10 ajurvédských rad pro zachování vodní rovnováhy v organismu

Ajurvéda nám poskytuje nezbytné rady také pro ty oblasti života, kde bychom nejméně očekávali nějaké zvláštnosti. V tomto případě jde o rady týkající se pití vody. Stejně jako platí určitá pravidla pro stravování, existuje i způsob pití tekutin, který vám pomůže udržovat své fyzické tělo ve výborné formě. Pít znamená o něco víc než jenom přiložit sklenici k ústům a udělat první doušek.

Způsob, kterým tělu dodáváte tekutiny, může závažným způsobem ovlivnit vaši formu, zdraví, a tím i celý váš život.

Jak tedy pít vodu podle Ajurvédy.

1. Za prvé, přestaňte se bavit, ukončete všechny rozhovory, posaďte se pěkně v klidu, tak jako usedáte k jídlu.

2. Nepijte vodu velkými doušky, ale pomalu upíjejte.

3. Vodu v malém množství popíjejte v průběhu celého dne. Když vypijete najednou hodně vody, tělo ji nedokáže naráz využít a její větší část prostě tělo opustí přirozenou cestou.

4. Voda, kterou pijete, by měla mít alespoň pokojovou teplotu. Ještě lépe – měla by být teplá. Studená a ledová voda podstatně omezují pocit hladu.

5. Pokud pijete během jídla, pijte jen malými doušky. Velké množství vypité tekutiny ve spojení s jídlem nadměrně zatěžuje žaludek zvětšováním jeho obsahu. Pamatovat byste si měli toto pravidlo: při jednom jídle – například při obědě – by měl být žaludek zaplněn z poloviny jídlem, ze čtvrtiny tekutinou a zbývající prostor byl měl tvořit přirozený žaludeční obsah, tedy žaludeční šťávy. Nikdy byste měli mít pocit úplně plného nebo dokonce těžkého žaludku.

6. Z téhož důvodu nepijte velké množství tekutiny naráz těsně před ani hned po jídle.

7. Pijte, když pociťujete žízeň. Žízeň je signálem, že se tělu nedostává tekutiny, takže přemáhat nebo potlačovat žízeň tělu neprospívá a poškozuje to hladký výkon jeho funkcí.

8. Každý člověk je jiný. Paušálně rozšířené pravidlo, že máte denně vypít osm sklenic nebo 3 litry vody, jednoduše nemůže vyhovovat všem. Záleží na tělesné hmotnosti, věku a pohlaví, složení, množství a kvalitě jídla, na tělesné aktivitě, teplotě a vlhkosti prostředí. Potřeba tekutin je tedy individuální záležitost. Počítá se i tekutina v jídle.

9. Zda jste dostatečně hydratováni vám napoví vzhled vaší moči. Má být průzračná a lehce nažloutlá. Pokud je barva moči tmavší než slámově žlutá, potřebujete více tekutin.

10. Také vaše rty jsou důležitým indikátorem dostatečného nebo nedostatečného zavodnění organismu. Suché rty jsou velmi často příznakem nedostatečné konzumace tekutin.

Tato pravidla jsou velmi jednoduchá a přímo evidentní, přesto může jejich dodržování zásadním způsobem změnit to, jak se každý den cítíte.

Ať se to týká čehokoli, nejenom jídla nebo pití, ale i řady různých zvyků, nad nimiž se člověk často vůbec nezamýšlí, může nám moudré učení Ajurvédy poradit ideální cestu, která nám pomůže, abychom se cítili dobře a zůstali zdraví.

=========
Proč pokládáme tělo za záležitost číslo jedna?
Něco o zásadité vodě