Čtení knih snižuje stres i krevní cukr

Po mnoha letech, kdy převládal názor, že zájem o uměleckou literaturu skomírá či už vůbec umřel pod tlakem internetových článků a podcastů, dochází nyní ke znovuzrození tohoto zájmu, i když v poněkud jiném světle.

Snad jsou za tím opakovaná prohlášení Billa Gatese, Oprah Winfreyové či Elona Maska, že své úspěchy přičítají zálibě v četbě, jistě se také podepsala skutečnost že Gates i Oprah Winfreyová si dokonce založili své knižní kluby. Také zjištění publikovaná kanadskou National Reading Campaign, že totiž už pouhých 6 minut četby snižuje úroveň stresu až o 60 procent, sehrála nepochybně svoji roli. V každém případě teď hvězdy houfně nakupují krásnou literaturu a své fanoušky vyzývají, aby se k nim připojili. Kromě zmíněných knižních klubů existuje také klub Reese Witherspoonové, ve kterém Witherspoonová každý měsíc rozebírá jednu z přečtených knih. A kdybyste snad někde kolem newyorského metra narazili na nějakou jen tak volně položenou knihu, vězte, že to je dílo britské herečky Emmy Watsonové, zakladatelky feministického knižního klubu, která roznáší knihy na různá veřejná místa, aby měly také jiné ženy možnost číst prospěšnou literaturu a rozvíjet se.

Na mnoha místech se houfně scházejí ženy a muži, aby společně četli a hodnotili přečtené. Že je to užitečné, bylo konec konců prokázáno i vědecky. Četba je jednou z nejvýznamnějších, zároveň však nejméně známých uzdravujících metod. Kromě toho, že snižuje stres daleko účinněji než třeba procházky, má nesmírný význam pro duševní zdraví. Na základě svých experimentů v nemocnici při universitě v Clevelandu došel doktor Robert P. Friedland k závěru, že četba knih až dva a půlkrát snižuje pravděpodobnost vzniku a rozvoje Alzheimrovy choroby ve vyšším věku.

Meditace je zřejmě nejoblíbenější metodou rozvoje vědomosti a stálosti mysli. Její účinnost byla rovněž vědecky prokázána. Praktikují ji statisíce lidí v mnoha zemích, někdy i prostřednictvím internetu. Neměli bychom však zapomínat, že také četba je cvičením pozornosti a lze ji pokládat za svéráznou formu meditace. Když se člověk dívá na televizi a přitom brouzdá po instagramu, vstřebává informace prostřednictvím několika smyslů zároveň, což vede k přetížení a poklesům pozornosti. Četba však vyžaduje plné soustředění. Jestliže pozornost přeskakuje od slov na stránce knih na něco jiného, musí se člověk znovu a znovu vracet na začátek a soustřeďovat se na slovo, které už vícekrát přečetl. Že vám to něco připomíná? No ano, pokud by slova na té stránce nahradila mantra, mohli bychom mluvit o skutečné transcendentální meditaci – jednoduché meditační technice, která snižuje duševní i fyzický stres a napomáhá plnému odkrytí rozumového potenciálu. Člověk se ocitá v přirozeném meditačním stavu a získává stejný užitek jako ze skutečné meditace, včetně potlačení zánětu, posílení imunity, zvýšení úrovně empatie a mnoho jiného. Stačí číst knihu alespoň půl hodiny – na rozdíl od brouzdání po internetu a přecházení od jednoho článku ke druhému.

Kromě toho, že lze četbu pokládat za jeden z druhů meditace, vznikají při ní nová nervová spojení, která zkvalitňují život a snižují hladinu krevního cukru. Mluví o tom známý americký neurolog, doktor David Perlmutter, autor bestsellerů Moučný mozek nebo Mozek v kondici, ve svém podcastu „Všichni lidé na Zemi mají chuť na sladké“. Jak uvádí, chuť na sladké je v nás založena geneticky a svého času pomohla lidem přežít. Dnes však je uspokojována čtyřiadvacet hodin denně, 365 dnů v roce, což konec konců způsobilo epidemii obezity. Problémem je, že pokaždé když svoji touhu po sladkém uspokojíme, stimulujeme tu část mozku, která odpovídá za odměňování – vyplavuje se dopamin a to blokuje ostatní části mozku, odpovídající za dlouhodobé plánování, prognózování, citlivost a empatii.

Žijeme bohužel ve světě podporujícím myšlenku okamžitého požitku. Máme však po ruce nástroj, s jehož využitím můžeme změnit aktivitu jednotlivých oblastí mozku, zejména pak posílit ty jeho části, které odpovídají za empatii. Tímto nástrojem je umělecká literatura, rozvíjející v člověku schopnost spoluprožívání, citlivost a dobrosrdečnost. Jestliže četbou krásné literatury posilujeme jednu část mozku, oslabujeme tím zároveň tu opačnou, konkrétně ty nervové spoje, které odpovídají za okamžitou odměnu, a nutí nás tak vyžadovat další cukr. Výzkumem bylo zjištěno a experimentálně potvrzeno, že četba knih pomáhá předcházet vzniku Alzheimra. Vědci z university v Sussexu navíc zjistili, že četba snižuje úroveň stresu o 68 procent, tedy více než třeba poslech hudby (61 %), šálek čaje (54 %) nebo procházka (42 %). Takže tedy na nic nečekejte, vyberte si nějakou pěknou a zajímavou knihu a pusťte se do čtení. Zapište se do veřejné knihovny a zajděte občas do obchodu s knihami. Takovou příjemnou možnost ovlivnění vlastního zdraví a jeho perspektiv si přece nemůžete nechat ujít!

=========
2 strategie: jak si udržet motivaci ke správné životosprávě, i když nás to otravuje
Jak přežít, když se nám chce spát – 5 nejlepších rad