9 kineziologických cvičení povzbuzujících aktivitu mozkové činnosti

Lidský život se ustavičně proměňuje a spolu s ním se mění také nemoci, kterým je vystaven organismus. Moderní člověk se jen velmi vzácně věnuje fyzické práci. Hlavní náplní jeho činnosti je stále častější a také dlouhodobější vysedávání u počítače. Hlavními příčinami jeho onemocnění se staly stres a nervové vypětí. Mozek strádá přebytkem informací a důsledkem je zvýšená únava, ztížené soustředění, zhoršení paměti a zamlžené vědomí.

Je možné se podobným problémům vyhnout? Úpornost potíží, snaha vyhnout se pobíhání od jednoho specialisty ke druhému a jistě i občasná nedostatečná, osobně zaměřená pozornost lékařů vede k tomu, že lidé vyhledávají nejrůznější alternativní metody léčby. Jednou z těchto metod je i tak zvaná aplikovaná kineziologie.

Co to vůbec je, kineziologie? Věda, která se zabývá studiem pohybu. S „aplikovanou kineziologií“ nemá však nic společného. Ta tvrdí, že všechny tělesné i duševní problémy jsou způsobeny poruchou proudění energie mezi orgány a svalstvem. Je-li člověk vystaven stresu, zakouší strach nebo úlek, síla svalových stahů se v některých částech těla může změnit a vyvolat „blokádu“. Ta způsobí nejrůznější onemocnění zhoršující fyzické zdraví i mozkový výkon. Člověk ani nemusí tušit, jaké jsou skutečné příčiny jeho stavu, tělo však bude problémy signalizovat různými pózami, gesty a pocity, například „knedlíkem“ v krku, chvěním rukou atp.

Nepropadejte však zoufalství. V tomto článku vás seznámíme s univerzálním cvičením, které podle stoupenců aplikované kineziologie blokády odstraňuje. Upevní vám zdraví a příznivě se odrazí na činnosti mozku, kterou povzbuzuje k aktivitě. Pokud snad nebudete mít dojem, že se vaše mozková aktivita zvýšila, aspoň se trochu protáhnete.


1. «Háky»

K uklidnění nervové soustavy, zmírnění napětí a obnově psychické a emocionální rovnováhy. Posaďte se na židli, napřimte záda a zkřižte ruce a nohy.

Zkřížit je musíte specifickým způsobem. Kotník levé nohy umístěte před kotník pravé nohy. Zápěstí pravé ruky přitiskněte k zápěstí levé ruky, propleťte prsty a obraťte spojené dlaně „naruby“. V této pozici nehybně setrvejte 3-5 minut. Obličej držte rovně, dívejte se vzhůru a špičku jazyka tiskněte k hornímu patru. Cvičit tento cvik můžete nejenom vsedě, ale také vleže nebo vestoje.

Podle tvrzení kineziologů člověk tímto překřížením rukou a nohou stimuluje cenzorická a motorická centra obou mozkových hemisfér. Sjednotí myšlenkové procesy, zvýší svou koncentraci a schopnost se učit.

2. «Zrcadlové kreslení»

Toto cvičení je prý velmi prospěšné a také zajímavé. Rozhodně vás může pobavit. Posaďte se za stůl, vezměte čistý list papíru a dvě fixky, do každé ruky jednu. Kreslete oběma rukama najednou, symetricky, různé obrazce, prvky nebo figury.

Kreslete, dokud vás to bude bavit. Jak se práce hemisfér synchronizuje, jsou výsledky stále podařenější. To je důkaz zvýšení mozkové aktivity – říkají kineziologové. Určitě vám tahle intelektuální gymnastika pomůže uvolnit zápěstí a zvednout náladu.

Kineziologové mimochodem také tvrdí, že je dobré občas prohodit ruce. To jest, když obvykle jíte polévku jednou rukou, stejně jako si jí třeba čistíte zuby nebo listujete v knížce, zkuste to někdy naschvál rukou opačnou. Tato činnost skvěle aktivuje netrénované oblasti mozku a umožňuje jeho hemisférám „lepší vzájemnou komunikaci“. Případně politý ubrus je za takové zlepšení docela malá cena.

3. «Ucho-nos»

Jednoduchý, avšak mimořádně účinný prvek, který se zalíbí dětem i dospělým. Pravou rukou se chytíte za nos, levou za pravé ucho. Potom ucho i nos najednou pusťte, tleskněte do dlaní a dlaně vyměňte. Teď se chytíte za nos levou rukou a pravačka bude držet levé ucho. Budete-li takhle cvičit každý den aspoň pár minut, nebude vám cvik záhy dělat žádné potíže. S novou dovedností se zvýší pozornost, samozřejmě vzroste mozková aktivita a rozvine paměť.

4. «Pohrabáč»

Ve stoji nadzvedněte jednu nohu, chodidlo stočte dovnitř a osmkrát hrábněte nohou dozadu a dopředu. Vraťte se do výchozí pozice a opakujte druhou nohou. Sami se podivíte, jak tento jednoduchý cvik uvolňuje tělo a zbavuje ho blokád a napětí.

5. «Svatoušek»

Výtečně se hodí k uvolnění těla i mozku po namáhavém pracovním dnu. Můžete při něm stát, sedět nebo napůl ležet. Špičky prstů jedné ruky spojte se špičkami prstů druhé ruky, jako byste drželi nějakou kouli. Zápěstí jsou ve výši prsou. Hlavu držte zpříma, dívejte se dolů. Jazyk tiskněte mezi zuby. Vydržte v této pozici bez pohybu 2-3 minuty. Toto cvičení neobyčejně uklidňuje a zároveň aktivuje mozkovou činnost, podporuje paměť a pozornost. Budete klidní a váš mozek aktivní jako nikdy předtím.

6. «Čelně-zátylkový úchop»

Jestliže jste silně nervózní a rozrušení, například před zkouškou nebo pracovním pohovorem, přijde vám tento cvik vhod. Je jednoduchý – jednu ruku přitlačte na čelo, druhou tlačte na zátylek. Snažte se uvolnit. Párkrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a v duchu si přiznejte, z čeho že to máte strach. Vydržte v pozici minutu, dvě. Brzy pocítíte, jak se zbavujete tělesného napětí a naplňujete se klidem.

Jak k tomu dochází? Podle kineziologů to je velmi jednoduché! Tlak na čelo vyvolává přítok krve do této oblasti, to znamená k mozku. Právě tady dochází k analýze a uvědomění problému a jsou přijímána rozhodnutí, jak se z něj dostat.

Blíže k zátylku leží mozková oblast zodpovědná za zrakové vjemy uchovávané v paměti. Přitlačení ruky také tady stimuluje krevní zásobení, čímž jsou z paměti smazávány negativní vjemy a vzpomínky. Hluboké dýchání dodává mozku více kyslíku, zlepšuje se dechová ventilace a negativita rychleji opouští organismus.

7. «Energetizátor»

Pokud jste strávili velmi dlouhý čas u počítače a máte nateklé svaly, potřebujete protažení, abyste se zbavili stahů a blokád svalstva. Posaďte se za stůl, překřižte ruce a položte je na desku stolu před sebou. Postupně spouštějte bradu na hruď, až ji přitisknete pevně na prsa. Ucítíte uvolnění v šíji, ramenním pletenci a zádech. Vydržte tak 20 vteřin, zhluboka se nadechněte, zvedněte hlavu a zakloňte ji co nejvíce dozadu. Hrudní koš se tím rozšíří. Pocítíte lehkou slabost v zádech a na prsou. Opakujte předklon a záklon hlavy dvakrát.

Tento cvik uvolňuje svaly šíje a ramen, stimuluje přísun kyslíku k nim a aktivuje činnost vestibulárního aparátu. Určitě pocítíte, jak ani ne deset minut po tomto cvičení únava mizí a hlava pracuje na plné obrátky.

8. «Mozkové tlačítko»

Seznámíme vás se třemi minicviky, které jako nějaký vypínač aktivují činnost mozku:

  • Prostředníčkem a ukazováčkem levé ruky masírujte prostřední bod nad horním a zároveň pod spodním rtem. Pravou ruku položte na břicho. Zároveň kružte očima nahoru-doleva-dolů-napravo, to jest dokola. Cvičte asi 30 vteřin, prohoďte ruce a opakujte – očima kružte na opačnou stranu.
  • Ukazováčkem a prostředníčkem levé ruky masírujte oblast pod dolním rtem, zatímco prsty pravé ruky budete masírovat oblast kostrče. Cvičte asi 30 vteřin, pak prohoďte ruce a opakujte.
  • Levou dlaň položte na břicho, pravou masírujte oblast kostrče. Po půlminutě ruce prohoďte a cvičte dalších 30 vteřin.

Toto trojité cvičení organismus vysloveně „probere“ a stimuluje rozumovou činost. Pokud ho budete cvičit ráno, budete po celý den mnohem více soustředění a budete si lépe pamatovat nové informace. Navíc si zlepšíte pohybovou koordinaci.


9. «Slon»

Jako všechna předchozí i toto cvičení je jedno z těch nejzajímavějších a nejvíce účinných v «gymnastice mysli». Zlepšuje soustředění, co však je ještě mnohem důležitější, nastoluje harmonii mezi intelektem a tělem, ať už se tím myslí cokoli. Odborníci z řad aplikovaných kineziologů tvrdí, že toto cvičení umožňuje rozšířit možnosti mozku a odhalit své skryté schopnosti.

Nakloňte hlavu doleva, aby ucho bylo těsně přitisknuté k rameni. Pravou ruku natáhněte před sebe a kreslete jí ve vzduchu osmičku. Začněte ve středu zorného pole, proti směru hodinových ručiček. Pohyb prstů sledujte očima. Tři až pětkrát proveďte pravou rukou, pak prohoďte ruce a hlavu nakloňte na druhou stranu. Proveďte opět třikrát až pětkrát.

Nabízené cviky vám mohou připadat nezvyklé. Budete-li je však cvičit pravidelně, pocítíte už po dvou týdnech pozitivní změny. Každé cvičení totiž tělu prospívá tím, že povzbuzuje krevní oběh, protahuje svaly, dodává jim pružnost a zbavuje je ochablosti.

=========
5 jednoduchých protahovacích cviků pro ty, kdo mají sedavé zaměstnání
Nejen kvůli figuře: proč dělat dřepy každý den

Více pro kondici: