Jednoduchá pravidla zdravé večeře

Co a kdy večeřet, abychom si udrželi formu, nepoškodili linii a byli zdraví.

Pravidla zdravé večeře:

1. Čas: Výživoví odborníci rozhodně nedoporučují, abychom v rámci snahy o snížení hmotnosti zcela vynechávali večeři. Lidé na dietě si často lámou hlavu co a kdy večeřet. Velmi rozšířené je mylné přesvědčení, že po 17. hodině už by člověk neměl jíst vůbec. To je z výživového hlediska naprostý nesmysl. Večeřet bychom měli asi tak 3-4 hodiny před ulehnutím. Takže chodíte-li spát o půlnoci, můžete si klidně ještě v osm večer dát třeba Skyr nebo bílý jogurt. Prázdný žaludek rozhodně pevnosti spánku nepřidá.

2. Potraviny: nejčastější otázkou samozřejmě je, co si k večeři dát. Večeře by měla být energeticky méně vydatná než oběd a lehce stravitelná. Měla by obsahovat kvalitní bílkoviny, zdravé tuky i určité množství sacharidů. Opět se vyhneme krajnostem – například doporučením vynechávat veškeré přílohy i pečivo. Ideálním řešením je zeleninový salát, v němž bude kupříkladu čočka, kuskus nebo těstoviny. Nejsou-li jeho součástí, doplníme zeleninovou večeři kouskem celozrnného pečiva. Bílkoviny dodají kuřecí nebo rybí maso, sýry nebo vejce. Vhodnou teplou večeři představují ryby, kuře nebo jiné libové maso se zeleninou a malým množstvím přílohy. Vynikající variantou jsou polévky.


3. Ovoce se na večeři nehodí. Ovoce obsahuje hodně sacharidů a měli bychom je konzumovat především dopoledne. Kupříkladu banány, které jsou energeticky velmi vydatné, jsou zcela nevhodné. Trávení sacharidů narušuje spánek a energie z nich získaná se v drtivé většině ukládá v podobě tukových zásob.

4. Sladkosti rozhodně NE. Ačkoli se to zdá zjevné, je to často porušované pravidlo. V souvislosti s blížícími se Vánocemi je třeba znovu připomenout, že sladkosti by vůbec neměly být součástí večerního jídelníčku. Nejenom kvůli enormní dávce cukru, ale i pro vysoký obsah tuků. Všechna energie, kterou tak tělo získá, se ukládá jako tuková zásoba. Navíc trávení sladkostí obecně a klasického vánočního cukroví zvlášť tělo velmi zatěžuje a brání kvalitnímu spánku.

5. Jezte už odpoledne. Zvláště pokud trpíte záchvaty přímo žravého hladu ve večerních hodinách, měli byste věnovat patřičnou pozornost a péči i vydatnější odpolední svačině. Ta by vám měla pomoci a ochránit vás před nezvladatelným apetitem a vyluxování lednice ve večerních hodinách.

=========
Potraviny pro dlouhý věk – co ve kterém věku jíst
Jak vytrvat při dodržování zásad zdravé výživy – pár jednoduchých rad

Více pro kondici: