Pravda o lněném semínku

Len patří mezi prastaré tradiční hospodářské plodiny. V knize Exodus v Bibli se dočteme zprávu o tom, že egyptští faraónové užívají lněné semínko. Sedm set let před naším letopočtem ho doporučoval jako lék Hipokratés. Zpracování lnu je jednou z nejstarších výrob.

Lněné semínko je tedy běžný, po staletí užívaný produkt. Dnes je stále častěji ceněno pro své lidskému zdraví velmi prospívající vlastnosti. Možná máte v oblibě elegantní lněné šaty, krásné lněné ubrusy či povlečení.Zkuste si oblíbit také lněné semínko a zařaďte ho do své kuchyně. Jeho ořechová chuť může přispět k lahodnosti řady pokrmů, přičemž zároveň posílí váš imunitní systém a ochrání vaše srdce. Jejich obal je tvrdý, ale snadno je rozdrtíte v elektrickém mlýnku. Vydrží v lednici v dobře uzavřené nádobě až 90 dnů bez jakékoli změny.

Místo jedné polévkové lžíce oleje můžete při vaření použít tři polévkové lžíce mletého lněného semínka. Namísto jednoho vejce můžete použít jednu polévkovou lžíci mletého lněného semínka se třemi polévkovými lžícemi vody. Stačí nechat je chvíli ustát.

Lněné semínko najdeme na trhu hnědé či zlaté. Hnědé se vyznačuje typicky oříškovou chutí, zlaté má o něco jemnější chuť. Oba druhy mají téměř totožné výživové složení, liší se pouze barvou.

Lněná semínka splňují všechny předpoklady k zařazení mezi takzvané superpotraviny. Jejich výživová hodnota je vysoká. Co v nich najdeme? Vodu, bílkoviny, sacharidy, vlákninu, železo, vápník, hořčík, fosfor, draslík, sodík, lutein, zinek, měď, mangan, selen, mastné nenasycené kyseliny omega-3 a omega-6, vitamíny B, C, E, K, kyselinu pantotenovou, alfa kyselinu linolenovou a kyselinu listovou. Obsahují celkem 42 % tuků (téměř tři čtvrtiny z nich jsou tuky polynenasycené) a obsah 28% vlákniny příznivě ovlivňuje metabolismus tuků (snižují LDL cholesterol).


Vedle prospěšných omega-3 obsahují lněná semínka také fytoestrogeny lignany, což jsou rostlinné estrogeny, které se v našem organismu chovají podobně jako estrogeny lidské. Konzumaci by se měly vyhnout těhotné a kojící ženy.

Lněná semínka mají protivirové, protizánětlivé, antibakteriální a protiplísňové účinky, pomáhají při astmatu a artritidě. Pomáhají snižovat cholesterol v krvi, upravují krevní tlak, stabilizují krevní cukr, odvádějí přebytečný tuk z tkání.

Vyhledávána jsou jako pomocník při hubnutí. Upravují metabolismus a mají lehce projímavý efekt, napomáhají plynulému pohybu střevního obsahu. Preventivně působí proti rakovině prsu a zmírňují návaly horka při menopauze. Jejich pravidelnou konzumací dosáhneme sametově hebkého, svěžího vzhledu pleti.

Při dlouhodobé konzumaci lněných seminek je třeba dávat pozor na jejich schopnost snižování koagulační schopnosti a možnost vyvolat krvácení. Doporučená a bezpečná denní dávka je 60 g lněných semínek.

Energetická hodnota 100 g semínek je 2234 kJ/534 kcal.

Přehled hlavních účinků lněných semínek:

Podporují obranyschopnost těla

  • Detoxikační účinky – pročišťují celé tělo
  • Čistí i tlusté střevo a podporují tvorbu střevní mikroflóry
  • Antiseptické a antibiotické účinky
  • Zlepšují trávení
  • Odstraňují zácpu i průjem
  • Snižují „špatný“ cholesterol
  • Pročišťují ledviny a játra
  • Léčí kožní onemocnění
  • Udržují pevné cévy
  • Jsou prevencí proti rakovině a kardiovaskulárním onemocněním
  • Normalizují cukr v krvi a zastavují návaly tzv. vlčího hladu

=========
Zázračná chia semínka
Nakládané citróny. Od čaje po Bloody Mary.

Více pro kondici: