Návod pro Sovu. Jak být ráno alespoň trochu výkonnější?

navod-pro-sovu

Ráno je věc poměrně krutá. Zvláště pokud člověk nepatří k těm, kdo za kuropění radostně vyskakují z postele, aby zdolávali nové výšiny. Nicméně však slunce ráno vychází bez ohledu na naši touhu po delším spánku. Jestliže nejste skřivánek, ale vstávat musíte tak jako tak, nabízíme vám návod, jak se nastartovat na celý den, zvláště pokud máte sedavé zaměstnání.

Za prvé, postarejte se o sebe

Prvním krokem k pohodovému ránu bude péče o sebe. Samozřejmě, že hrnek kávy nebo čaje člověka částečně probere, ale jsou i důležitější věci:

Dobře spěte.

Myslím to vážně. Mizerné spaní je základní příčinou těžkého rána. Vyspěte se jak náleží a budete mít daleko menší nutkání poslat všechno a všechny k šípku hned při probuzení.

Zamyslete se nad svými příjemnými probuzeními.

Určitě jste nějaká zažili. Rána, kdy vám prakticky vůbec nevadilo vstát. Může za tím být vliv počasí, to, co jste měli k večeři, délka spánku, cokoli… Vybavte si podrobnosti a pokuste se to vše přesně zopakovat. Pokud kápnete na správné okolnosti, může se příjemné nebo alespoň snadné ráno pro vás stát běžnou záležitostí.


Cvičte.

Pravidelná rozcvička má spoustu užitečných účinků, včetně přílivu energie. Věřte, že to dělá divy. Pokud pracujete v kanceláři, snažte se každou hodinu protáhnout nebo se trochu projít.

Pravidelně jezte.

Je to tak přirozené, a přece právě pravidelnému jídlu věnujeme tak málo pozornosti! Nejdůležitější ze všeho je snídaně. Je to nenahraditelné jídlo dne. Přesto ho mnozí lidé stále vynechávají. Měla by být složena z rychlých (např. čokoláda) a pomalých (např. ovesné vločky) sacharidů v přiměřeném množství a správném vzájemném poměru. Rychlé vás nastartují, pomalé vás udrží v nasyceném stavu několik hodin. Neodkládejte jídlo. Pocítíte-li hlad, najezte se. Při sezení u počítače čas doslova letí, hlídejte si ho. Jíst jenom ráno před prací a potom až večer po ní je krajně škodlivý zlozvyk. Snažte se něco si dát každé tři hodiny.

Vždycky myslete a starejte se o své zdraví, o svou psychiku. Věřte, že to nejsou prázdná slova. Pokud tohle člověk zanedbává, důsledky se dostaví. Budete jako rozlámaní, bez elánu a bez zájmu o cokoli. Je to škoda, žijete jen jednou.

Za druhé, vymyslete si malý rituál odměn

Další způsob, jak ránu dodat víc půvabu. Čeká-li vás náročný den, stanovte si odměnu. Když se dobře popasujete s tím, co vás čeká, odměňte se. Například si dejte luxusní kávu v dobré kavárně. Kávu milujeme nejenom proto, že je dobrá a je v ní kofein. Je to svého druhu obřad, připravit si kávu. A když vám ji donesou ve voňavém prostředí kavárny, je to pohoda a balzám na duši.

Samozřejmě nemusí jít jenom o kávu. Vymyslete si spoustu malých odměn, podle vkusu a záliby. Začnete si nadcházející těžkosti asociovat rovnou s odměnou a těšení na ni vám „naředí“ obavy z nepříjemných povinností, které vás očekávají. Ráno takového dne bude snazší.

Za třetí, najděte si vždycky chvilku k vydechnutí

Brzké vstávání bývá hlavním důvodem ranní sklíčenosti. Abyste se jí dokázali zbavit, zaveďte si malé pravidlo. Kdykoli během dne si dopřejte maličkou chvilku na vydechnutí, vzpamatování se. Stačí půlminuta, než se pustíte do dalšího úkolu. Zavřete oči, párkrát se zhluboka nadechněte a vydechněte, zatřepte hlavou, protáhněte se. Všechno bude dobré – to je vaše heslo! Špatné myšlenky a skleslost vás i po téhle malé proceduře opustí.

Využívejte moderní technologie.

Počítače nebo smartphony mnohé mohou zjednodušit. Budete se divit, ale skutečně vám mohou pomoci.

Ať vás budí telefon. Možná vám to pro vás není příjemná představa, ovšem funguje to. Nastavit si můžete libovolný zvuk, který jemně narůstá. Může vás budit tichý zpěv ptáků nebo tlumená oblíbená melodie a postupně se rozjasňující display smartphonu.


Práci na ráno si dobře vyberte

Začínejte tím jednodušším. Pokud můžete ovlivnit postup své práce, neklaďte si hned na začátek pekelně těžké povinnosti. Postupujte od jednoduchého ke složitějšímu. Až se „rozjedete“, půjde vám všechno snáz. A i když vás čeká něco opravdu extrémně náročného, nezoufejte. Začněte věcmi příjemnějšími, nabijete se energií a vaše odolnost vzroste. Pak si můžete vykasat rukávy a pustit se i do té dřiny. Zvládnete ji.

Jsou to jednoduché metody, ale mají svůj efekt. Umožní vám zvládat lépe protivné ranní vstávání. Určitě ho nezačnete zbožňovat, ale už vás tak snadno nerozhodí. Když víte, jak na to, dají se věci zvládnout.

Mariana Onysko

=========
Jak změnit ranní vstávání v příjemný zážitek
Jak se ráno probudit s dobrou náladou. 12 rad pro veselou mysl a celodenní zásobu energie.

Více pro kondici: