Co dělat ve třiceti, abychom se v pětašedesáti cítili dobře


Stáří je slovo, kterého se někdo může i polekat. Ale jen na první pohled. Existuje přece také aktivní stáří. Aby i v pětašedesátce a později byl život bohatý, nestačí jen si to přát; potřebujeme k tomu pevné zdraví. Zdraví zdaleka není závislé pouze na genetické výbavě. Geny odpovídají pouze za třetinu neduhů doprovázejících stáří. Důležitější jsou faktory prostředí, životní způsob, sociální postavení, úroveň lékařské péče.

Existuje nemálo knih o tajemství aktivity vysokého věku. V našem článku vám přinášíme to nejdůležitější. Co tedy dělat v mládí, aby se člověk cítil dobře také v pětašedesáti?

Správně jezte

Ti nejzdravější staříci na světě žijí na Okinawě, největším ostrově japonského souostroví Rjúkjú ležícím v subtropickém Východočínském moři mezi Japonskem a Tchajwanem. Průměrná délka života tu je 85 let. Staří lidé na Okinawě nežijí jenom déle. Žijí především zdravěji a prakticky netrpí žádnými nemocemi vyššího věku. Příčinou je jídelníček obyvatel ostrova. Neobsahuje téměř žádné nasycené tuky, cukry ani sůl. Jeho hlavní součástí jsou ryby, měkýši, tofu, mořské řasy, zelenina a ovoce. A to nejdůležitější – přiměřenost. Obyvatelé Okinawy se nepřejídají .

Čím méně kalorií spotřebujeme, tím menšímu kyslíkovému stresu jsou vystaveny neurony mozku. Proto má být množství spotřebovaných kalorií přiměřené. To ovšem neznamená, že snad máme hladovět. Celosvětová zdravotnická organizace doporučuje počítat průměrnou denní kalorickou spotřebu podle následujícího vzorce:

ženy 18-30 let (0,062 × váha v kg + 2,036) × 240×KFA

ženy 31-60 let (0,034 × váha v kg + 3,538) × 240×KFA

ženy starší 60 let (0,038 × váha v kg + 2,755) × 240×KFA

muži 18-30 let (0,063 × váha v kg + 2,896) × 240×KFA

muži 31-60 let (0,484 × váha v kg + 3,653) × 240×KFA

muži starší 60 let (0,491 × váha v kg + 2,459) × 240×KFA,

kde KFA je koeficient fyzické aktivity, přičemž platí, že 1 znamená nízkou, 1,3 průměrnou a 1,5 vysokou fyzickou aktivitu. Ke snížení váhy Celosvětová zdravotnická organizace doporučuje snížit reálný kalorický příjem o 500 kcal měsíčně až do doby, dokud nebude o 500-300 kcal nižší než denní spotřeba. Níž pod tuto hranici jít nelze.

To neznamená, že musíte po celý život denně počítat každou snězenou kalorii. Začněte počítat teď; za pár měsíců už odhadnete skutečně potřebné množství jídla od oka.

Soustřeďte se na to hlavní

Když bylo blogerovi Marku Mansonovi třicet, požádal čtenáře svého blogu starší třiceti sedmi let, aby se s ním podělili o své postřehy z období mezi třicítkou a čtyřicítkou. Co mu lidé psali?

«V životě je všechno založeno na kompromisech. Něco obětujete, abyste získal něco jiného. Jedno i druhé získat nemůžete. Smiřte se s tím», napsal mu Aldrey, 60 let.

Podobnou radu mu dala i Sarah, 58 let: «Sobě třicetileté bych poradila nechat plavat, co si myslí jiní, stanovit si své vlastní priority, svoji hlavní vášeň a potom svůj život budovat kolem nich».

Devětačtyřicetiletý Erickson: «Jedním slovem: soustřeďte se. V životě můžete dosáhnout hodně, když se soustředíte na to, abyste jednu věc dělal opravdu velmi-velmi dobře».

Jaký má tohle význam pro to, jak se člověk cítí ve věku «něco málo přes…»? Velký! Jestliže se člověk celý život věnuje něčemu, co má rád a co se mu líbí, bude pociťovat daleko méně stresu a získávat více kladných emocí. S jistotou se to odrazí na jeho zdraví.
Nehněvejte se!

V roce 2007 se za přispění režiséra a producenta Tima Samuelse dala v jednom britském domově důchodců dohromady vůbec nejstarší rocková skupina – The Zimmers (něco jako „Chodítka“, typické pomůcky pro staré lidi, kterým se špatně chodí). Vedoucímu zpěvákovi Alfu Carettovi bylo přes devadesát let. Jejich první nahrávka písně skupiny The Who „My Generation“ napočítala na Youtube už více než šest miliónů shlédnutí. Skupina pronikla do první desítky v anglických hitparádách. Každému, kdo má negativní vztah ke stáří, doporučujeme se na nahrávku „My Generation“ podívat.

Jednou ze členek skupiny byla také hrdinka knihy „Věk štěstí“ (The Age of Happiness) Grace Cooková. Rockovou hvězdou se stala ve svých třiaosmdesáti letech. Tajemství šťastného a aktivního života je podle ní jednoduché: „Každému všechno odpouštím, nechápu, jak je možné se pro něco na někoho zlobit. Život je takový, jaký si ho člověk udělá. Buď šťastný – to je to nejdůležitější. Buď šťastný a naslouchej lidem. Prostě poslouchej a snaž se porozumět, o čem mluví“.



Hýbejte se

26. listopadu 2011 Francouz Robert Marchand dosáhl rekordu na velotrenažéru – za hodinu zdolal 23 kilometrů. Bylo mu tehdy 100 let. Letos v lednu, ve sto pěti letech, svůj vlastní rekord pokořil – jako ostatně od té doby už několikrát.

V interview, které po jízdě poskytl, žertoval, že jel schválně pomaleji, aby dal jiným šanci ho porazit. Dělá si legraci, že venku nejezdí, aby nechytil chřipku. Marchand říká, že žil vždycky zdravě – nevykouřil jedinou cigaretu, alkohol pil jen symbolicky. Od mládí se věnoval sportu. Starým i mladým vzkázal jen jedinou radu: hýbejte se!

Pečujte o chrup

Do třicítky se dají zuby dost poškodit. Přesto ještě máte šanci dát je do pořádku. A nepotřebujete to jen kvůli krásnému úsměvu. Vědecky byla prokázána souvislost mezi onemocněními chrupu a srdečními neduhy. Chronické infekce v ústní dutině provokují vývoj aterosklerózy.

Ve své knize «Mozek v důchodu» autor, profesor kognitivní neuropsychiatrie na universitě v Groningenu André Aleman hovoří o tom, že zdraví zubů rovněž ovlivňuje poznávací dovednosti. Žvýkání je pro mozek užitečné. Existují studie potvrzující, že žvýkání žvýkačky zlepšuje přísun kyslíku do mozku, a posiluje tak schopnost přijímat nové informace.

Protože mnoho starších lidí má problémy s chrupem, často dostávají potravu, která nevyžaduje žvýkání. V důsledku toho se zhoršuje sama schopnost žvýkat. Proto je dobrá péče o chrup pro starší lidi kriticky důležitá.

Najděte si čas pro sebe

Alespoň půl hodiny denně buďte sami se sebou. Bez lidí, bez telefonu, televize i notebooku. Věnujte se tomu, co vám dělá radost. Zapisujte si své myšlenky do notesu, poslouchejte hudbu nebo se zabývejte tvůrčí meditací, třeba za pomoci vybarvování omalovánek pro dospělé.

Tajemství aktivního vysokého věku tím samozřejmě vyčerpána nejsou. Pro ty, kdo chtějí aktivně žít co možná nejdéle, je k dispozici celá řada knih. Pamatujte si jedno – že neplatí věk – rovná se stáří.

=========
5 jednoduchých způsobů, jak začít zdravě žít.
7 látek, které škodí zubům, aniž jste o tom měli tušení

Více pro kondici: