Pestrá strava pro vaše zdraví

Stále znovu slyšíme opakované tvrzení dietologů, že lidské zdraví je přímo závislé na potravinách. Chceme-li se skvěle cítit, chceme-li být plní síly a energie, musíme zcela nezbytně dodržovat pestrou a vyváženou stravu.

Neměli bychom přitom zapomínat, že také barevná paleta ppotravin v naší výživě má velký význam. Bylo pozorováno, že soubor vitamínů, minerálů a dalších cenných živin je spojen s barvou té které potraviny. Jestliže budete dávat přednost pouze jednomu druhu zeleniny nebo ovoce, například rajčatům, žádný velký prospěch z toho mít nebudete. Lidský organismus potřebuje celou škálu živin, obsažených v ovoci a zelenině různých barev – červené, ale také žluté, bílé, oranžové, fialové nebo zelené.

Červená

Rajčata. Obsahují lykopen – silný antioxidant, který chrání před vznikem nádorových útvarů a zpomaluje stárnutí. Významný je obsah vitamínů C, B, E a draslíku. Dále najdeme karoten, zeaxantin a lutein, silné antioxidanty. Kromě podpory imunity rajčata pomáhají při arterioskleróze a jsou prevencí nádorů trávicího ústrojí a prostaty. Podporují také ledviny.

Meloun. Má nejvyšší obsah lykopenu ze všech druhů ovoce a zeleniny. Vysoký je obsah vitamínu C, A a B6. Podporuje tedy imunitu, zrakové zdraví a mozkovou činnost. Bohatou hydratací čistí tělo a normalizuje práci ledvin. Působí rovněž protizánětlivě.

Oranžová

Mrkev. Vynikající zdroj beta-karotenu. Pomáhá chránit zrak před šedým zákalem a makulární degenerací, je účinná při šerosleposti. Působí protizánětlivě a obsah zvláštního druhu vlákniny pomáhá účinné detoxikaci organismu a játrům.

Meruňky. Významný je obsah draslíku a podíl stopových prvků – najdeme v nich mangan, fluor, kobalt a bor. Zejména sušené meruňky jsou bohatým zdrojem železa a proteinů. Nádherná barva je způsobena zvláště vydatně zastoupeným beta-karotenem. Meruňky zvyšují odolnost proti infekcím, pozoruhodné je jejich působení na chronické infekce hltanu a nosních dutin. Pozitivně ovlivňují různé ekzémy. Obsah draslíku je velmi příznivý pro srdeční činnost, vysoký obsah minerálů působí proti depresím.

Žlutá

Hrušky. Sodík, draslík, měď, fosfor, zinek a vápník, kyselina listová, vláknina, voda. To jsou přínosy ovoce, které máme z domácích zdrojů. Obsažené látky podporují srdeční činnost, zpevňují cévní stěnu, příznivě ovlivňují růst a krvetvorbu, podporují trávicí soustavu a činnost ledvin. Hrušky mají zvláštní schopnostneutralizovat a vylučovat z těla jedovaté látky a těžké kovy.

Ananas. V čerstvé šťávě jsou obsaženy všechny vitamíny, i v jiném ovoci prakticky nezastoupený vitamín B12 a také vitamín E. Kromě toho najdeme v ananasu 16 minerálních látek a stopových prvků. Významný je vysoký obsah enzymu bromelinu, který pomáhá trávení bílkovin a také vlákniny. Ananas kompotovaný však podstatnou část své prospěšnosti ztrácí.

Fialová

Lilek. Vydatný zdroj beta-karotenu, významného pro ochranu zrakového zdraví, posiluje obranyschopnost organismu, je nezbytný pro růst a vývoj dětí. Zastoupeny jsou vitamíny skupiny B, podporující imunitu, snižující hladinu cholesterolu a podporující nervy. Dále je tu draslík a řada dalších živin – železo, hořčík, zinek a mangan, chránící před cukrovkou a některými nádory. Antokyan, obsažený zejména ve slupce, působí proti chorobám srdce. Chrání mozek před poškozením volnými radikály a oddaluje jeho stárnutí. Má silné antivirové a protiplísňové účinky.
Červená řepa. Betaxantin a betakynin, dva silné antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radiákály i rakovinným bujením, játrům pomáhají s detoxikací. Šťáva snižuje tlak a uvolňuje svalstvo, pomáhá snášet fyzickou zátěž – tyto schopnosti jsou velmi příznivé srdeční činnosti. Obsahuje vitamíny A, kyselinu listovou, B3, B5, B6 a B12, vitamín C, minerály železo, mangan, sodík, hořčík.

Zelená

Okurka. Rozhodující pro velkou užitečnost okurek pro lidské zdraví je obsah draslíku, vápníku, fosforu, hořčíku a železa a také síry. Najdeme v nich také betakaroten a vitamínů B, C a E. Pomáhají s trávením živočišných tuků. Účinně likvidují toxické látky a bohatým zastoupením vody (až 96 procent) a vlákniny napomáhají jejich vyloučení z těla. Obsah síry prospívá zdraví kožních buněk, jsou tedy výborné na pleť.

Avokádo. Obsahuje tuky vysoké biologické hodnoty, které jsou převážně nenasycené a neobsahují cholesterol. Cholesterol naopak snižují. Je mimořádně bohaté na proteiny a také obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Avokádo je nejbohatším ovocným zdrojem vitamínu E, silného antioxidantu, a také vitamínu B6. Oproti jiným druhům ovoce má extrémně vysoký obsah železa, které se navíc poměrně dobře vstřebává, je tedy vhodné při různých anémiích. Jeho konzumace prospívá při léčbě arteriosklerózy, vysokého tlaku a ischemické choroby srdeční. Napomáhá tomu nízký obsah sodíku a vysoce obsažený draslík.

Kiwi. Hotový poklad pro lidské zdraví. Obsahuje dvakrát více vitamínu C nežli pomeranč či citron. Je také velmi bohaté na vitamín E a obsahuje velké množství vitamínů B1, B2, B6, niacinu a vitamínu A. Obsah kyseliny listové je nejvyšší ze všech druhů ovoce. Je velmi vydatným zdrojem draslíku, hořčíku, mědi a železa. Většina vlákniny je tvořena pektinem, rozpustnou vlákninou. Zdravotní hodnota kiwi ve srovnání s jinými druhy ovoce je opravdu velice vysoká.

Zelené nati. Petržel, kopr, celer, pažitka… Jsou bohatými zdroji různých vitamínů a minerálů. Proto je používejte co nejčastěji, nejen jako koření.

Bílá

Hlávkové zelí. Je bohaté na betakaroten a vitamín C (stejný obsah jako mají pomeranče), ale také na vitamíny B, E a K. Jako všechny druhy brukvovité zeleniny obsahuje velké množství draslíku, ale je velmi chudé na sodík, proto pomáhá při hypertenzi nebo otocích. Obsahuje hodně vápníku, fosforu, železa a hořčíku a stopových prvků – nejdůležitější z nich je síra v tzv. fytochemikáliích. Ty mají prokázané protirakovinné účinky, uplatňují se však i při léčbě a prevenci žaludečních vředů a cukrovky a mají také antibiotické schopnosti. Zelí pomáhá lidem postiženými ischemickou chorobou srdeční, hypertenzí a arteriosklerózou. Syrové kvašené zelí je skutečnou fontánou zdraví.

Květák. Do značné míry platí totéž, co u zelí. Květák je zdrojem betakarotenu, vitamínů B a E a významného množství vitamínu C. Obsahuje velké množství draslíku a nepatrně sodíku. Vysoký je obsah vápníku, hořčíku, fosforu a železa, stejně jako chromu, zinku, manganu, mědi a selenu. Působí na celý trávicí trakt, od žaludku až po slepé střevo. Doporučován je lidem se žaludečními chorobami (gastritidou, vředy, dyspepsií). Reguluje průchodnost střev jak při zácpě, tak průjmu, a též při podráždění nebo zánětu tlustého střeva. Obsahuje fytochemikálie – jako zelí.

ŽIJTE V TĚLE, VE KTERÉM CHCETE ŽÍT - 31-denní videokurz Začněte svoji cestu za tělem snů teď hned!

=========
Adaptogeny: tajemství zdraví a dobré nálady
Nakládané citróny. Od čaje po Bloody Mary.