4 faktory nasycenosti podle ajurvédy, aneb jak dosáhnout uspokojení

Kolikrát se nám to už přihodilo! Rozhodli jsme se začít se změnami ve svém stravování, eliminovat nebo alespoň výrazně snížit počet nezdravých zákusků, potravin obsahujících ztužené tuky, bílou mouku, rafinovaný cukr, různé zvýrazňovače chuti, atd. Ale jakmile jsme usedli ke stolu, kde na nás čekalo připravené zdravé jídlo, pocítili jsme náhle stesk a smutek. A když jsme jídlo snědli, stále jsme měli pocit, že nám něco chybí, cloumala námi ohromná touha něčím to chybějící dohnat a jaksi automaticky jsme se natáhli do skříňky nebo ledničky po tom zapovězeném, ale tak strašně dobrém….

Čím to je? Důvodů může být hodně. Nebudeme se však teď zabývat vážnými onemocněními, spojenými s hormonální nerovnováhou a metabolismem. Povíme si něco si o deficitu. O nedostatku chuti, vůně, barvy a hmatu. Pomůže nám s tím velemoudrá ajurvéda. Myslím, že mnozí znají tuto vědu o životě. Její jedinečnost a moudrost spočívají v celostním přístupu. Každého člověka ajurvéda považuje za jednotný komplexní systém, přičemž zohledňuje jednotlivé rysy každého zvlášť: konstituci, fyziologickou strukturu i psychický typ osobnosti, různou rychlost metabolismu, rozdílné složení enzymů, různé reakce, chuťové preference atd. Totéž platí u potravin. Také ony mají své typické vlastnosti – chuť, vůni, barvu a texturu.

CHUŤ. Každá chuť má své vlastnosti i odlišnou jakost a každá také jinak působí na lidské tělo. Přičemž nezáleží jen na chuti, ale i na těle. Chuť se dělí do šesti typů: sladká, kyselá, slaná, kořeněná, hořká, svíravá. Podle ajurrvédy musí být všech těchto šest chutí přítomno při každém jídle. Tady se však skrývá jisté nebezpečí, protože už jsme se dávno odnaučili cítit pravou chuť. Důvodem je samozřejmě kvalita dnešních výrobků, která se změnila, a to bohužel nikoli k lepšímu. To však není jediný důvod. Lidské chuťové receptory jsou v raném věku velmi jemně vyladěny a postupně dokáží rozlišit všechny druhy příchutí. Jenomže s věkem se naše potraviny stávají více sladkými, slanými, kořeněnými a už nejsme schopni pochopit, že například pravá chuť rýže je sladká. Abychom uspokojili potřeby receptorů ohledně sladké chuti, potřebujeme sladký dort nebo bonbón.

Co s tím můžeme dělat? Postupně snižujte množství průmyslově zpracovaných hotových potravin. Je v nich příliš mnoho cukru, soli, aromat, zvýrazňovačů chuti a všemožných dalších éček a cítit původní, skutečnou chuť potraviny je už nemožné. V průběhu zpracování byla úplně potlačena. Kupujte raději čerstvé potraviny, vařte sami a jezte také hodně potravin čerstvých, syrové zeleniny a ovoce. Snažte se cítit jejich chuť, pomalu a opatrně žvýkejte, což mimochodem dělá velmi dobře vašemu trávení, a užívejte si každé sousto.

VŮNĚ. Než se pustíte do vaření, přivoníte k potravinám? Pokud ne, měli byste se svůj čich naučit používat. Pomůže vám totiž rozeznat, jaké jsou momentální potřeby těla. Rovněž vůně jsou v ajurvédě rozděleny do šesti typů. Kromě nich můžete také cítit příjemný nebo nepříjemný zápach. Ale to vždycky neznamená, že potravina je zkažená. Pro někoho jiného může být stejný zápach téže potraviny velmi příjemný. Tímto způsobem vám totiž tělo jednoduše dává signál, že tuhle potravinu právě teď nepotřebuje. A stejně důležité je cítit vůni hotového pokrmu a vychutnat si ji. Čichové receptory nepotřebují uspokojení z jídla o nic méně než ty chuťové.

BARVA. Dietologie má jedno univerzální pravidlo, potvrzující to, co ajurvéda stanovila jako zákon již před mnoha stoletími — jídlo má být pestré. Pestré potraviny dodávají tělu širokou plejádu živin a biologicky aktivních látek, které dokonale uspokojují všechny nutriční potřeby organismu. A kromě toho, uspokojeny musejí být také naše vizuální receptory. Jednobarevnost na talíři opravdu dokáže vyvolat smutek a sklíčenost. Výrazně zbarvené potraviny a jejich nápadité kombince udělají z talíře s obědem umělecké dílo. Přitom často to vůbec neznamená nějaké velké časové ani finanční investice do vaření. Několik zřetelných tahů ve formě sezónní syrové nebo dušené zeleniny, pár různých zelených odstínů, špetka kurkumy nebo papriky, pár semen granátového jablka – a vaše vnitřní vizuální estetika je uspokojena. Že je radost takové jídlo jíst, netřeba zdůrazňovat.

HMAT. Stejně důležité je, aby se vzájemně odlišovala konzistence jednotlivých druhů potravin. Jestliže máme denně na talíři takzvanou dětskou výživu z čehosi měkkého, mletého a homogenního, vyvolává to také neuspokojivé pocity z nasycení. Pevná, křupavá a čerstvá zelenina a zelené natě, o něco měkčí zelenina dušená al dente, zrniny a luštěniny, šťavnaté ovoce, pružné bobule – zkuste zvýraznit jídlo různými texturami.

Jakmile budou naše talíře naplněny různými chutěmi, vůněmi, barvami a texturami, jakmile se zaposloucháme sami do sebe, jakmile se naučíme rozumět svému tělu a uspokojovat smysly, které to potřebují, riziko přejídání a nesprávného stravování vůbec bude daleko menší. Budeme mnohem více spokojeni se životem. Nejenom na fyziologické úrovni.

=========
Ajurvéda: tvář je zrcadlem mysli
Ajurvéda: pravidla pro ploché břicho