Nezdravá třináctka. 13 běžných potravin, které byste raději měli vyřadit z jídelníčku

Těchto třináct potravin nedoporučují lékaři, na jejich škodlivé složení poukazují potravináři a konec konců už je nekonzumuje spousta lidí. Přidejte se k nim!

1. Limonády

Nejspíš už jste narazili na informaci, že právě konzumace sladkých sycených nápojů je hlavní celosvětovou příčinou epidemie obezity. Kromě toho obsahují umělá barviva a další potravinářské chemikálie, jejichž působení na zdraví je přinejmenším sporné. Mezi jejich účinky nepatří pouze rakovinotvorné působení, ale také zhoršování paměti, nervové poruchy a předčasné stárnutí. Poukazováno je na souvislost konzumace limonád s dětskou hyperaktivitou (ADHD).

2. Uzeniny

Studie z roku 2014, zveřejněná v časopise Epidemiology, zjistila souvislost mezi konzumací salámů a párků a nižším počtem spermií u mužů. Krom toho tyto uzeniny obsahují velké množství soli a přídavných chemických látek. Souvislost mezi nimi a rakovinou žaludku byla už prokázána.

3. Vysoce rafinované cukry

Jsou obsaženy ve všech sladkostech, od bonbonů po zákusky. A nejen to. Přidávají se i do potravin, kde byste je nejspíš nečekali. Kečup, chleba, jogurt, acidofilní mléko, bílé jogurty… Ničí nám zuby a jsou pochoutkou pro rakovinné buňky. Cukr negativně působí na ovulaci a snižuje pohyblivost spermií. Seznam škod, které páchá v organismu cukr, je děsivý.

4. Kompoty

To už není ovoce, to je tekutý cukr. Var při výrobě ničí vitamíny. Barvu je také třeba něčím podepřít… Jezte raději čerstvé ovoce z farmářských trhů.

5. Umělá sladidla

Umělá sladidla jsou toxiny podporující mimo jiné tloustnutí. Vyvolávají metabolický syndrom, diabetes druhého typu a působí problémy se srdcem.

6. Losos chovaný na farmách

Ve snaze jíst zdravě se mnoho lidí orientuje právě na ryby, především pak na lososí maso. Velká poptávka vedla k drancování moří, stavy ryb se dramaticky snížily a výrobci čelí problému zaváděním chovu ryb na farmách. Výživová hodnota masa těchto ryb je však nicotná. Obsah nenasycených mastných kyselin Omega-3 je nesrovnatelný oproti masu ryb žijících volně. Ty je získávají z vodních rostlin. Ryby na farmách jsou však krmeny kukuřicí, sójou nebo jinými krmivy, která kyselin Omega-3 obsahují mizivé množství nebo neobsahují žádné. Naopak tato výživa způsobuje že maso některých ryb z umělých chovů obsahuje vysoká množství škodlivých mastných kyselin. Ztížené životní podmínky na farmě způsobují rybám stres a nejrůznější deformace. Výrobci je cpou antibiotiky, což následně spolupůsobí při vzniku k lidské rezistence na antibiotika.

7. Popkorn

Všechny jsou plné soli a nebezpečných kyselin, Takzvaný máslový popcorn obsahuje 5 gramů trans tuků v jedné porci, což je dvojnásobek doporučeného denního limitu. Trans tuky jsou tuky, které se průmyslově vyrábějí procesem zvaným hydrogenace. Hydrogenované (trans) tuky jsou průkazně zdraví škodlivé, ucpávají cévy, podílejí se na rozvoji srdečně cévních onemocnění a pravděpodobně i na rozvoji nádorových onemocnění. Jsou to vyslovení sabotéři lidského zdraví. Zvyšují hladinu „zlého“ LDL cholesterolu a naopak snižují množství prospěšného HDL cholesterolu. Přispívají ke vzniku aterosklerózy a cukrovky druhého typu.

8. Smažená jídla

Smažení potravin zvyšuje množství tuku a kalorií. Takové jídlo zvyšuje riziko vzniku četných zdravotních problémů: obezity, mrtvice, diabetu a rakoviny. Při smažení dochází k rozkladu některých látek. Vzniklé nové sloučeniny podporují tvorbu rakoviny. Nejnebezpečnější jsou hranolky. Brambory obsahují škrob, ze kterého smažením vzniká glycidamid a akrylamid, což jsou průkazně rakovinotvorné látky. Na pomyslném žebříčku škodlivosti tepelné úpravy je před masem smaženým už jenom maso grilované. Smažení jako takové škodlivé není, jen jeho přemíra a četnost v jídelníčku. Když si jednou či dvakrát do měsíce dáte smažené jídlo, připravujte si ho sami a dbejte na správné suroviny a vhodné tuky. Fast Food určitě není správná volba, stejně jako různé chipsy, nachos a jiné pochoutky obsahující navíc kromě éček glutamát sodný.

9. Šlehačka ve spreji, smetana do kávy

Ztužené rostlinné tuky, oleje, škrob, velké množství éček, oxid dusný jako hnací plyn a „načechrávající“ činidlo… tohle všechno najdete ve většině šlehaček ve spreji. Smetana do kávy zase obsahuje trans tuky (hydrogenované oleje), o jejichž škodlivosti už jsme psali. Jako bělící činidlo je do ní přidáván oxid titaničitý, který při testech poškozoval játra a tkáně pokusných zvířat.

10. Ovoce a zelenina ošetřované pesticidy
Také pesticidy ovlivňují mužskou plodnost zpomalováním spermií. Jejich obecný toxický účinek v organismu byl už prokázán. V lidském těle se pesticidy hromadí dlouhodobou konzumací nejrůznějších plodin jimi ošetřovaných. Pokud se chcete jejich konzumaci vyhnout nebo ji alespoň výrazně omezit, omezte nákup ovoce a zeleniny v supermarketech. Tam se prodává zboží nejsilněji pesticidy ošetřované. Jsou to jablka, jahody, hrozny, celer, broskve, špenát, papriky, okurky a cherry rajčata. U některých plodin se lze pesticidů zbavit omytím. Doporučuje se nechat zeleninu a ovoce na přibližně 15 – 20 minut v roztoku octa a vody (poměr 10:90) nebo je umýt dvouprocentním roztokem soli. U plodin s jemnou slupkou, jako jsou bobuloviny, však tuto metodu použít nelze – nasákly by octovou chutí.

11. Průmyslově vyráběné jídlo

Trvanlivé polévky obsahují více než 40 % doporučené denní dávky soli v jedné porci. Mnoho konzervovaných a sáčkových polévek a dalších jídel obsahuje chemické látky způsobující rakovinu, neplodnost, zrychlené stárnutí a přibývání na váze. Vyhýbejte se co nejvíc všem potravinám, které jsou průmyslově zpracovány. Neplatí to tedy jen o klasických „pytlíkovkách“.

12. «Zdravé“ snídaně a svačinky

Všechny ty takzvaně zdravé snídaně a svačiny, jako jsou cereální sušenky, corn flaky nebo různé tyčinky, jsou neskutečně škodlivé a způsobují spoustu zdravotních problémů. Jsme znovu u cukru, kterého tyto „zdravotní“ pokrmy obsahují velké množství. Sladká jídla způsobují kromě jiného inzulinovou rezistenci. Lidé, kteří 17-21 % denního kalorického příjmu získávají z přidaného cukru, jsou vystaveni o 38 procent vyššímu riziku úmrtí na srdeční onemocnění.

13. Alkohol

«Alkohol není běžná potravina“, namítnete možná. Souhlasíme. Avšak s ohledem na statistiky spotřeby alkoholu v České republice máme za to, že i alkohol do tohoto seznamu patří. Rozhodně nezaškodí si připomenout, že s přibývajícím věkem organismus nedokáže metabolizovat alkohol se stejnou účinností jako dříve. V nestřízlivém stavu si také s větší ochotou dáme něco zvláště nezdravého, a zatížíme tak své tělo ještě víc. Játra dostávají zabrat v první řadě, ale negativní vlivy se projevují na široké frontě. Kromě jiného je alkohol většinou velmi kalorický a vysušuje pleť.

=========
6 druhů zeleniny a její nejúčinnější užití. Syrovou nebo vařenou?
8 stravovacích přikázání

Více pro kondici: