychu informovat, zda jde o certifikovaného cvičitele a zda prošel speciální přípravou pro cvičení ve vodě.

Pokud nemáte možnost přihlásit se do fitness centra s vodní specializací, přihlaste se zkrátka do bazénu a choďte tam aspoň jednou dvakrát týdně. Dělejte jednoduché cviky, plavte si. Obyčejné plavání má velmi kladný účinek na klouby a páteř, podporuje imunitní systém a umožňuje po celý rok udržovat patřičný tělesný tonus.

=========
Jak správně plavat, chceme-li zhubnout
8x úplně vedle ve fitness aneb zbytečné trápení

Více pro kondici: