11 věcí škodících mozku

Lidem bohužel dělají větší starost jejich tvář, poprsí, břicho a hýždě nežli vlastní mozek. Přitom je to právě mozek, který je klíčem k vytoužené kráse obličeje, ňader, pevnosti břišního svalstva a k dobrému zdraví vůbec. Je to právě narušená mozková funkce, co obvykle způsobí tělesné potíže a vyvolává předčasné stárnutí.

Právě náš mozek rozhoduje, jestli nás po ránu vytáhne z postele a přiměje k rozcvičce zpevňující tělo nebo zmáčkne knoflík podřimování a zrušení ranního protažení. Je to právě mozek, kdo nás táhne od poledního stolu a říká, že už jsme se dost naobědvali, nebo nám naopak povolí druhou porci zmrzliny, takže se pak cítíme jako koule. To on nám nachází způsoby jak si poradit se stresem a uvolnit se a my pak vypadáme skvěle, nebo stres posílí a modeluje nám tím vrásky na tváři. A je to znovu právě mozek, kdo ignoruje cigarety, kofein a alkohol, a udržuje nás tak v dobré formě, nebo nám naopak dovolí kouřit, dát si třetí šálek kávy nebo ještě hůř třetího panáka a v důsledku nám kazí náladu.

Abychom dokázali setrvat na cestě k předsevzatému cíli a zdokonalili si tělo, musíme zlepšovat funkci mozku, podporovat jeho pozornost a pracovní výkon. Návyky, které mozku škodí, nám den za dnem brání soustředit se na dosažení cíle – změny tělesného stavu.

Co nás okrádá o energii a brání nám v koncentraci:

  • Dědičná onemocnění mozku
  • Infekční choroby
  • Hormonální problémy
  • Nízký nebo nevyrovnaný krevní cukr
  • Anémie
  • Úrazy lebky nebo mozku
  • Toxické látky
  • Medikamenty
  • Chronický stres
  • Nevyléčená emocionální traumata z minulosti
  • Návyky škodící mozku


 Dědičná onemocnění mozku

Patří sem takové poruchy, jako například syndrom deficitu pozornosti (ADHD), některé formy depresí, úzkostných poruch nebo obsesivně-kompulzivní porucha. Poruchy se častěji vyskytují mezi pokrevními příbuznými. Existují samozřejmě i vnější faktory, schopné tyto problémy prohloubit nebo naopak zmírnit, nicméně pravděpodobnost dědičné zatíženosti tu je.

Klasickým problémem poškozujícím energetický tonus je ADHD. Problém s energií u tohoto dědičného neurovývojového syndromu spočívá v tom, že v daném případě je jí příliš mnoho. Hovoříme o hyperaktivitě, někdy také o hyperkinetické poruše. Existují také podtypy ADHD s převládajícím nedostatkem pozornosti a energie. Oba typy se téměř vždy projevují v dětství.

Forma ADHD s nedostatkem pozornosti je více rozšířena u holčiček a často je přehlížena, protože nedostatek pozornosti na sebe neupozorňuje tak výrazně jako hyperaktivita. Pro oba typy jsou příznačné zvýšená rozptýlenost, zaostávání, špatné písmo, zvýšená citlivost na zápachy a vůně, zvuky a světlo.

Co dělat

K oslabení symptomů ADHD je dobré vyzkoušet cvičení, hlídat správnou výživu a obohatit ji rybím tukem a zinkem.

Projevy ADHD zmírňuje pravidelná výživa. V rámci holandského výzkumu byla dětem předepsána dieta složená z netučných bílkovin, ovoce, zeleniny, rýže a hruškové šťávy. Bylo pozorováno podstatné zlepšení jejich stavu.

Také neléčená deprese a úzkostné poruchy bývají spojeny s poklesem energie a těžkostmi se schopností koncentrace pozornosti. Stálá sklíčenost spojená s poruchami spánku, vymizením chuti k jídlu nebo naopak jejím extrémním nárůstem a pocity bezmoci, neužitečnosti a beznaděje, napětí a strach, to všechno jsou společné příznaky úzkostných poruch a depresí, které je třeba vyšetřit a léčit. Neléčené deprese fakticky zdvojnásobují riziko rozvoje Alzheimerovy choroby.

Infekční onemocnění

Podobné nemoci jako syndrom chronické únavy nebo lymská borelióza stojí nemocné velmi mnoho sil.

Hormonální problémy

Nevyvážené hormony mohou člověka zbavit energie a silně omezit jeho schopnost soustředění. Existuje několik vědeckých výzkumů potvrzujících, že například hypotyreóza vede k velkému energetickému vyčerpání. Nízká hladina estrogenu u žen je rovněž spojena se sníženou mozkovou aktivitou, zejména té části mozku, která je nejzranitelnější z hlediska možnosti propuknutí Alzheimerovy nemoci.

Nízký nebo nevyrovnaný krevní cukr

Nízká hladina krevního cukru může být zapříčiněna různými okolnostmi – špatnou výživou, cukrovkou nebo hypoglykémií. Nestabilní hladina cukru v krvi vede k pocitům únavy a vyčerpání.

Co dělat

Jezte malé porce jídla obsahujícího bílkoviny a vyhýbejte se cukru, aby nedocházelo k prukým změnám krevního cukru. Když sníte něco sladkého, pocítíte nejprve rychlý příliv sil, záhy však prudký úpadek energie a vyčerpání.


Anémie

Faktory vedoucí ke snížení počtu červených krvinek, to jest faktory způsobující anémii, vedou ke zvýšené únavnosti a neschopnosti koncentrace. Přehnaná konzumace alkoholu vyvolává zvětšení a dysfunkci červených krvinek.

Úrazy lebky nebo mozku

Fyzická poškození, mozková mrtvice, nedostatek kyslíku či jiná traumata mohou způsobit závažné poškození mozku a zbavit vás energie.

Toxické látky ze životního prostředí a medikamenty

Mnohé léky, například preparáty sloužící k chemoterapii onkologických onemocnění, betablokátory užívané při srdečních onemocněních, sedativa, antidepresiva a analgetika dokáží z člověka doslova vysát energii a zbaví ho schopnosti soustředit se. Je velmi důležité mít toto na paměti a náležitým způsobem pečovat o tělo a mozek.

Chronický stres

Také chronický stres vyvolává problémy s energií a schopností koncentrace.

Nevyléčená emocionální traumata z minulosti

Jestliže nebylo vyléčeno nějaké trauma pocházející z minulosti, bude vám odebírat síly i nadále.

Návyky škodící mozku

Přílišné množství kofeinu, alkoholu nebo cukru, užívání drog, nedostatek fyzické aktivity, špatné spaní, nutričně chudá dieta a negativní myšlení, to vše zhoršuje schopnost soustředění pozornosti. Nemírná konzumace alkoholu (4 a více sklenic vína denně) postupně zvyšuje riziko vzniku a rozvoje demence. Jeden z nejčerstvějších výzkumů dokonce uvádí, že i umírněné množství pravidelně konzumovaného alkoholu má na mozek negativní vliv. Bylo zjištěno, že mozek lidí, kteří alkohol pijí třikrát do týdne, je menší než u těch, kdo nepijí vůbec.

Co dělat

Pokud chcete zlepšit svoji schopnost soustředění a zvýšit svou energii, musíte si v první řadě vyléčit všechna onemocnění a zbavit se zlozvyků, které vám energii ubírají.

Prvním krokem ke zvýšení energetických zásob je rozhodnutí vyhýbat se všemu, co mozku škodí a vést zdravý způsob života popsaný v jiných kapitolách této knihy: dostatečně spát, správně a zdravě jíst, čtyřikrát až pětkrát do týdne cvičit, dosáhnout vyrovnané hormonální hladiny a omezit stres.

(Podle knihy Daniela G. Amena «Změňte mozek, změňte tělo», Ikar, 2011)

=========
Hlavní příčina veškerých nemocí
Spojení kurkumy a pepře: mocný léčivý prostředek