15 otázek k hormonální nerovnováze +něco navíc.

Lidské tělo tvoří nespočet buněk s různorodou činností. Jejich aktivitu řídí, reguluje, a koordinuje nervová soustava prostřednictvím neuronů a hormonální soustava prostřednictvím hormonů. Hormony jsou látky vylučované buď žlázami s vnitřní sekrecí nebo některou tkání. Každý hormon má své specifické poslání, jiné plnit nemůže a ve své vlastní činnosti nemůže být zastoupen hormonem jiným. Jestliže tedy dojde k narušení produkce nějakého hormonu, tělo ho má nedostatek nebo naopak přebytek, vzniká nerovnováha celého systému a dostavují se někdy velmi nepříjemné a nebezpečné zdravotní potíže. Ohrožena nemusí být funkce nějakého jediného orgánu, ale i více tělesných fyziologických pochodů najednou.

Možných příčin vzniku hormonální nerovnováhy je mnoho. Nemusí jít zrovnao onemocnění disponované geneticky. Moderní životní prostředí je masivně znečištěné, potraviny jsou průmyslovým zpracováním upravovány do té míry, že často ničím nepřipomínají výchozí surovinu. Absence pohybu, nadměrný kalorický příjem a všudypřítomný psychický stres jsou velikou zátěží. K tomu se přidávají případné zdravotní potíže, kupříkladu zánětlivá onemocnění, ale i běžná avšaknáročnější životní období – například dospívání, těhotenství, porod. A tak dále. Je tedy lidská hormonální rovnováha pod trvalým tlakem nejrůznějších rizik a my bychom se měli snažit tělu pomáhat ji udržet a zároveň si bedlivě všímat příznaků, které by mohly signalizovat, že všechno není, jak má být.

Samořejmě je velmi důležitý životní styl. Chceme-li udržet svou hormonální soustavu v dobré kondici, musíme se držet notoricky známých doporučení zdravého životního způsobu. Sezení u počítače vydatně kompenzovat pohybem a aktivitou, pobytem v přírodě, různými zájmy, stykem s přáteli a blízkými, novými zážitky, nelpěním na materiálnu, nehoněním se za kariérou. Velmi důležitou součástí zdravého životního stylu je strava. Existují potraviny, které při pravidelné konzumaci umožní hormony dokonale vyladit a na hormonální soustavu jako celek mají blahodárný vliv. Které to jsou?

Začneme tekutinami, konkrétně obyčejnou vodou. Dostatečným pitím zvyšujete vyplavování „hladových“ hormonů a posilujete pocit sytosti. Nehledě na množství dalších přínosů, které dostatečná hydratace pro tělo znamená. Kohoutková nebo minerální nesycená a neochucená voda je nezbytností. Zelený čaj vás povzbudí, protože obsahuje kofein, zároveň však i blokuje vylučování kortizolu díky obsahu látky zvané theanin. Usnadňuje tak mj. hubnutí. S jeho konzumací to však nepřežeňte, postačí 2-3 šálky za den. Také černý čaj pomáhá držet kortizol pod kontrolou. Katechiny a resveratrol jsou látky, které se do červeného vína dostávají z hroznů. Jsou to účinní pomocníci proti zánětu, kardiovaskulárním onemocněním a při prevenci rakoviny. Musíte je však konzumovat v přiměřeném množství – dejte si obdenpůldruhé deci po jídle, budete i lépe trávit. Větší množství je škodlivé, i víno je alkohol. Výborná je syrovátka, která při pravidelné konzumaci prokazatelně zvyšuje citlivost buněk na inzulin, příznivě působí na produkci tryptofanu a tím i serotoninu.

Zelenina a ovoce jsou nezbytnou součástí zdravého jídelníčku. Pokud jde o ovlivnění hormonálního zdraví, jsou velmi vhodné všechny brukvovité odrůdy zeleniny. Nejenom tolik doporučovaná brokolice, ale i listová a kadeřavá kapusta, květák, kedlubna, hlávkové zelí, ředkvičky, ředkev a další. Obsahují totiž takzvané glukosinoláty, což jsou látky vysloveně příznivé metabolismu ženského hormonu estrogenu. Jsou velmi dobrou prevencí nádorových onemocnění, jako je rakovina prsu nebo prostaty.

Z ovoce je velmi prospěšné avokádo, významně snižující hladinu cholesterolu v krvi a zároveň příznivě regulující vyplavování stresového hormonu kortizolu. Obsahuje více než 60 procent mononenasycených a 15 procent nasycených mastných kyselin. Navíc je opravdu bohatým zdrojem řady vitamínů a minerálních látek, karotenoidů i dalších antioxidantů a také vlákniny. Skvělým pomocníkem jsou také obyčejná jablka. Působí příznivě na chod řady tělesných funkcí, na imunitní systém, na krevní oběh, posilují srdce i cévy a navíc stabilizují hladinu cukru v krvi. Obsahují nepřeberné množství užitečných látek a mnoho vlákniny. Hladinu cukru v krvi snižují a na slinivku příznivě působí borůvky, protistresově působí díky vysokému obsahu B-komplexu maliny. Rovněž většina ořechů výtečně působí na rovnováhu cukru v organismu. Vlašské ořechy jsou přímo studnicí pokladů, jejichž seznam by byl příliš rozsáhlý… stačí říci, že obsahují mocné antioxidanty a vitamíny působící proti stresu a jsou také zdrojem melatoninu, jehož antioxidační působení je rovněž velice silné.

Na závěr můžeme doporučit ovesné vločky a pohanku, které kromě obsahu mnoha zdraví prospěšných živin účinně regulují krevní cukr. Pokud si svačinku nebo snídani z nich posypete skořicí, která krevní cukr snižuje, bude výsledný účinek ještě silnější.

Všechny jmenované plodiny obsahují velké množství dalších zdraví prospěšných látek a mají samozřejmě řadu dalších pozitivních účinků na lidské tělo.

Zkuste si teď odpovědět na patnáct následujících otázek, které vám mohou mnohé o vaší hormonální rovnováze napovědět.


Pokud jste v posledním půlroce zaznamenali některý z těchto projevů či příznaků, odpověď si zatrhněte.

  1. Pohled na vlastní odraz v zrcadle vám kazí náladu.
  2. Určitou životní radost nebo kladný zážitek odkládáte na dobu až zhubnete. (Klasicky: cestu k moři.)
  3. Pravidelně jíte určitou potravinu. Nebo často mlsáte oblíbené jídlo, aniž byste měli hlad. Často něco jen tak zakousnete. Přitom pocit hladu se dostaví už v prvních třech hodinách poté, co jste jedli.
  4. Vaše váha se skokově mění.
  5. Ustavičně hledáte nějako zázračnou dietu. Pravidelně se omezujete v jídle, ale vydržíte to jen krátkou dobu.
  6. Po jídle jste jako zpomalení, cítíte se unavení nebo ospalí.
  7. Jídlo si schováváte nebo ho jíte tajně. Máte svůj tajný skládek čokolády ve stole nebo skříni.
  8. Na váhu si stoupáte každý den. To, co na ní spatříte, vám ovlivní náladu na celý den.
  9. Velmi často se přejídáte, nebo alespoň sníte víc, než jste chtěli. Stává se vám, že vás zasáhne lavinový efekt: ukousnete si něčeho kousíček a vzápětí zmizí celé balení.
  10. Trpíte pocity viny, že jste snědli příliš mnoho, nebo že jste zkonzumovali něco «nesprávného». Jíte tak dlouho, dokud nejste přecpaní.
  11. Přejídáte se a pak to řešíte projímadly, vyvoláváním zvracení nebo cvičením aždo naprostého vyčerpání.
  12. V důsledku přejídání máte zdravotní problémy nebo už přímo stanovenu diagnózu prediabetu, diabetu, aterosklerózy, byla vám zjištěna poruchav metabolismu tuků nebo diagnostikován metabolický syndrom. Lékař vám doporučil v zájmu vlastního zdraví zhubnout.
  13. Zaznamenali jste, že k dosažení požitku z oblíbeného jídla ho musíte sníst stále více.
  14. V myšlenkách se stále zabýváte svou hmotností nebo jídlem.
  15. I nadále jíte potraviny, jejichž konzumace má negativní důsledky pro zdraví: zvyšování hmotnosti, nadýmání nebo bolesti břicha, špatné spaní, plynatost a další příznaky, že organismus odmítá vaše oblíbené jídlo strávit.

Pokud jste napočítali pět a více kladných odpovědí, jste jak se zdá rukojmím nezdravého jídla, stresu a vyloženě škodlivých stravovacích návyků. Měli byste se vážně věnovat myšlence, jak můžete ovlivnit hrozící nebo už nastávající hormonální nerovnováhu a z ní plynoucí zdravotní důsledky. Pokud jste zjistili čtyři nebo méně varovných příznaků, jste zatím nejspíše v pořádku. Ale rozhodně nepropaste příležitost změnit svůj životní styl a přijmout náležitá režimová opatření.

=========
Hormon kortizol. 10 věcí, kterým se raději vyhnout, jestliže ho chcete snížit
Dá se zvýšit úroveň hormonů štěstí?