Co bychom měli vědět o lněném semínku

Len je prastará kulturní plodina. Textilní zpracování je doloženo na území dnešního Íránu už 7000 let př. n.l. Obliba lnu jako textilního a průmyslového vlákna neochabla dodnes. Uplatnění této rostliny však nespočívá jenom v jejím průmyslovém významu. Z roku 650 př.n.l. se zachovalo Hippokratovo doporučení lněného semínka jako léčebného prostředku. Podobně je používali také egyptští faraonové. A moderní doba jim dává zapravdu.

Semena lnu, plochá, zbarvená od světle žluté až po hnědou, jsou dnes řazena mezi takzvané superpotraviny. Tak jsou označovány přírodní zdroje s velmi bohatým nutričním složením, často s různými léčivými a jinými užitečnými vlastnostmi. Patří k nim víceméně všechny zelené potraviny, různá semínka a ořechy nebo goji.

Proč tedy právě lněné semínko? Především pro vysoký obsah (až 41 %) zdraví prospěšných tuků. 73 % z tohoto tuku tvoří polynenasycené mastné kyseliny, zejména omega-3. Čím je tak prospěšná?

  1. pomáhá udržovat pravidelný srdeční rytmus a je prevencí náhlých srdečně-cévních příhod
  2. snižuje riziko vzniku mozkové příhody
  3. svými antioxidačními účinky působí protizánětlivě, brání vzniku cévní zátky
  4. snižuje hladinu cholesterolu

Celkově omega-3 posiluje lidskou imunitu a působí také protirevmaticky.

Lněné semínko obsahuje rovněž značné množství vlákniny obojího druhu – rozpustné i nerozpustné. V zažívacím traktu vytváří gel, který je velmi šetrný k trávicí soustavě. Fytoestrogen lignin má velký význam v prevenci rakovinového bujení spojeného s produkcí hormonů, jako jsou rakovina prsu, dělohy a prostaty. Pravidelná konzumace lněného semínka prospívá ženám, které chtějí otěhotnět, mají problémy s menstruací nebo trpí příznaky menopauzy. Velký význam pro lidské zdraví má rovněž obsah lignanů, které vyrovnávají hormonální rovnováhu a pomáhají v boji s bakteriemi, viry a plísněmi, dále srovnávají hladinu krevního cukru, a působí tak proti cukrovce; jsou také pomocí při ledvinových potížích. Rovněž lignany se podílejí na protirakovinném působení lněného semínka.


Nedávno publikovaná metaanalýza «Len a rakovina mléčné žlázy» soustředila více než 1800 záznamů z různých vědeckých zdrojů. Všechny se týkaly rakoviny prsu a účinků lněného semínka na ni.

«Údaje, které máme k dispozici, nasvědčují tomu, že len skutečně souvisí s omezením rizika vzniku rakovinového bujení prsu», zdůraznili autoři metaanalýzy. «Len vykazuje účinky tlumící růst nádoru v prsu spolu s rizikem rozvoje rakoviny mléčné žlázy a dokáže organismus ochránit v počátečních stádiích jejího vzniku». Jak bylo uvedeno, obsahuje lněné semínko lignany – fytostrogeny známé svými antoxidačními a protirakovinnými vlastnostmi. Blokují fermenty podílející se na metabolismu hormonů a ovlivňující růst a vznik metastází rakovinných buněk.

Podle slov Kelleye C. Fitzpatricka, ředitele pro otázky zdraví a výživy při Kanadském výboru pro len, nedávné výzkumy potvrdily preventivní účinky lnu proti rakovině mléčné žlázy, tlustého střeva a prostaty.

V roce 2010 přinesl časopis Gynekologická onkologie rovněž informace o pokusech dokládajících protirakovinný efekt podávání lněného semínka při nádorovém onemocnění vaječníků.

Gelovitý sliz, který vytváří lněné semeno v žaludku a trávicím traktu, má nejen ochrannou a hojivou funkci. Je rovněž velmi účinným prostředkem detoxikace a pomáhá proti zácpě. Pomoci dokáže i nemocným Crohnovou chorobou.

Semínka lnu obsahují rovněž asi 20 % rostlinných bílkovin,vitamíny B1 a B6, hořčík, draslík, fosfor, mangan a selen.

Doporučována bývá denní dávka maximálně 2 polévkových lžic nadrceného semene.

Při konzumaci syrových, neupravovaných semínek je třeba je buď předem nadrtit či rozemlít. Málokdo totiž dokáže semínka skutečně důkladně rozkousat. Nerozdrcená však projdou trávicím traktem bez účinku. Rozdrcená semínka můžete přidat do jogurtů či salátů nebo k ovesným vločkám do ranní kaše. Vzhledem k tomu, že je tuk v semínkách nestabilní, je nejlepší je rozdrtit nebo namlít před konzumací. Je také možné skladovat je v ledničce. Nedrcená, celá semena můžete uchovávat při pokojové teplotě až rok.

=========
Pravda o lněném semínku
Chutné úpravy zeleniny

Více pro kondici: