Jak vytrvat při dodržování zásad zdravé výživy – pár jednoduchých rad

Trvale dodržovat zásady zdravé výživy může představovat jistou obtíž. Vyzkoušejte naše jednoduché rady jak se udržet na správné cestě.

Realistická očekávání

Stanovit si reálné cíle je velmi důležité. Pokud si umaneme zhubnout co nejrychleji, je riziko, že všechno skončí fiaskem, nejvyšší. Podle řady výzkumných studií právě ti lidé, kteří nasadili nejostřejší tempo, se vzdali nejdéle do jednoho roku.

Stanovení reálného cíle nám pomůže vydržet a dosáhnout cílů třeba i o něco lepších, než jsme plánovali.

Neztrácejte motivaci

Dodržet správný kurs vám také pomůže seznam konkrétních důvodů, které vás vedly k rozhodnutí stravovat se zdravě a zhubnout. Mějte ho stále při ruce a nahlédněte do něj pokaždé, když začnete zapomínat, proč jste s tímhle trápením vlastně začali.


Zbavte se nezdravého jídla

Odklidit «špatné» jídlo musíme i z lednice, skříní a poliček. Je opravdu těžké stravovat se zdravě, když na nás každou chvíli odněku d vykoukne něco lákavého – a nezdravého. Pokud by snad ostatní členové rodiny něco namítali, soustřeďte alespoň to, co je vám zapovězeno, do zavřené skříně. Jak praví přísloví, „Co oči nevidí, to srdce nebolí“.

Vyhýbejte se perfekcionismu

Hlavní překážkou na cestě ke zdravému způsobu života je černobílé myšlení. Typický je třeba tento případ: byli jste na večírku, kde jste snědli něco nezdravého. Dospíváte k závěru, že dieta už je stejně v háji a začnete jíst, co vám přijde pod ruku. To je ovšem velká chyba. Malá chyba je jen malá chyba a nemá smysl kvůli ní všechno zahodit. Prostě se vraťte k předchozímu režimu.

Mějte při ruce něco vhodného k zakousnutí

Když je člověk pryč z domu, zvláště je-li to na celý den, dostane samozřejmě hlad. Pokud nemá po ruce „své“ jídlo, často se vlivem hladu nají toho, co se mu namane. Proto s sebou noste kupříkladu syrové ořechy nebo jogurt, kousek sýra nebo vejce natvrdo.

Nezapomínejte cvičit

Nejspíš se setkáte s radou, že měnit příliš mnoho věcí najednou není dobré. Obecně to určitě platí, jestliže však ke změnám výživy přidáte pohybovou aktivitu, je to jenom ku prospěchu věci. Celkový výsledek bude o to lepší.

Nedovolte, aby vás vykolejilo cestování

Cesta, ať už služební nebo v rámci dovolené, přináší velkou pravděpodobnost propadu. Měli byste se snažit předem zjistit okolnosti. Kde je jaký obchod, co se v něm dá koupit, co budou podávat v jídelně apod. Existuje také možnost nějaké zdravé potraviny vézt s sebou.


Když jíte, soustřeďte se na jídlo

Nehltejte jídlo v chůzi nebo u televize. Příjem potravy má být uvědomělou činností. Měli byste najít dostatek času, abyste vnímali každý kousek jídla, jeho vůni i texturu. Pomůže vám to pevně si vštípit kladné změny ve stravovacích návycích.

Najděte si parťáka

Nový jídelníček a tréninkový rozvrh, to jsou těžké zkoušky, zejména na počátku této snahy. Je proto velmi dobré, najdete-li někoho, s kým to můžete absolvovat společně. Ideální samozřejmě je, je-li to váš partner.

Snídani berte vážně

Že člověk může dopoledne sníst co chce, je ovšem mýtus. Neládujte se k snídani prázdnými kaloriemi, jezte na bílkoviny bohaté potraviny, které vám dodají dlouhodobý pocit sytosti, a uchrání vás tak přejídání při obědě.

=========
Kde se kdo zrodí, tam se i hodí
Jak rozlišit hlad psychologický a fyziologický

Více pro kondici: