Jak vydržet hubnout

Jak-vydrzet-hubnout

Hubnutí, jako ostatně jakákoli změna, nám připadá strašlivě obtížné. Sníme o tom, že během tří dnů budeme krásné a štíhlé a pleť budeme mít jako v osmnácti, jakmile jen jedenkrát polkneme dávku jakéhosi zázračného preparátu. Načež ztrácíme náladu a jsme zničené, když to neprobíhá ani zdaleka tak rychle. Necháme dietu dietou, zázračný preparát preparátem, utápíme se v slzách, utěšujeme se čokoládou a hořce litujeme nesplněného snu.

Čím máme doopravdy začít?

Porozuměním faktu, že hubnutí je práce, a to práce příjemná. Vztah k němu by neměl být vztahem k nevyhnutelnému zlu, ale takovým poměrem, jaký máme třeba ke svému hobby.

Nedávejte samy sobě žádné prázdné sliby. Netvrďte si umíněně, že každé ráno začnete běháním a každý večer strávíte ve fitness centru nebo v bazénu. Poctivě řečeno, ani by to nefungovalo.

Vytyčte si ze všeho nejdřív měřitelný a reálný cíl. Například zhubnout do svatby, shodit pár kilo za dva měsíce, zvyknout si na správné stravování. Musíte si rovněž určit lhůtu. Dobré je zvolit si nějaké pro vás významné, důležité datum – výročí, narozeniny, začátek dovolené, něco, co pro vás má opravdu význam.

Poté si rozplánujte po měsících, týdnech a dnech vlastní hubnutí.

Jak se donutit zhubnout?

Na slovo „donutit“ zapomeňte. Vybavte si, co ráda děláte, nebo co jste dávno chtěla vyzkoušet a udělejte si seznam. Třeba takovýto:

Miluju:

• Procházky parkem

• Tanec
• Švihadlo

• Koukat na oblíbený seriál

Chci zkusit

• Tancovat zumbu

• Naučit se bruslit

• Vařit v páře
Aquaaerobik

• Skákat na trampolíně (což se dá dělat i s dětmi)

• Ráno cvičit

• Nejíst před spaním bílé pečivo

Slib, který je třeba si dát

Přesněji dva. Ten první – dělat něco ze seznamu každý den. Nějakou jednu věc. Ne se vrhnout na všechno najednou, ale zvolit si jedno jediné. V pondělí třeba nahraďte bohatou večeři lehkým salátem, v úterý nebudete na seriál koukat ležmo z gauče, ale sedět u něj na gymnastickém míči a provádět jednoduché cviky. Ve středu večer můžete vzít potomky společně si zaskákat na trampolíně, ve čtvrtek připravte pro celou rodinu jídlo podle zásad zdravé výživy a v pátek navrhněte kamarádkám místo obligátního posezení u vína pořádně dlouhou procházku. V sobotu vyzkoušejte při přípravě rodinného oběda vaření na páře a v neděli celou rodinu vytáhněte na výlet na kolech.

Druhý slib – slibte si, že se nebudete přejídat. Je to zhola vyloučená věc, jinak by všechno vaše ostatní úsilí přišlo vniveč. Následoval by návrat k slzám a utěšujícím čokoládám.

Správný důraz a moře plusů

Je dobré mít tak říkajíc u nosu nějaký názorný příklad svého cíle. Můžete si například vybrat jako tapetu na telefon fotku sportovní dívčiny s pevným plochým bříškem, jaké byste sama chtěla mít. Telefon berete do ruky za den mnohokrát, a mnohokrát si tak připomenete, co je vaším cílem, za čím jdete.

Krom toho vždycky najděte něco zvlášť pozitivního na tom, co jste si naplánovala. Nějaký bonus. U oblíbeného seriálu to samozřejmě nebude třeba. Ale je fajn, že trampolína vám dopřeje nejenom pohyb, ale i sdílení času a zábavy s dětmi. Stejně tak zdravě nakrmená celá rodina vám poskytne uspokojení, že se nesnažíte jenom sama pro sebe, ale děláte něco i pro svoje blízké. Výšlap s kamarádkami je podobný, protáhnou si tělo spolu s vámi, nehledě na estetické uspokojení z pobytu v přírodě. Jak vidíte, plusů se dá najít hodně. A opravdu jich hodně je, nejsou to žádné vymyšlené psychologické berličky.

Najděte si společníky

Vysvětlete rodině i přátelům, že jste se rozhodla na sobě zapracovat. Ukažte jim, jak moc to pro vás znamená a jak moc pro vás znamená jejich podpora. Možná se pak místo „Ty a ty tvoje diety! Koupil jsem chipsy a pivo, v televizi dávají pěkný film…“ setkáte s udivenou větou: „Ty jsi mi nějak zkrásněla..!“

Obecně vůbec ještě lépe fungují plány, které spřádáte společně se svými blízkými. Vždyť určitě se už někdo kolem vás snažil začít vést zdravý způsob života. Jíst zdravé jídlo, hýbat se, sportovat… oslovte ho nebo ji, ať to zkouší spolu s vámi. Založte si společný deník, jako to dělávají kamarádky v dětství. Nebo si vyměňujte zkušenosti a pochlubte se svými úspěchy v uzavřené skupině na Facebooku.

A tohle fakt funguje?

A funguje snad držení tvrdé diety, od které po dvou dnech v děsu uprchnete k čokoládovým tyčinkám, k zobání chipsů z misky u počítače a k něčemu sladkému „ke kávičce“? Funguje drastické shození pěti kil, která máte za dva měsíce zpátky a k tomu ještě něco navrch, protože hladovění se zkrátka nedá vydržet? Tou hlavní zásadou navrhovaného postupu je pochopení, že hubnutí není jen cílem, že je to příjemný proces. Jeho úkolem je vytvořit si návyk péče o sebe sama. Až si uvědomíte, že na tom není nic těžkého a už vůbec ne nepříjemného, dokážete – když se vám zachce – úplně snadno držet i přísnou dietu a do fitness centra budete chodit klidně i každý den.

=========
Pomáhá sebevědomí hubnout?
Desatero pravidel správného hubnutí

Více pro kondici: