5 věcí, které bychom neměli dělat hned po jídle


Většina z nás žije v podmínkách ustavičného nedostatku času, což se samozřejmě odráží na denním rozvrhu a tempu, kterým ho naplňujeme. A tak abychom byli včas v práci, rychle zapijeme snídani čajem nebo kávou a utíkáme do sprchy. Na první pohled běžné, neškodné věci.

Rozhodli jsme se trochu podívat na zoubek těm věcem, které bychom neměli dělat hned po jídle a také zjistit, proč.

Koupat se nebo sprchovat

Ideálně byste měli alespoň půl hodiny počkat. Když se postavíte pod sprchu nebo vlezete do vany naplněné vodou, vystavujete tělo prudké změně teploty jeho bezprostředního okolí. Reakcí organismu je zesílené prokrvování pokožky, jak se snaží s náhlou změnou teploty vyrovnat. Zatím co prokrvení pokožky zesílí, přísun krve do břicha a žaludku poklesne. To zpomaluje a ztěžuje trávení.

Pít kávu nebo čaj

Hodně lidí si po obědě rádo dá šálek dobré kávy nebo i čaje. Jestliže však vhodný bylinný čaj může trávení usnadnit, u černého čaje ani kávy to neplatí. Oba nápoje obsahují kofein, který na sebe váže železo. Následkem je zhoršené a zpomalené trávení. A nejen to, jste tímto způsobem ochuzeni o železo, které bylo v potravě obsaženo. Pravidelná konzumace těchto nápojů po jídle tedy může poškodit osoby se sklony k chudokrevnosti nebo těhotné ženy. S konzumací kávy a černého čaje je třeba alespoň hodinu po jídle počkat.

Spát

Mýtus o tom, že jídlo těsně před spaním je bezprostřední příčinou nadváhy už byl dávno popřen. Avšak popírat záporný vliv šlofíka hned po obědě nemůžeme. Je fakt, že zmoci klasický český nedělní oběd může člověka poněkud unavit, přesto však se ulehnutí braňte. S plným žaludkem se vám nejen bude špatně spát. Můžete narušit průběh trávení, poloha vleže snadno může způsobit žaludeční potíže, pálení žáhy, říhání i zvracení. Navíc některé studie ukázaly, že pravidelný spánek hned po jídle zvyšuje riziko infarktu myokardu.
Odborníci se shodují, že bychom neměli chodit spát dříve, než uplynou dvě hodiny od posledního jídla.

Sportovat

Nápad posilnit se a takto občerstveni hned vyrazit do fitka vypadá možná lákavě a snad i rozumně, ale odborníci ho nedoporučují. Cvičení bezprostředně po jídle organismu nijak neprospěje. Naopak. Po velkém jídle je podle výživových poradců lepší počkat alespoň tři hodiny. Je to logické, protože organismus stáhne krev potřebnou k trávení ze svalů. Pokud byste se oddávali zvýšené fyzické aktivitě, krev by se rozproudila do těla a tím by bylo bráněno vstřebávání živin. Navíc by vám hrozila nevolnost a škytání, nehledě na zvýšené nebezpečí vzniku úrazu nebo křečí při cvičení.

Máte-li po jídle intenzivní potřebu pohybu, raději volte pomalou procházku v mírném tempu.

Kouřit

Tento zlozvyk sám o sobě představuje dost velký problém. Většina kuřáků si nicméně po dobrém obědě dá svou cigaretu s velkou chutí. Že by si škodili více než obvykle, je nejspíš ani nenapadne. Do průběhu trávicího procesu jsou totiž zapojeny prakticky všechny tělesné systémy. Nikotin je v tu dobu vstřebáván s dvojnásobnou silou a jeho škodlivé účinky jsou daleko silnější. Proto je podle odborníků vykouření cigarety po jídle ještě mnohem víc škodlivé. Na servru msm.com jsme našli informaci, že dávka nikotinu z jedné cigarety vykouřené hned po jídle se rovná deseti běžně vykouřeným cigaretám. Bylo prokázáno, že tabák blokuje proces vstřebávání vitamínů i minerálů, například vápníku a vitamínů C a D. Cigareta hned po jídle vám tak vynuluje přínos i toho nejzdravějšího pokrmu.

Jistěže je nejlepší přestat kouřit úplně. Pokud to však nedokážete, dopřejte svému tělu po jídle alespoň hodinovou pauzu, než si znovu zapálíte.

=========
25 moudrých rad pro zdravou výživu
Devatero potravin, kterým bychom se měli raději vyhnout

Více pro kondici: