Vbočený palec: rady osteopata

Ještě ani pořádně nemusí být nějaká deformita nohy vidět, zato však o sobě dává výrazně znát palčivou bolestí v kloubu palce. Nezáleží na věku, vbočený palec postihuje mladší i starší ročníky. Trpí jím často ženy. Postupně místo zarudne, zapálí se a zduří a jak by nám řekl ortopéd, šlacha začíná měnit svou správnou pozici. Kloub víc a víc vystupuje a palec se vychyluje ke druhému prstu na noze. Je to nehezké a pěkně to bolí.

Jak vlastně vzniká vbočený palec – latinsky hallux valgus? Příčin může být víc, pokud ženy soustavně nosí boty na podpatku, zadělávají si na tento problém do značné míry samy. Lékaři také poukazují na značný vliv dědičnosti a nedobrou roli, kterou tu mohou sehrát s klimakteriem související hormonální změny. Navíc může vbočený palec představovat pouze „třešinku na dortu“, upečeném z nesprávného držení těla, špatného postavení kyčlí, vbočených kolen a pat. Zanedbávat problém se v každém případě nevyplácí, protože kloub palce prochází degenerativními změnami, které vyústí v artrózu.

Takže tedy – co se s tím dá dělat? A dá se s tím vůbec něco dělat?

Určitě není dobré odkládat návštěvu lékaře. Jenom on za pomoci rentgenu stanoví míru poškození a určí, jak postupovat. Není nezbytně třeba myslet hned na chirurgický zákrok. Ortoped posuzuje stav celé nohy, postavení paty, nožní klenbu a případnou plochost chodidla. Podle toho pak volí postup. Velmi dobrou volbou je také návštěva podologického pracoviště, kde se na lidské nohy specializují a mohou vám vyrobit individuální vložky do bot, které zásadním způsobem uleví vašemu svalstvu a kostře, jejichž špatná funkce a přetěžování jsou častou příčinou vzniku halluxů.

Na trhu je řada korektorů, které se vkládají mezi prsty a postupně postavení palce mění. Některé se nasazují přes noc, jiné se v rozumně zvolené obuvi dají nosit i přes den. Ovšem úprava postavení vbočeného palce korektorem není bezbolestná, s tím je třeba počítat. Také speciální ortopedické vložky a biomechanické stélky ovlivní stav nohy a postiženého palce. Jejich nošení může být zvláště zpočátku rovněž nepříjemné. Existují i metody fyzikální terapie – magnetoterapie a elektroterapie. Ulevit vám mohou i masti a rehabilitace.

V domácích podmínkách pak můžete vyzkoušet cvičení. Známá je Dornova metoda, která uvolňuje obratle a klouby celého těla a pamatuje také na halluxem postižené palce. Nejprve je třeba palec ztuhlý ve vadné pozici uvolnit – vikláním do stran. Jednou rukou uchopíte nohu pod kloubem – to znamená, že palec ruky držíte na noze zeshora, zespodu jsou prsty, druhou rukou palcem vikláte do stran, zejména do správného postavení. Není to příjemné, ale musíte vytrvat. „Viklat“ byste měli alespoň deset minut denně, a to po dva týdny. Teprve potom můžete začít s dalším cvičením.

Tím je takzvané ždímání, které kloub roztahuje. Opět jednou rukou uchopíte nohu pod palcem, druhou chytíte palec sám. Ruka pod palcem otáčí nohu směrem dolů, druhá ruka kroutí palec proti tomuto směru, jako když ždímáte prádlo. Při pohybu zároveň tlačte ruce od sebe, aby se kloub roztahoval. Proveďte deset až dvacetkrát.

Třetímu cvičení se říká brčko a mělo by se jím dosáhnout posazení kloubu do správné pozice. Opět jedna ruka drží nohu pod palcem, druhá palec. Nadechnete a tlačíte palec dolů, až dosáhnete úhlu 90 stupňů. Druhá ruka zároveň tlačí nohu nahoru, takže pohyby směřují proti sobě. Při výdechu vracíte palec zpět, až dosáhnete jeho správného postavení. Provedete tři až pětkrát.


Toto cvičení je často bolestivé, avšak pokud vytrváte alespoň tři měsíce a budete cvičit skutečně pravidelně a intenzivně každý den, můžete dosáhnout úplné nápravy stavu.

Zopakujme, že vznik vbočeného palce velmi často vypovídá o přetížení nohy, nesprávném držení těla a svalové únavě.

Cvičení pomůže s lepším prokrvením svalstva a s úspěchem v něm odstraní napětí. V tomto smyslu tedy při odstranění halluxů sehrává významnou roli.

Existuje úplně jednoduché, avšak velmi účinné cvičení s válečkem. Obyčejný dřevěný váleček na těsto válejte po podlaze nejprve jednou a potom druhou nohou. Válet oběma nohama najednou není vhodné, protože každá noha má svůj unikátní reliéf, svůj jedinečný stav. Místa, která budete při válení vnímat jako citlivá nebo dokonce bolestivá, procvičujte s válečkem zvláště pečlivě.

Na trhu můžete narazit na masážní pomůcky pro chodidla. Většinou je jejich tvar podobný jakési hvězdičce. Jejich účinek však nesahá dostatečně hluboko. Váleček je daleko účinnější. Můžete s ním cvičit i při sledování televize. Pro vaše chodidla a nohy to bude velká úleva.

KONFERENCE - ŽIVOT V HARMONII SE SEBOU
25.05.2019 PRAHA 

Jak naslouchat svému tělu i duši, porozumět svým skutečným přáním, objevit svůj potenciál, zbavit se strachu a krok za krokem vytvářet život svých snů. Vstupenky ZDE

=========
Jak poznáme cukrovku druhého typu: hlavní příznaky onemocnění
Vitamín В12. Nenahraditelný pro lidské zdraví.