10 hloupých návyků a přesvědčení, které jsou pokládány za užitečné

Které návyky bychom měli okamžitě opustit, protože nám škodí? Snažíme se hlídat si zdraví, sportujeme, nepijeme, nekouříme, zdravě se stravujeme. Existují však také «zdravé» návyky a pravidla, které jsou vyloženými hloupostmi, nepřinášejí ve skutečnosti žádný užitek nebo dokonce mohou škodit. Aniž by o tom řada lidí co tušila.

10 zlozvyků či zásad, které nejsou ničím jiným než mýty:

1. Vitamínové preparáty posilují obranyschopnost

Pravidelně užíváme nejrůznější vitamíny, abychom preventivně posílili svou imunitu. Zvláště v současném sychravém a studeném období jdou tyto preparáty na odbyt. Skutečnou potřebu dodání určitého vitamínu však vždycky může určit pouze lékař na základě vyšetření. Přebytek vitamínů je stejně škodlivý jako avitaminóza. Jablka nebo pomeranče vám prospějí mnohem více než nějaký polyvitamínový preparát. Neobsahují totiž jenom vitamín C, ale také mnoho dalších spolupůsobících složek, jejichž vzájemný účinek násobí jejich sílu. Vitamíny z pomerančů nebo jablek tělo vstřebává snáz než ty z lékárny.

2. Zadržovat dech když vedle vás někdo kýchá

Máte-li oslabenou imunitu, je už pobyt v jedné místnosti s nemocným postiženým kapénkovou nákazou rizikem. Můžete se obracet na druhou stranu a zadržovat dech, ale to vám nepomůže. Museli byste se zadrženým dechem místnost ihned opustit. Mikroby se udrží ve vzduchu dost dlouho. U virových nákaz navíc dochází k přenosu často dotykem. Takže nedotýkat se žádné části obličeje a mýt si ruce co nejdříve třeba po cestě tramvají je prevencí daleko účinnější.


3. Čištění zubů je vhodné po každém jídle

Důkladným výzkumem podložené tvrzení odborníků je zcela odlišné: čištění zubů těsně po jídle nebo pití může být i škodlivé, protože stoupá riziko poškození zubní skloviny. Doporučuje se alespoň půl hodiny počkat, aby sliny v ústech zvládly snížit množství kyseliny. Vědecké studie také jasně potvrdily, že zubní plak stačí pečlivě odstranit jednou za 24 hodin, nejlépe před ulehnutím. Ovšem znamenalo by to pečlivě a důkladně odstranit plak z každého jednotlivého zubu. Protože to není obvyklé, doporučuje se čistit zuby ráno a večer, přičemž večerní čištění musí být opravdu důkladnou dentální hygienou, aby se zabránilo nočnímu pomnožení bakterií a plaku v mezizubních prostorech.

4. Používání jednorázových podložek na sedátka WC

Pokud nedochází k přímému kontaktu s okrajem toaletní mísy, bakterie se na tělo nedostanou, pokud snad nezůstáváte sedět při splachování a pokud než spláchnete, sklopíte víko. Tenká vrstva papíru tak jako tak ničemu nezabrání. Daleko efektivnějším řešením je tedy používání a důkladná hygiena záchodového prkénka i dezinfekce toaletní mísy.

5. Nepoužívání mikrovlnky

Mikrovlnné záření patří mezi takzvaná neionizující záření, to znamená, že nedokáže rozbíjet atomy a molekuly, a ničit tak zdraví prospěšné látky v potravinách. Jeho účinek je pouze tepelný. Ohřívá molekuly vody ve všem, co do mikrovlnky vložíte. Voda se odpařuje, a tím ohřívá všechno kolem. Vliv tohoto procesu na ničení živin v potravinách je stejný jako třeba při vaření nebo dušení, rozhodně ne větší. Navíc v mikrovlnce prohřejete potravinu důkladně i uvnitř, což na plotně nemáte vždy zaručeno. Obavy z úniku záření mimo mikrovlnnou troubu jsou u nepoškozené moderní mikrovlnky bezpředmětné. Každá je vybavena speciální ochrannou sítí, která tomu brání. Mikrovlnku můžete také využít třeba k dezinfekci houbičky na nádobí, protože spolehlivě usmrtí všechny bakterie.

6. Preventivní užívání antivirových preparátů.

Co lékaři doporučují při chřipce? Zalézt do postele s horkým čajem, léky proti bolesti a horečce. Chřipka je určitě závažnější onemocnění, než obyčejná viróza s kašlem a rýmou. Proč se tedy nechránit předem? Protože antivirotika, určená přímo na chřipková onemocnění, mají příliš mnoho vedlejších účinků. Brát je preventivně nemá vůbec smysl a je to velká zdravotní zátěž. Před počátkem chřipkové sezóny je daleko účinnější nechat se proti chřipce očkovat.

7. Ustavičné dezinfikování rukou

Věděli jste, že lidské tělo prosté všech bakterií by do dvou týdnů zahynulo? Pouhých deset procent z celé stovky bilionů buněk, které lidské tělo tvoří, jsou skutečně buňkami lidského těla. To ostatní jsou různé mikroorganismy.Většina žije v trávicím traktu a pomáhá nám zpracovávat a trávit potravu. Přehnaná hygiena je i podle lékařů škodlivá a jejím důsledkem jsou například početné dětské alergie, kterých neustále přibývá. Používat různé dezinfekční přípravky k očistě rukou vám způsobí leda tak podráždění pokožky. Nechte dezinfekci tam, kam patří a těm, kteří vědí, kdy, proč a jak ji používat.


8. Zákaz vaječných žloutků

Teď snad už je definitivně jasné, že vejce jsou superpotravina a hysterické obviňování vaječných žloutků ze zvyšování cholesterolu je minulostí. Vejce je zdrojem kvalitních bílkovin, převažují v něm zdravé tuky, obsahuje všechny potřebné aminokyseliny, vitamíny včetně vitamínu D, minerály a stopové prvky. Je v něm sice cholesterol, zároveň ale také lecitin, který působí proti jeho škodlivým účinkům. Jediné, co ve vejcích nenajdeme, je vitamín C.

9. Odpolední siesta jako tabu

Bylo vědecky prokázáno, že asi 20 až 30 minut spánku v odpoledních hodinách – nejlépe kolem 3. hodiny odpoledne – člověku prospívá. Obnoví jeho energii, dodá kreativitu i schopnost se učit, posiluje paměť. V dnešní době, kdy se stále zkracuje klasická večerní, respektive noční doba spánku, význam odpoledního odpočinku stoupá. Nesmí však trvat déle než onu půlhodinku, abyste večer normálně usínali.

10. Zelený čaj na hubnutí

Australští vědci spočítali, že zelený čaj urychluje metabolismus o pouhá čtyři procenta. Což v praxi znamená, že díky němu nespálíme více než 100-200 kalorií za den. Kvalitní zelený čaj, zvláště některé jeho druhy, vám určitě pomůže nastartovat trávení i odbourávání tuku a má řadu dalších zdravotních přínosů, není však žádným samospasitelným prostředkem. Poslouží jako součást celého systému opatření zaměřených na hubnutí.

=========
5 každodenních malých triků, které vám prodlouží mládí
10 potravin, které se nemají skladovat v ledničce

Více pro kondici: