5 každodenních malých triků, které vám prodlouží mládí

Pevné zdraví a mladistvý vzhled nejsou založeny na velikém úsilí, ale na všedních, každodenních maličkostech. Hned vám o nich povíme.

O zdravém způsobu života už toho bylo řečeno tolik, že se to občas nedá vydržet. Správná výživa, fyzické cvičení, péče o tělo, eliminace stresu, pozitivní myšlení a hodnotný spánek, to jsou hlavní doporučení nejrůznějších odborníků. Ale co si má člověk počít, když má den rozpočítaný doslova na minuty a čas na sebe mu prostě nezbude?

Zdraví však často závisí spíše na malých, nenápadných každodenních zvycích, než na hlídání jídelníčku a pohybové aktivity. Zkuste zavést tyhle malé změny do svého všedního dne a organismus vám po krátkém čase poděkuje.

1. Pokud možno se vyhněte stresu při jídle a hned po něm

Proces trávení spotřebuje docela hodně energie. Stres a neklid jsou známky signalizující mozku nebezpečí. V takové situaci se trávení zpomaluje – tělo šetří síly na boj se stresem.

Je to dědictví po našich dávných předcích, kterým hrozilo ustavičné nebezpečí. Lidský mozek je utvářen tak, že stres vnímá jako signál ohrožení života. Trávení se zastaví, krev se stahuje do orgánů nutných k obraně nebo útěku. Stav se normalizuje teprve když stres zmizí.

Ani ta nejzdravější výživa vám nepřinese užitek, budete-li ji konzumovat vystresováni a ve spěchu. Nepřipusťte tedy, aby vás u jídla něco rušilo nebo popohánělo. Pokud je to vyloučeno, vybírejte si alespoň co nejlehčí jídla, na jejichž strávení organismus nepotřebuje tolik času a energie.


2. Snězte aspoň pět oříšků denně

Pokud jste dosud ořechy nejedli, zaměřte se na ně. Jsou doslova studnicí zdravých tuků, bílkovin, minerálů a vitamínů. Prodlužují mládí a výkon oběhového systému a dodávají tělu nezbytné stopové prvky. I když jsou malé, jsou ořechy velmi výživné. Stačí malá hrst a máte plnohodnotnou svačinu.

Myslet přitom musíte na dvě důležité věci: ořechy jsou kalorické a mohou být alergenem. Buďte tedy opatrní, nejprve jejich konzumaci vyzkoušejte a určitě to s ní nepřehánějte. I když jsou tak dobré…

3. Naučte se využívat lněný olej a semínko

Svou hodnotou je lněný olej na prvním místě ze všech rostlinnných olejů. Především kvůli obsahu polynasycených mastných kyselin omega-3, omega-6 a omega-9. Zvláště vysoký je obsah omega-3. Užívání lněného oleje brání vzniku depresí, duševních a nervových poruch. Je také prevencí nádorových onemocnění, zlepšuje výměnu látkovou, pomáhá v boji s nadváhou a je výtečným prostředkem detoxikace, protože olej z těla odvádí veškeré odpadní látky.

Kromě oleje vám doporučujeme také lněné semínko. Obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín E a vitamín F (esenciální mastné kyseliny linolová, linoleová a arachidonová, které si tělo nedokáže vytvořit). Dále je v semínku hořčík a selen (ten se v potravinách vyskytuje vzácně), železo a zinek. Semínka uchovávají svěžest pleti a brání vzniku vrásek.


4. Stále dbejte na držení těla

Na první pohled nedůležitý návyk má význam nejenom estetický. Správné držení těla je základním kamenem zdraví. Špatné držení těla způsobuje nerovnoměrnou zátěž svalstva, které tělo udržuje ve vzpřímené poloze. Strádá kostra a postupně i vnitřní orgány. Vznikají bolesti v zádech, dochází k oběhovým poruchám, a to je základ pro vznik a rozvoj řady dalších problémů i chorob.

Hlídejte si držení těla nejenom při chůzi a vestoje, ale i když sedíte u počítače. Stehna a kolena musejí být ohnuté v pravém úhlu a chodidla celá položená na zemi. Ramena držte dozadu, ve stejné výšce. Pravidelně se protahujte, dopřejte si pětiminutovou rozcvičku.

5. Dávejte si střídavou sprchu

Střídavá sprcha je snadno dostupná procedura, která je pro organismus opravdu velkým přínosem. Střídavě teplá a studená voda tělo otužuje a mohutně povzbuzuje krevní oběh. Je velkou pomocí zejména pro dolní končetiny. Zajišťuje tělu lepší okysličení, lepší přívod výživných látek do všech jeho částí. Je také vynikajícím prostředkem proti stresu. Dodává svěžest a energii, proto je vhodná především ráno. Večer si spíš dopřejeme uklidňující teplou lázeň.

=========
Jak to zařídit, abychom se dožili sta let?
Jak si udržet zdravou páteř: pravidla pro každý den

Více pro kondici: